M MR Wein skrev:
Nä men ett instrument kan kosta 20-40 tkr
Vad vill du ha sagt?

Jag har mjukvara för en kvarts miljon i datorn. Inte tar jag en femhundring extra i mjukvaruavgift varje gång jag slår på datorn.

• Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
A Alwaysandforever2012 skrev:
Hej,

Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..

Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..

Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m
Först och främst tycker jag man ska konstatera hur mycket man hinner med själv på sitt arbete under 2 timmar, och om din lön är värt det.
En lärling kostar nog ca 20 000 kr i månaden med semester och avgifter och han/hon måste ju dra in lite av sin lön, mer och mer ju längre de jobbar på företaget. Och tänk om inte lärlingar togs in, då skulle det snart inte finnas yrkesmän kvar. Ingen tror väl att man är elektriker med alla tillstånd, när man gått ut gymnasiet eller?
En Euromätare av någon sånär kvalite, kostar ca 25000. Den sparar mycket tid för kunden och man vill ju att allt är kontrollerat, eller hur. Det vore ju tråkigt om huset brann ner, för att elektrikern inte gjorde det. Med ett uttag på 290 kr för mätaren, behöver företaget göra minst 85 jobb, innan den ens är betald. 555 kr i timmen är helt normalt. Lärlingen hämtade troligtvis material och verktyg under arbetets gång. Kanske skalade kablar, gjorde uppmätningar och klamrade.
Nu är det ju så att gemene man har inga rabatter på t ex Ahlsells, utan får betala fullpris. Är en kabel från Ahlsells bättre i kvalite än en kinakabel köpt på Amazon. Ja det vill jag nog påstå.
Du har betalt ett helt okej pris och ska vara nöjd.
Ville du haft ett säkrare pris från början, skulle du inte bett om ett mellan tummen och pekfingret, utan begärt en offert.
Jag är inte elektriker, ingen i familjen är det. Så jag är inte jävig, i fallet.

U Utasja skrev:
Först och främst tycker jag man ska konstatera hur mycket man hinner med själv på sitt arbete under 2 timmar, och om din lön är värt det.
Först och främst ska man väl läsa tråden innan man svarar?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Bangan och 4 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Och tänk om inte lärlingar togs in, då skulle det snart inte finnas yrkesmän kvar.
Det skulle nog bara vara på pluskontot för då skulle vi vara tvungna att göra om det här vansinniga behörighets-systemet vi har.

• Gilla
  • Älska
Bangan och 2 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
En lärling kostar nog ca 20 000 kr i månaden med semester och avgifter och han/hon måste ju dra in lite av sin lön, mer och mer ju längre de jobbar på företaget. Och tänk om inte lärlingar togs in, då skulle det snart inte finnas yrkesmän kvar. Ingen tror väl att man är elektriker med alla tillstånd, när man gått ut gymnasiet eller?
En Euromätare av någon sånär kvalite, kostar ca 25000. Den sparar mycket tid för kunden och man vill ju att allt är kontrollerat, eller hur. Det vore ju tråkigt om huset brann ner, för att elektrikern inte gjorde det. Med ett uttag på 290 kr för mätaren, behöver företaget göra minst 85 jobb, innan den ens är betald. 555 kr i timmen är helt normalt. Lärlingen hämtade troligtvis material och verktyg under arbetets gång. Kanske skalade kablar, gjorde uppmätningar och klamrade.
Nu är det ju så att gemene man har inga rabatter på t ex Ahlsells, utan får betala fullpris. Är en kabel från Ahlsells bättre i kvalite än en kinakabel köpt på Amazon. Ja det vill jag nog påstå.
Du har betalt ett helt okej pris och ska vara nöjd.
Ville du haft ett säkrare pris från början, skulle du inte bett om ett mellan tummen och pekfingret, utan begärt en offert.
Jag är inte elektriker, ingen i familjen är det. Så jag är inte jävig, i fallet.
Om huset brinner ner efter att kompletterat befintlig anläggning med 3st vägguttag vet jag inte om det hjälper med testverktyg för 25000:-
Då är det nog större fel på utförandet/utföraren.

Hur kan du försvara priset när de uppges vara 15% rabatt och ändå så mycket högre än vad en konsument själv kan köpa det för?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
B bisha skrev:
Fick du den Eurotester som står i räkningen, om inte ring och fråga efter den eftersom enligt räkningen så är den din och inte något man använder en gång och slänger, sedan som många påpekade så får de absolut inte använda jordade uttag i samma rum som jordade ( även om jorden är i själva verket inte är kopplat) om de har köpt 12 m kabel då borde du åtminstone ha ca 6 m över . Kolla det! . Lärlingens tim debiteringen skänns overkill
TS har ju inte fått betala för instrumentet, bara en liten avgift. Det här är ett väldigt dyrt instrument.

• Gilla
Utasja
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var då? I Dalarna? :surprised:

Sluta nu och sitta här och ljuga, bort bort bort ... med dig.
Det finns elfirmor här i Ludvika som debiterar 800kr + moms per timme, ja.

L Lövborgen skrev:
TS har ju inte fått betala för instrumentet, bara en liten avgift. Det här är ett väldigt dyrt instrument.
Vilka mer verktyg tar ni ut en extra avgift för?

• Gilla
Alwaysandforever2012
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vilka mer verktyg tar ni ut en extra avgift för?
Vet ej, jag är inte elektriker men vet att ett sånt där instrument kostar många många tusenlappar

L Lövborgen skrev:
Vet ej, jag är inte elektriker men vet att ett sånt där instrument kostar många många tusenlappar
Men varför är det relevant?

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tänk, jag ser myntet från andra sidan och och tänker att de som försvarar TS faktura i den här tråden nog har gått från el-linjen på gymnasiet rätt in på en elfirma och sen jobbat där eller på andra elfirmor hela sin karriär.

Jobbar man som anställd elektriker så läser man fackets tidning och pratar man mycket med sina elektrikerkollegor och andra hantverkare och när det blir diskussion med kunder om fakturor så är det vanligtvis med en privatperson som är helt ny på ämnet elektrikerfakturor och det är normalt inga problem att lura upp kunden i ett träd.

Helt plötsligt sitter man på ett internetforum och försvarar lurendrejerier med någon som 'inte begriper' utan att förstå att stora delar av publiken är ärliga elektriker med decennier i branschen, egenföretagare i renare branscher, inköpare på stora företag, controllers osv.

Det är klart att det blir lite av en utmaning att diskutera prissättning med det tunnelseendet. Men då får man försöka vara ödmjuk inför det och försöka se saken från andra håll.
Har drivit och driver framgångsrikt ett fåmansföretag med 4 anställda sen snart 15 år. Just därför försvara jag TS att godtyckligt slänga ur sig siffror spm man sen inte står för är något jag tycket är fel i alla avseenden. Det baserar jag på erfarenhet. Och utifrån ett etiskt företagare perspektiv. Faktum är att min kändla är att merparten av de som alltid tycker konsumenten är dumma i huvudet i denna typ av trådar, allt som oftast är utföraren dvs elektrikern, anställd, eller egenföretagare och inte en med det ekonomiska helhetsbilden. När jag försvarar en konsument som TS vilket jag gjort i många trådar, så ser jag det utifrån både köparens och säljarens perspektiv (har även försvarat säljarens sida flertal gånger). Tyvärr så är tonen/etiken/ och framför allt moralen bland många inom denna branch (el, vvs och bygg), på en nivå att hade det inte varit en överhettad branch med brist på bra folk, så hade väldigt många varit arbetslösa. Ned de tider vi nu ser framför oss, så hade jag nog tänkt till ett varv till. Sötebrödsdagarna där man kan välja kund efter eget tycke är
Snart över för denna gången. De med gott rykte och goda referenser har dock knappast bågot att frukta

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jonke75 skrev:
Bara för upplysningssyfte så är en lärling en färdig utbildad elektriker men som måste arbeta x antal timmar innan har får sitt intyg och därmed får arbeta själv. Det är inte en inkompetent person som står som ett ufo på platsen.
Jag har aldrig påstått att det är en inkompetent person, men atf det troligen inte behövs två personer för detta jobbet. Det är lika illa med två färdiga elektriker.

Jag ser att du undrar om det är utanpåliggande eller inte. Med tanke på kabelval så säger jag att det med 99,99% sannolikhet är utanpåliggande.

Fairlane
L Lövborgen skrev:
Så dyrt är det faktiskt inte. En dator kostar i den storleksordningen för många. Det finns massor med verktyg och maskiner som kostar mycket mer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men varför är det relevant?
Man måste så klart få betalt för investeringen i instrumentet genom att ta betalt för det när det används

• Gilla
foppa
  • Laddar…
BirgitS
L Lövborgen skrev:
Man måste så klart få betalt för investeringen i instrumentet genom att ta betalt för det när det används
Så man måste så klart få betalt för investeringen i skruvmejslar och tänger genom att ta betalt för dem när de används enligt dig?

• Gilla
  • Älska
SueCia och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.