Jag tycker de flesta minirondeller eller rondeller i största allmänhet (jag vet att det heter cirkulationsplats) är ett bättre alternativ till vanlig korsning eller korsning med ljusreglering. Tänk vad vi sparar i energi/kostnader för slippa en ljusreglerad korsning! Den sänker hastigheten. Det finns dock ett stort problem och det är om flödet är skevt, där bara trafikströmmar finns från ett håll- detta kan skapa bekymmer att köra in i CP. En fråga har ingen av er kört i GB, där är ju CP ännu vanligare!
 
A
trähandtag trähandtag skrev:
Jag tycker de flesta minirondeller eller rondeller i största allmänhet (jag vet att det heter cirkulationsplats) är ett bättre alternativ till vanlig korsning eller korsning med ljusreglering. Tänk vad vi sparar i energi/kostnader för slippa en ljusreglerad korsning! Den sänker hastigheten. Det finns dock ett stort problem och det är om flödet är skevt, där bara trafikströmmar finns från ett håll- detta kan skapa bekymmer att köra in i CP. En fråga har ingen av er kört i GB, där är ju CP ännu vanligare!
många cpn där? :rofl:
 
harry73
Maskintok skrev:
många cpn där?
För att undvika att alla med låg IQ och EQ börjar skämta om CP, kan man använda avkortningen CPL för cirkulationsplats.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
För att undvika att alla med låg IQ och EQ börjar skämta om CP, kan man använda avkortningen CPL för cirkulationsplats.
cp= cirkulations plats.
Vad du menar med CP, det vet jag ej..
;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl något EU bidrag som är roten till detta?
[länk]
Nej roten var att det är säkrare med en cpl än en vanlig korsning.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Nej roten var att det är säkrare med en cpl än en vanlig korsning.
Stämmer det verkligen?
I en korsning utan trafikljus möjligen..
Men med dessa skador man sett och fått åtgärda som bilmekaniker ställer jag mig frågande... 75% cirkulationsplats skador...
 
Fairlane
Maskintok skrev:
Stämmer det verkligen?
I en korsning utan trafikljus möjligen..
Men med dessa skador man sett och fått åtgärda som bilmekaniker ställer jag mig frågande... 75% cirkulationsplats skador...
Fast personer i bilarna har kanske klarar sig utan skador. Det kanske blir fler krockar men i lägre fart?!
 
Du har mer plåtskador i en rondell. Men det är klart mindre personskador.
 
harry73
Maskintok skrev:
cp= cirkulations plats
Nej, cp används egentligen inte som avkortning för cirkulationsplats. Cpl däremot används flitig som avkortning för cirkulationsplats (trafikverket, kommuner, länsstyrelsen, byggföretag, konsulter, osv.)
 
A
D Daniel 109 skrev:
Du har mer plåtskador i en rondell. Men det är klart mindre personskador.
njo men det var ju inte det som saken handlade om.. tillbud är ett tillbud oavsett utgången..
Men visst kan jag hålla med om att i dödlighet så är vanliga korsningar med eller utan trafikljus ledande i statistiken...
(y)
 
A
harry73 harry73 skrev:
Nej, cp används egentligen inte som avkortning för cirkulationsplats. Cpl däremot används flitig som avkortning för cirkulationsplats (trafikverket, kommuner, länsstyrelsen, byggföretag, konsulter, osv.)
Nu var det trähantag som skrev detta.
Men okej. (y)
Som man ser så orkar jag skriva cirkulationsplats :cool:
 
harry73
Maskintok skrev:
Stämmer det verkligen?
I en korsning utan trafikljus möjligen..
Men med dessa skador man sett och fått åtgärda som bilmekaniker ställer jag mig frågande... 75% cirkulationsplats skador...
Tänkte du använda din erfarenhetsbaserade statistik som bilmekaniker i din del av landet som underlag för statistiska utlåtanden?

Skulle vara kul att höra lite mer om hur du resonerar här.
 
harry73
Maskintok skrev:
Nu var det trähantag som skrev detta.
Jag vet, jag citerade ditt inlägg för att demonstrera vad användning av fel avkortning kan leda till.
 
A
harry73 harry73 skrev:
Tänkte du använda din erfarenhetsbaserade statistik som bilmekaniker i din del av landet som underlag för statistiska utlåtanden?

Skulle vara kul att höra lite mer om hur du resonerar här.
Vart står det statistikt uttalande?
 
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Tänkte du använda din erfarenhetsbaserade statistik som bilmekaniker i din del av landet som underlag för statistiska utlåtanden?

Skulle vara kul att höra lite mer om hur du resonerar här.
Har inte statistiska undersökningar av detta gett vid handen att antalet olyckor ökar rätt ordentligt, men dödsfall och svåra skador minskar väldigt drastiskt, till nära noll.

Så det blir en vinst för statsfinanserna (vårdkostnader), men kostnaden ökar istället för försäkringsbolagen. Och fler bilar skrotas innan de tjänat ut på annat vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.