L Lundanker skrev:
Tror snarare att det är du o
som redan blivit utbytt nu när willys installerat självscanningskassor...

Jobbar inte i butik vännen
Men hade haft mer stolthet i det yrket än om jag var glorifierad dörrförsäljare där min affärside var att klämma kunder på så mycket pengar jag kunde sen gråta om någon har fräckheten att ifrågasätta

Men du har inte svarat på min frisör fråga ...där kan du väl inte självscanna.



Har du förresten någon lista på fler yrken du ser ner på som inte kan mäta sig med storheten i din gymnasieutbildning?
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
HAHAHHAHAHHHA :D Den där var fanimig helt sprillans ny!
Då är det t.o.m mer rimligt att debitera för slitage på skaltången, för det är åtminstone ett slitage.

Det var det sjukaste jag sett från en elektriker på riktigt länge :D
Nu är det ju en viss skillnad på en skaltång och ett testinstrument som kostar runt 25.000kr och som ska kalibreras en gång per år för runt 2000kr.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På dig låter det som att du förutsätter att TS har gett felaktig information.
Det är din tolkning
 
X
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad vill du ha sagt?

Jag har mjukvara för en kvarts miljon i datorn. Inte tar jag en femhundring extra i mjukvaruavgift varje gång jag slår på datorn.
Distansavgift per förflyttad millimeter muspekaren då?
 
X Xanthopteryx skrev:
Jag lovar att Exakt samma prylar du kan hitta på Ahlsell finns på annat håll till bråkdelen av priset.
Ja, tror man Ahlsell har extra bra sortiment så... :oops:
 
BirgitS
L Lundanker skrev:
Det är din tolkning
Naturligtvis. Men om du inte håller med så kan du ju förklara vad du menar så att det blir tydligare.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Det är din tolkning
Nej du skriver ju det, att du inte litar på att ts gett korrekt information!?

L Lundanker skrev:
Nej, men jag litar inte heller på att ts ger hela bilden av vad som hänt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D Dodger skrev:
Nu är det ju en viss skillnad på en skaltång och ett testinstrument som kostar runt 25.000kr och som ska kalibreras en gång per år för runt 2000kr.
Ett testinstrument som håller i 20 år enligt en elektriker i tråden så kostnaden blir lite drygt 3000 kr/år inkl. kalibrering dvs. 2 kr/arbetstimme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror elektriker generellt föredrar snabbkopplingar (här får gärna @SueCia eller någon annan elektriker rätta mig om jag har fel), så helt kass lär de inte vara. Jag tror att en elektriker föredrar ett uttag från Schneider, Elko, ABB eller liknande med snabbkopplingar framför ett uttag från ett lågprismärke (Biltema, Anslut etc) med skruvplint.

De röda knopparna? Du menar tomtehattarna Torix? De har sina förtjänster och brister. Det är vad jag vet inte förstavalet heller bland elektriker.
Jag har jobbat som elinstallatör i över 35 år och jag undviker snabbkopplingar in i det längsta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett testinstrument som håller i 20 år enligt en elektriker i tråden så kostnaden blir lite drygt 3000 kr/år inkl. kalibrering dvs. 2 kr/arbetstimme.
Så du menar att det inte är någon skillnad på en skaltång och en eurotester? eller vad vill du säga med ditt svar?
 
L Lövborgen skrev:
Man måste så klart få betalt för investeringen i instrumentet genom att ta betalt för det när det används
Ja, men då fattas det rimligtvis ett 100-tal rader på fakturan?

Kalsonger?
Skruvmejslar?
Solglasögon?
Skaltång?
Skyddsskor?

25 000 kr för ett mätinstrument är kaffepengar om man driver en elfirma. Det är inget som ska vara en extra rad på fakturan.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej du skriver ju det, att du inte litar på att ts gett korrekt information!?
Inkorrekt information är samma som att inte ge hela bilden av vad som hänt?

Bra där
 
L Lundanker skrev:
Jag scannar själv när jag köper fileer, och när jag köper in tjänster så är jag tydlig så jag slipper gråta ut på forum när det är dags att betala ;)
Det är bra att du är noggrann. Du får det dock att låta som att felaktiga fakturor inte existerar och att minsta ifrågasättande gör att kunden förtjänar att hånas och stämplas som "snålkuk". Ifall hantverkaren fakturerar rätt bör den ha ryggen fri och således kunna förklara varför fakturan ser ut som den gör.
 
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
X
L Lundanker skrev:
Hahaha, så du tror att man kan vågar "ockra" mot större och lojala kunder som man får uppskattning och ett konstant flöde jobb från? Inte jag eller dom jag känner gör det då man vill ha kvar dessa kunder, det handlar om att det inte sitter nån snål jävel med fakturan i handen som börjar jiddra om ett par hundralappar för att "kabeln är billigare på jula.se" eller dylikt.

De få sista gånger då jag gjort jobb åt idiotkunder så har dom fått äta upp att dom strulat.
Jag har stenkoll på timmar och material tack vare min tid-app där jag även får in materialet.

Då ändrar jag givetvis fakturan efter deras påpekanden...för att dom även ska betala för den timmen planering som jag tänkte bjuda på...samt biltullar och andra bilrelaterade utgifter i samband med att jag tittade på jobbet första gången, och tiden när man försöker rädda kundens pissiga planering genom att ringa in mina samarbetspartners så kunden slipper leta andra yrkesgrupper

Sen skickar man dom åt helvete i telefonlistan efter fakturan är betald så får dom aldrig hjälp igen om dom försöker ringa


Det jag menar med resursstarka är etablerade och kvalitetsgivande firmor som har en stabil kundkrets.

Dom är inte intresserade av jobb hos snåla privatare, iallafall inte dom jag haft att göra med.
Hoppas att du då räknar bort avdraget så du bara fakturerar den faktiska kostnaden för trängselskatt, parkeringsavgifter med mera.

För övrigt vore det bra att veta företaget du arbetar på så jag slipper råka anlita detta. För sådana skithantverkare som du vill man verkligen inte ha att göra med.
Jag vill ha hantverkare som behandlar sina presumtiva kunder som just detta, kunder.
Men en dag lär du dig nog. När det går sämre och du behöver uppdragen. På riktigt. Alla viktiga småkunder.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Jag scannar själv när jag köper fileer, och när jag köper in tjänster så är jag tydlig så jag slipper gråta ut på forum när det är dags att betala ;)
Och när du kommer till betalningen, då är det helt ok att butiken tar dubbelt betalt mot beloppet du scannade?

För det var ju nämligen det som hände TS.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.