37 297 läst · 388 svar
37k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
Jag tycker de flesta minirondeller eller rondeller i största allmänhet (jag vet att det heter cirkulationsplats) är ett bättre alternativ till vanlig korsning eller korsning med ljusreglering. Tänk vad vi sparar i energi/kostnader för slippa en ljusreglerad korsning! Den sänker hastigheten. Det finns dock ett stort problem och det är om flödet är skevt, där bara trafikströmmar finns från ett håll- detta kan skapa bekymmer att köra in i CP. En fråga har ingen av er kört i GB, där är ju CP ännu vanligare!
många cpn där?trähandtag skrev:Jag tycker de flesta minirondeller eller rondeller i största allmänhet (jag vet att det heter cirkulationsplats) är ett bättre alternativ till vanlig korsning eller korsning med ljusreglering. Tänk vad vi sparar i energi/kostnader för slippa en ljusreglerad korsning! Den sänker hastigheten. Det finns dock ett stort problem och det är om flödet är skevt, där bara trafikströmmar finns från ett håll- detta kan skapa bekymmer att köra in i CP. En fråga har ingen av er kört i GB, där är ju CP ännu vanligare!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Fast personer i bilarna har kanske klarar sig utan skador. Det kanske blir fler krockar men i lägre fart?!Maskintok skrev:
Du har mer plåtskador i en rondell. Men det är klart mindre personskador.
njo men det var ju inte det som saken handlade om.. tillbud är ett tillbud oavsett utgången..D Daniel 109 skrev:
Men visst kan jag hålla med om att i dödlighet så är vanliga korsningar med eller utan trafikljus ledande i statistiken...
Nu var det trähantag som skrev detta.harry73 skrev:
Men okej.
Som man ser så orkar jag skriva cirkulationsplats
Tänkte du använda din erfarenhetsbaserade statistik som bilmekaniker i din del av landet som underlag för statistiska utlåtanden?Maskintok skrev:
Skulle vara kul att höra lite mer om hur du resonerar här.
Har inte statistiska undersökningar av detta gett vid handen att antalet olyckor ökar rätt ordentligt, men dödsfall och svåra skador minskar väldigt drastiskt, till nära noll.harry73 skrev:
Så det blir en vinst för statsfinanserna (vårdkostnader), men kostnaden ökar istället för försäkringsbolagen. Och fler bilar skrotas innan de tjänat ut på annat vis.