Orkar inte läsa alla inläggen, men konstaterar att muntliga avtal är svårt att bevisa. Enklast är att efter man fått ett muntligt pris, sänder ett E-mail till företaget, där man beställer enligt muntliga överenskommelsen, som man specificerar, vad som skall göras och vad man kommit överens om. Om man inte får ett svar, gäller sista skrivna. Företaget kan högst debitera 15% (tror jag) mer än överenskommit.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Brallan84 skrev:
Kundens önskan är alltså:

-Elektrikern bör kunna teleportera sig till platsen med materialet i handen.
-Materialet skall debiteras med inköpspris, så fungerar ju all handel....
-Jobbet skall utföras själv, så ingen yngre förmåga lär sig, på så sätt dör yrket inom 1 generation.
-Efter utfört arbete på springande fot, skall anläggningen EJ säkerställas för att på så sätt skydda sak och person. För allt material som inhandlas är felfritt från fabrik...

Sammanfattning:

Kund bör klocka hantverkare på plats.
Kund bör själv kontrollera anläggningen
Kund bör självklart mäta materialåtgång till minsta centimeter.
Kund bör jämföra priser mot andra butiker för mer korrekt prisbild.

:seenoevil::seenoevil::seenoevil:
Men ge dig nu.
Väx upp och diskutera det som tråden handlar om, inte konstigt att jag aldrig hinner ikapp i tråden när du och andra ruttendussinklantverkare ska hålla på och tramsa och försvara kriminella individer.

X
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är helt rätt.
Men visst, svårt att värdera osv. Dessutom finns det kunder som gärna betalar för lite fler timmar men i gengäld ett perfekt utfört jobb (eller att man möter speciella önskemål). Andra vill helst betala lite mindre och tycker det inte spelar någon roll så länge det ser på gränsen till hyggligt ut.

Men en billig elektriker, dvs lågt timpris, behöver inte bli billig i slutändan.

Jaja, vi förstår nog varandra hyggligt, det här brottas ju alla hantverksyrken med, säkert många andra branscher med.
Jag tror att det handlar om att bygga upp förtroende och nöjd kundbas, ty då är nya kunder mindre priskänsliga och ännu mindre befintliga nya.
Veta jag att hantverkaren är Bra, går att Lita på, är Ärlig, vill Mitt bästa så är det klart värt högre timpenning.
Samma med affärer
Vissa saker kan jag köpa på Clasohlson trots att de är dyrare. Varför? För att Om det krånglar så vet jag att det bara löser sig, till exempel.
Men det tar tid att få sådant förtroende och bygga den renommén.

Fairlane
L Lundanker skrev:
Försvarar inte firman mer än att i relation till utfört arbete är det inga konstigheter vad jag kan se på fakturan.
Du menar alltså att det behövs två personer för att montera 3 nya, ojordade uttag med utanpåliggande kabeldragning?
Det kan du se i fakturan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
U Utasja skrev:
Med ett uttag på 290 kr för mätaren, behöver företaget göra minst 85 jobb, innan den ens är betald.
I detta fall kund man hinna med 2-3 jobb samma dag. Om man anser att den här mätaren behövs för det här jobbet, så behövs den för samtliga arbeten, så mätaren är betald på 2-3 månader kanske? Sen behöver man 7 jobb om året för att kalibrera den. Jag tror det är en fin intäkt helt enkelt. Kanske kan man tjäna in 3 "dyra" apparater om året.

Min dator på jobbet kostar lika mycket (som sagt en struntsumma i ett jobb) och den skrivs av på 3 år. Den här är betald flera gånger om på ett år. Jag behöver dator i alla mina jobb på samma sätt som att denne elektriker behöver en eurotester i alla sina jobb. Jag fakturerar inte en krona för datorn.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lundanker skrev:
Men arbetskostnaden ligger i runda slängar kring de 2000 kronorna, det kan ju ha varit tal om hur mycket arbetskostnaden skulle vara på.
Nu var det en elektriker inte en advokat TS anlitade.
2000 för ett tvåtimmars jobb är skamlös överdebitering.

Om du tycker det är vettigt pris så vill jag fortfarande veta ditt firmanamn, men även vem du har ramavtal med. Det finns nog fler kunder som kan tjäna på att slippa anlita kriminellt fuskande firmor.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Nu är det ju så att gemene man har inga rabatter på t ex Ahlsells, utan får betala fullpris. Är en kabel från Ahlsells bättre i kvalite än en kinakabel köpt på Amazon. Ja det vill jag nog påstå.
Så du menar att de kablar, uttag, mm som säljs hos grossister som tex Ahlsells inte säljs i butiker som gemene man kan handla i som tex elbutik.se, Bauhaus, Jula?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Gäller att hålla önskad prisbild uppe.. ;)(y)
Ja typ så .. ;)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det en elektriker inte en advokat TS anlitade.
2000 för ett tvåtimmars jobb är skamlös överdebitering.

Om du tycker det är vettigt pris så vill jag fortfarande veta ditt firmanamn, men även vem du har ramavtal med. Det finns nog fler kunder som kan tjäna på att slippa anlita kriminellt fuskande firmor.
Jag hoppas verkligen inte min kommun anlitar sådana firmor, men jag är rädd att de gör det. Ingen klagar så till slut tror företagen att det är ok.

Som en gammal kollega som startade eget företag och drog av hela familjens utgifter på företaget, blöjor, mat etc. Vare sig revisor eller Skatteverket reagerade så han var övertygad om att det var ok.

A Alwaysandforever2012 skrev:
Hej,

Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..

Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..

Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m

Mikael_L
J Jonke75 skrev:
Bara för upplysningssyfte så är en lärling en färdig utbildad elektriker men som måste arbeta x antal timmar innan har får sitt intyg och därmed får arbeta själv. Det är inte en inkompetent person som står som ett ufo på platsen.
Nja, nu har du nog en del fel nu.
En lärling kan ju vara en som i fredags gick sin sista skoldag och fick ut sitt betyg, eller en som är klar med sin lärlingstid imorgon.
Då jag både härjar runt inom installationsbranschen men även utbildar lite på gymnasiets elprogram så kan jag meddela att en lärling för det mesta har rätt lång väg kvar innan man riktigt vill kalla dem elektriker.
För många blir det en väldigt brant kunskaps och kvalitetskurva under lärlingstiden, så bland ettårsmontörer är det ganska lätt att hitta otroligt dugliga elektriker, en del där är bättre än vissa med många års erfarenhet.
Men första hälften av lärlingsperioden är de som regel inte så väldigt mycket att hänga i julgranen.
De flesta firmor tror jag inte brukar låta sina lärlingar arbeta självständigt på egen hand (utom vissa enkla och ofarliga jobb), men i slutet av perioden brukar nog många låta de som visar sig ha kommit långt i utvecklingen börja ha eget ansvar för lite enklare uppdrag.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Självklart men vilka mer saker bör specificeras på fakturan likt Eurotestern, tycker du?
Frukost på CircleK, guldtvätten, hakke9 vinterhjul, nytt Werakit med mejslar?

Höj timdebiteringen med 4:- eller vad som krävs och baka in det, liksom övriga verktyg/saker som krävs för att bedriva verksamheten.
Man tar ju betalt för servicebil separat och där ingår däck och tvätt etc. Dyrare verktyg tycker jag också det är rimligt att man tar betalt för när dom används och inte tar betalt för då dom inte används vilket det skulle bli om dom ingick i timpenningen. I många upphandlingar förlorar man ordern om timpenningen blir för hög, därför debiterar man ofta såna här saker separat.

M mojjen skrev:
Kunden i det här fallet har väl inte utryckt något av det du nämner. TS har ju bara en fråga, är det ok med en faktura som är nästan dubbelt mot lämnat prisförslag. Dessutom på ett riktigt enkelt jobb. Hur fel kan man räkna på på 3 utanpåliggande uttag, där ström tas från befintligt uttag i samma rum.
Man ska aldrig ge sig fanen på att befintligt uttag är okej , kanske någon klåpare har använt gul/grön till nolla , blå är klippt kan varit hög belastning vilket gjort ledare hårda-spröda-brända kanske ligger det alldeles för belastning på nämnd gr. . Då kan det snabbt bli svårt få ihop tiden , om man inte skrivit in att befintligt uttag är ok att mata vidare från

Fairlane
L Lövborgen skrev:
Man tar ju betalt för servicebil separat och där ingår däck och tvätt etc. Dyrare verktyg tycker jag också det är rimligt att man tar betalt för när dom används och inte tar betalt för då dom inte används vilket det skulle bli om dom ingick i timpenningen. I många upphandlingar förlorar man ordern om timpenningen blir för hög, därför debiterar man ofta såna här saker separat.
Om man använder det verktyget i detta fall så gör man det väl i precis varenda fall, altså in ens det i timpenningen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lärling skall ni betala, absolut noll för. Hur många timmar tog det ? Be firman att precisera arbetsmomenten. Ngn oväntat, som krävde mer tid ? Beskriv vad jobbet bestod av. 4 eluttag säger noll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.