93 963 läst · 585 svar
94k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
L Lundanker skrev:Har du sett offerten? Det har inte jag, men jag kanske har missat den mellan inläggen.
Och mig behöver du inte oroa dig för, jag har en så pass bra kundkrets så att jag skrattar åt obetydliga privatkunder när dom vill ha hjälp, har dom snålk**arna inte råd att pröjsa faktura på några tusenlappar så kommer dom knappast ha råd att få hjälp framöver
Som sagt gudskomplex.
Vad behöver man mer göra för att du ska välsigna en med din närvaro.
Fika
Middag kanske
Tvätta din bil medans du jobbar
Tror sånna som du är dom första som kommer känna på lågkonjunktur
Jag hade med en större, säkert välrenommerade elfirma att göra ihop med ett försäkringsärende för några år sedan.
"Vi brukar ta 1750:- plus arbete för jordfelsbrytaren..." Ok, jag kan köpa den själv för 595:-, lite saftigt va?
"Joo men du vet det finns många olika jfb..."
Japp, men visst finns det bara en variant med samma e-nummer?
"Öhh....mjo.."
Sedan spottarna.
"Vi brukar ta 1500:- för första spotten ink. dimmer sedan 1200:- styck i samma rum.."
Ok, det är dessa som säljs för 495:- nu?
Brukar... Ja det kanske funkade innan gemene man lätt kunde kolla upp vad saker och ting bör kosta!
Sen misslyckades klantfirman att få till faktureringen, tog 3 försök och då var det ändå inte rätt, men till min favör.
"Vi brukar ta 1750:- plus arbete för jordfelsbrytaren..." Ok, jag kan köpa den själv för 595:-, lite saftigt va?
"Öhh....mjo.."
Sedan spottarna.
"Vi brukar ta 1500:- för första spotten ink. dimmer sedan 1200:- styck i samma rum.."
Brukar... Ja det kanske funkade innan gemene man lätt kunde kolla upp vad saker och ting bör kosta!
Sen misslyckades klantfirman att få till faktureringen, tog 3 försök och då var det ändå inte rätt, men till min favör.
L Lundanker skrev:Har du sett offerten? Det har inte jag, men jag kanske har missat den mellan inläggen.
Och mig behöver du inte oroa dig för, jag har en så pass bra kundkrets så att jag skrattar åt obetydliga privatkunder när dom vill ha hjälp, har dom snålk**arna inte råd att pröjsa faktura på några tusenlappar så kommer dom knappast ha råd att få hjälp framöver
Det handlar väl om att man vill betala för det arbete som utförts. Sedan finns det alltid folk som vill ha saker och ting gratis eller kräver sådant som är orimligt. Är de där tusenlapparna du pratar om korrekt fakturerade är det nog inte många som bråkar. Men det låter snarare som att du spyr galla över privatkunder som inte finner sig i hantverkare som tar betalt för saker de inte gjort.L Lundanker skrev:Har du sett offerten? Det har inte jag, men jag kanske har missat den mellan inläggen.
Du säger inte till i butiken ifall kassapersonalen slår in tio fläskfilér istället för en gissar jag? För du är väl inte en snålkuk till kund som bråkar över ett par hundralappar?
Jag scannar själv när jag köper fileer, och när jag köper in tjänster så är jag tydlig så jag slipper gråta ut på forum när det är dags att betalaSiggelito3000 skrev:Det handlar väl om att man vill betala för det arbete som utförts. Sedan finns det alltid folk som vill ha saker och ting gratis eller kräver sådant som är orimligt. Är de där tusenlapparna du pratar om korrekt fakturerade är det nog inte många som bråkar. Men det låter snarare som att du spyr galla över privatkunder som inte finner sig i hantverkare som tar betalt för saker de inte gjort.
Du säger inte till i butiken ifall kassapersonalen slår in tio fläskfilér istället för en gissar jag? För du är väl inte en snålkuk till kund som bråkar över ett par hundralappar?
Hej.Mikael_L skrev:Ojoj, som idag aktiv elektriker så fanns det många godbitar här!
Ja de brukar hålla på och tramsa med att bjuda på fika och sånt, otroligt störande och oseriöst. Jag är ju där för att jobba, inte fika.
Jaha, och? Det finns kanske någon anledning?
Nej, helt fel. Man kan se det två sätt, det ena är att det inte räcker med utbildning, det andra är att det inte finns något krav på utbildning. Men inget mellanting finns som krav. Du får läsa på lite på lagarna innan du uttalar sånt här.
Till skillnad mot alla andra företag som inte lurar upp sina kunder, eller hur tänkte du nu?
Nästan rätt i alla fall. Hade du skrivit att den är ett hjälpmedel som ibland är användbart för att kontrollera att installationen är säker hade det varit bättre, det här är lite för komplext för att jag ska orka lära dig mer nu.
Aha, det räcker inte med att anlita en elfirma för att känna sig säker på att elen blev rätt, man måste betala lite extra för just denna säkerhet? Cool affärsidé. Nästan lite som beskyddarpengar.
Aha, då blir det plötsligt gratis. Är det för att fluken inte kostar något att köpa? Har du stulit den på något bygge så du nu plötsligt kan vara sååå generös?
Ärligt talat, är du en gammal elektriker så kan jag lova att DU har åkt ifrån massor med jobb där du inte testat med mer än spänningsprovaren, troligen har du även åkt från en massa jobb utan att mäta något alls.
Jag lovar inte bara äta upp min hatt på detta, utan jag tar även hela kostymen och skorna med.
Förövrigt, JAG är väldigt seriös. Men har jag satt upp ett extra uttag eller kopplat in en spis t.ex. så testar jag spänning och kontinuitet mot skyddsjord med min fluke T150, 3 snabba mätningar, gjort på 10 sekunder, och de räcker.
Ibland trippar jag JFB också, så kommer det dubbel säkerhet på kontinuitetstesten (avslöja fuljordning) och så får kunden en enkel JFB-test och en motionering av JFB på köpet.
Nej, inte alls svårt att förstå. Men det behöver dock inte ske via materialförsäljning, jag antar att de flesta elfirmor har en timpenning som ska stå för vinsten.
Ska man tacka nej till jobb som inte innebär att få sälja jobb. Ska jag meddela en kund som vill ha mätarsäkringsbyte eller en felsökning att "Nejdu, det går inte, för då kan jag ju inte sälja något material!"
Men hej ... nu får du förklara logiken i det jag strök under i citatet!
Jag ser inte sambanden, du har nu skrivit om vad man får utstå hos privatkunder, om eurotester, om skatt, moms arbg-avgifter, utbildade elektriker osv.
På vilket sätt ser du någon likhet med denna fråga och det du skrivit?
Det får du väl tycka.
Jag hoppas att alla sådana här hantverkare flockas hos dig, du som tydligen inte har något problem med att bli uppskjörtad.
Måste skriva av me lite.
För det första så frågade han om fakturan var ok. Enkel fråga som har spårat ut lite i vissa svar. Oftast vill man ju ha en liten hum om vad det kan kosta. Sen är det ju tyvärr väldigt sällan att det kanske stämmer men ändå. Jag är inte själv elektriker men är väldigt intresserad och tycker om att koppla el. Skulle jag utbildat mej idag så hade det blivit elektriker. Men jag skulle aldrig göra något som jag inte har koll på. Jag kopplar aldrig in i skåpen. Är det något jag undrar över så har jag två vänner som är elektriker och dom vet att jag har bra koll på vad jag gör. Ja man kan köpa billiga vägguttag,strömbrytare och kopplingsdosor som typ biltema. Men jag har själv gjort det förr men skulle aldrig göra det igen för att riktiga grejer är mycket bättre på alla sätt. Framför allt när du ska koppla in det. Riktiga dosor är en fröjd att jobba med och även uttag. Kostar några kronor mer men går lite fortare att få på plats. Så jag förstår elektriker som vill jobba med riktiga grejer. Säkert samma för rörmockare och andra hantverkare. Men som sagt det var fakturan han undrade om. Alla hantverkare tar betalt så lägg på lite själv när du frågar om ett ca pris och skulle det bli mindre så blir du glad istället. Eller få ett fast pris. Sen finns det alltid bra och sämre hantverkare inom alla yrken men det får vi leva med tyvärr.
Ha de gött.
PS hoppas det löser sig med din faktura.
Tror snarare att det är du oSilly Bear skrev:
som redan blivit utbytt nu när willys installerat självscanningskassor...
Jag lovar att Exakt samma prylar du kan hitta på Ahlsell finns på annat håll till bråkdelen av priset.U Utasja skrev:Först och främst tycker jag man ska konstatera hur mycket man hinner med själv på sitt arbete under 2 timmar, och om din lön är värt det.
En lärling kostar nog ca 20 000 kr i månaden med semester och avgifter och han/hon måste ju dra in lite av sin lön, mer och mer ju längre de jobbar på företaget. Och tänk om inte lärlingar togs in, då skulle det snart inte finnas yrkesmän kvar. Ingen tror väl att man är elektriker med alla tillstånd, när man gått ut gymnasiet eller?
En Euromätare av någon sånär kvalite, kostar ca 25000. Den sparar mycket tid för kunden och man vill ju att allt är kontrollerat, eller hur. Det vore ju tråkigt om huset brann ner, för att elektrikern inte gjorde det. Med ett uttag på 290 kr för mätaren, behöver företaget göra minst 85 jobb, innan den ens är betald. 555 kr i timmen är helt normalt. Lärlingen hämtade troligtvis material och verktyg under arbetets gång. Kanske skalade kablar, gjorde uppmätningar och klamrade.
Nu är det ju så att gemene man har inga rabatter på t ex Ahlsells, utan får betala fullpris. Är en kabel från Ahlsells bättre i kvalite än en kinakabel köpt på Amazon. Ja det vill jag nog påstå.
Du har betalt ett helt okej pris och ska vara nöjd.
Ville du haft ett säkrare pris från början, skulle du inte bett om ett mellan tummen och pekfingret, utan begärt en offert.
Jag är inte elektriker, ingen i familjen är det. Så jag är inte jävig, i fallet.
Bättre vara ärliga med att ta 500 för brytare och tydlig med att kostnad för inköp tillkommer (arbetstid till exempel). Ockerpriser gör mig tokig.FredrikR skrev:Jag hade med en större, säkert välrenommerade elfirma att göra ihop med ett försäkringsärende för några år sedan.
"Öhh....mjo.."
Sedan spottarna.