16 292 läst · 51 svar
16k läst
51 svar
Hur kopplar man ihop 6st sladdar till en ny lampa som jag köp? Se bild
MultiMan skrev:
Håller med. Men om det är denna lampa du har ock inte är rädd för döden så kolla bild 5! Där ser du de två ledningarna som skall gå vidare till taket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 174 inlägg
Är det samma lampa? Skyddsjordning är ett alternativ till en dosa, men det är fortfarande inte regelrätt med den stora ytan mot taket. Och jag ser ingen skruv för skyddsjordsledare på TS bild. Det finns bara ett hål. Kanske får man gå till järnhandeln (finns de fortfarande) och köra en M4-skruv själv...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 174 inlägg
Hur tänker du göra?C Cimmis skrev:
Är takkoppen i plast eller metall?
Vilken variant på lampa har du, dubbelisolerad eller skyddsjordad?
Har du någonsin använt en sådan Torix som följer med paketet?
Hur tänker du dragavlasta sladden med lampstickpropp?
Det finns många tveksamheter här som kan leda till skada.
Den klarar CE-märkning just för att den inte CE-märks som en färdig armatur.MultiMan skrev:
(Har inte kollat vilka standarder just denna armatur tillämpar dock)
Det är detta som är det luriga med CE-märkning.
Du behöver enbart följa de standarder som blir applicerbara på produkten utefter din konstruktion.
Om armaturen inte följer gällande standarder (som man själv intygat) efter att man kopplat in den enligt de installationsanvisningar som medföljer så borde konstruktionen som helhet inte godkännas. Det är min åsikt.
Precis, men sa inte TS att det inte följde med instruktioner på inkoppling?MultiMan skrev:
Om man spekulerar kanske det finns en anledning till detta 😉
Dom där hattarna får jag själv aldrig till, skulle rekommendera en sådan här:
Kopplingarna ska på något sätt klara att det rycks i trådarna (dragavlastning). Kan ju vara så att du hänger av och på lampan av någon anledning. Är säkert en rejäl bondlösning, men om kablarna räcker brukar jag försöka få till det med 2-3 stripes.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingarna ska på något sätt klara att det rycks i trådarna (dragavlastning). Kan ju vara så att du hänger av och på lampan av någon anledning. Är säkert en rejäl bondlösning, men om kablarna räcker brukar jag försöka få till det med 2-3 stripes.