94 630 läst · 585 svar
95k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
L Lundanker skrev:
Jobbar inte i butik vännen
Men hade haft mer stolthet i det yrket än om jag var glorifierad dörrförsäljare där min affärside var att klämma kunder på så mycket pengar jag kunde sen gråta om någon har fräckheten att ifrågasätta
Men du har inte svarat på min frisör fråga ...där kan du väl inte självscanna.
Har du förresten någon lista på fler yrken du ser ner på som inte kan mäta sig med storheten i din gymnasieutbildning?
Nu är det ju en viss skillnad på en skaltång och ett testinstrument som kostar runt 25.000kr och som ska kalibreras en gång per år för runt 2000kr.S SueCia skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Ett testinstrument som håller i 20 år enligt en elektriker i tråden så kostnaden blir lite drygt 3000 kr/år inkl. kalibrering dvs. 2 kr/arbetstimme.D Dodger skrev:
Jag har jobbat som elinstallatör i över 35 år och jag undviker snabbkopplingar in i det längsta.Fairlane skrev:Jag tror elektriker generellt föredrar snabbkopplingar (här får gärna @SueCia eller någon annan elektriker rätta mig om jag har fel), så helt kass lär de inte vara. Jag tror att en elektriker föredrar ett uttag från Schneider, Elko, ABB eller liknande med snabbkopplingar framför ett uttag från ett lågprismärke (Biltema, Anslut etc) med skruvplint.
De röda knopparna? Du menar tomtehattarna Torix? De har sina förtjänster och brister. Det är vad jag vet inte förstavalet heller bland elektriker.
Ja, men då fattas det rimligtvis ett 100-tal rader på fakturan?L Lövborgen skrev:
Kalsonger?
Skruvmejslar?
Solglasögon?
Skaltång?
Skyddsskor?
25 000 kr för ett mätinstrument är kaffepengar om man driver en elfirma. Det är inget som ska vara en extra rad på fakturan.
Det är bra att du är noggrann. Du får det dock att låta som att felaktiga fakturor inte existerar och att minsta ifrågasättande gör att kunden förtjänar att hånas och stämplas som "snålkuk". Ifall hantverkaren fakturerar rätt bör den ha ryggen fri och således kunna förklara varför fakturan ser ut som den gör.L Lundanker skrev:
Hoppas att du då räknar bort avdraget så du bara fakturerar den faktiska kostnaden för trängselskatt, parkeringsavgifter med mera.L Lundanker skrev:Hahaha, så du tror att man kan vågar "ockra" mot större och lojala kunder som man får uppskattning och ett konstant flöde jobb från? Inte jag eller dom jag känner gör det då man vill ha kvar dessa kunder, det handlar om att det inte sitter nån snål jävel med fakturan i handen som börjar jiddra om ett par hundralappar för att "kabeln är billigare på jula.se" eller dylikt.
De få sista gånger då jag gjort jobb åt idiotkunder så har dom fått äta upp att dom strulat.
Jag har stenkoll på timmar och material tack vare min tid-app där jag även får in materialet.
Då ändrar jag givetvis fakturan efter deras påpekanden...för att dom även ska betala för den timmen planering som jag tänkte bjuda på...samt biltullar och andra bilrelaterade utgifter i samband med att jag tittade på jobbet första gången, och tiden när man försöker rädda kundens pissiga planering genom att ringa in mina samarbetspartners så kunden slipper leta andra yrkesgrupper
Sen skickar man dom åt helvete i telefonlistan efter fakturan är betald så får dom aldrig hjälp igen om dom försöker ringa
Det jag menar med resursstarka är etablerade och kvalitetsgivande firmor som har en stabil kundkrets.
Dom är inte intresserade av jobb hos snåla privatare, iallafall inte dom jag haft att göra med.
För övrigt vore det bra att veta företaget du arbetar på så jag slipper råka anlita detta. För sådana skithantverkare som du vill man verkligen inte ha att göra med.
Jag vill ha hantverkare som behandlar sina presumtiva kunder som just detta, kunder.
Men en dag lär du dig nog. När det går sämre och du behöver uppdragen. På riktigt. Alla viktiga småkunder.
Och när du kommer till betalningen, då är det helt ok att butiken tar dubbelt betalt mot beloppet du scannade?L Lundanker skrev:
För det var ju nämligen det som hände TS.