D djac skrev:
Som skattebetalare, som finansierar både väg, sjukvård, sjukförsäkring och sociala kostnader, så föredrar jag skador som bilisten själv betalar, dvs materiella, mot skador som vi andra ska betala, dvs sjukvård, därtil relaterade sociala kostnader och skattebortfall.
Normalt sett räknar man samhällsekonomiskt. Dvs van värderar alla kostnader oavsett vem som ska betala dem. Plåtskador är billigare att fixa än personskador.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Som skattebetalare, som finansierar både väg, sjukvård, sjukförsäkring och sociala kostnader, så föredrar jag skador som bilisten själv betalar, dvs materiella, mot skador som vi andra ska betala, dvs sjukvård, därtil relaterade sociala kostnader och skattebortfall.
Tja, du betalar andras skador ändå.
Genom din försäkringspremie och andra prisökningar. Så det bästa är ju att hålla ner skador, och i andra hand se att de blir så billiga som möjligt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
vad det gäller rondellkörning så ska man INTE göra som trafikläraren jag hade i gymnasiet berättade...
han var ute på övningskörning med elev som kom via arbetsförmedlingen.
sa till eleven att i nästa rondell tar du rakt och vad händer?
eleven åker rakt över rondellen med tung lastbil
 
  • Gilla
  • Haha
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, du betalar andras skador ändå.
Genom din försäkringspremie och andra prisökningar. Så det bästa är ju att hålla ner skador, och i andra hand se att de blir så billiga som möjligt.
Till viss del är det så men det hamnar totalt sett "närmare" källan. Jag tycker man ska vara försiktig med skattepengar, så tex en ensamstående förälder med lågre inkomst, utan bil, kommer lindrigare undan om det bara rör sig om skador på bilen, medan hen får vara med och betala kostnaderna vid personskador.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Till viss del är det så men det hamnar totalt sett "närmare" källan. Jag tycker man ska vara försiktig med skattepengar, så tex en ensamstående förälder med lågre inkomst, utan bil, kommer lindrigare undan om det bara rör sig om skador på bilen, medan hen får vara med och betala kostnaderna vid personskador.
Det är ju det du/den har sin trafikförsäkring till.. Bara självrisken...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.
I det sammanhanget är det nog också intressant att se hur antalet fordon som det har tillkommit i trafik sedan CPL erna etablerades. Och där ligger kan jag tro ökningen av antalet olyckor, men procentuellt sett förhåller det sig liknande med tanke på antalet vägtimmar som tillryggalagts. Förutom att det är SÅ mycket hårdare och egoistiskt framförande idag. ”Bara jag kommer fram i tid och störst går först” Och DEN mentaliteten gör sig påmind även före och i rondellkörning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
Sedan får man ta hänsyn till att det mest trafikfarliga korsningar byggdes om till cirkulationsplatser.
Det betyder att genomsnittet för alla korsningar blir bättre och att även om det finns fler olyckor på cirkulationsplatser, kan det ändå vara bättre än på korsningen de ersätter
 
harry73 harry73 skrev:
Det där var det dummaste jag sett, även dummare än nedanstående trafiklösning
[bild]
Jag tyckte den såg rätt smart ut, i alla fall accelerationsfältet som de satt dit av en anledning. Spontant tänker jag på att det där är i skåne som är fullt av bönder som ska ge sig ut i trafiken med sina långsamtgående traktorer. Troligtvis har det varit svårt för bönderna att hitta en tillräckligt stor lucka där. nu kan de först svänga ut till mitten och sen stå där och vänta på nästa lucka.
 
Vad var konsensus? Att jag skulle ligga i högerfältet? Det ska jag prova nästa gång jag kommer till Swindon.
 
  • Satellitbild på den komplexa rondellen Magic Roundabout i Swindon med flera trafikflöden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskintok skrev:
För mig är skador skador..
Jag prioriterar inte ner någon av dem mer än andra, en värdering jag inte gör helt enkelt
Ok, jag tycker det är bättre med en dörr som behöver ny lack än att min passagerare blir förlamad eller får krossskador i ansiktet eller ja, vad som helst är bättre än personskador.

Du verkade dela den uppfattningen i inlägg #199 men du får förstås tycka precis vad du vill. Att argumentera för att Trafikverket ska verka för att rädda plåt i samma utsträckning som människor är dock rätt lönlöst, helt enkelt för att ingen håller med dig. Ej heller finns det några logiska gångbara argument för det.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
I det sammanhanget är det nog också intressant att se hur antalet fordon som det har tillkommit i trafik sedan CPL erna etablerades. Och där ligger kan jag tro ökningen av antalet olyckor, men procentuellt sett förhåller det sig liknande med tanke på antalet vägtimmar som tillryggalagts. Förutom att det är SÅ mycket hårdare och egoistiskt framförande idag. ”Bara jag kommer fram i tid och störst går först” Och DEN mentaliteten gör sig påmind även före och i rondellkörning.
Inte bara trafiken har ökat. Antalet CPLer har ökat också....
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag tycker det är bättre med en dörr som behöver ny lack än att min passagerare blir förlamad eller får krossskador i ansiktet eller ja, vad som helst är bättre än personskador.

Du verkade dela den uppfattningen i inlägg #199 men du får förstås tycka precis vad du vill. Att argumentera för att Trafikverket ska verka för att rädda plåt i samma utsträckning som människor är dock rätt lönlöst, helt enkelt för att ingen håller med dig. Ej heller finns det några logiska gångbara argument för det.
Nej du missförstår mig, jag lägger ingen vikt alls i vilken skada som skall helst minska eller behållas. Det är en självklarhet att man vill ha personskadenivån låg och jag önskar inte alls någon bli skadad.
utan jag bryr mig inte om vilken typ av skada det gäller, skada är skada för mig.
tillbud är alltid ett tillbud.

När skrev jag att trafikverket skulle rädda plåt före människoliv i sitt avseende till trafiksäkerheten?
 
harry73 harry73 skrev:
Jag antar att du menar trafikplats Lösen? Den ska ju byggas om till motorvägstandard inom kort.
Sedan tror jag inte att köerna skulle minska ifall man gör om trafikplatsen till vanlig korsning igen (som den var på 90-talet)

När gjorde man om den till cirkulationsplats?
Det är den jag menar. Jag vet ej när den byggdes. Den kallas för "köbildande åtgärd". Speciellt korkat när utryckningsfordon ska ta sig fram.
Nu ska den byggas om till en rak fyrfilig väg med överliggande rondell. Det är komplett overkill med tanke på trafikflöden i olika riktningar. En enkel vägbro hade räckt.
Tråkigt att se hur pengarna slösas bort.
 
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är den jag menar. Jag vet ej när den byggdes. Den kallas för "köbildande åtgärd". Speciellt korkat när utryckningsfordon ska ta sig fram.
Om du inte vet när den byggdes, hur kan du då veta att den försämrade trafikflödet?
 
D Daniel 109 skrev:
jo då. Om du kör in strax efter en cykel och ska till vänster hinner du i allmänhet göra en komplett omkörning innan du ska ut. Men du får naturligtvis inte köra på eller hindra cyklisten när du kör ut. Det innebär inte att det är omkörningsförbud.
Då är det vääääldigt långsamma cyklister i dina cirkulationsplatser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.