Maskintok skrev:
Stämmer det verkligen?
I en korsning utan trafikljus möjligen..
Men med dessa skador man sett och fått åtgärda som bilmekaniker ställer jag mig frågande... 75% cirkulationsplats skador...
Ja det stämmer. CPLs byggs av två skäl - färre olýckor med personskador, ökat flöde.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det stämmer. CPLs byggs av två skäl - färre olýckor med personskador, ökat flöde.
Jo personskador.
Men övriga skador då?
tycker det är väldigt vanligt att man anger cirkulationsplats som plats för skadan.
Sällan jag ser eller hör om korsning..
 
Mikael_L
Vid tidigare studier, t.ex. denna från tidigt -80-tal
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:671106/FULLTEXT01.pdf
Fann man att personskador minskade kraftigt med CPL, men inte att antalet olyckor ökade speciellt statistiskt signifikant.

Sådana här studier och rapporter i kombination med kraftigare insatser för trafiksäkerhet (där CPL bara är en liten del) samt lite EU-bidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder, gjorde att CPL-byggandet exploderade under sent 90-tal och har sen bara fortsatt.

Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.

Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid tidigare studier, t.ex. denna från tidigt -80-tal
[länk]
Fann man att personskador minskade kraftigt med CPL, men inte att antalet olyckor ökade speciellt statistiskt signifikant.

Sådana här studier och rapporter i kombination med kraftigare insatser för trafiksäkerhet (där CPL bara är en liten del) samt lite EU-bidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder, gjorde att CPL-byggandet exploderade under sent 90-tal och har sen bara fortsatt.

Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.

Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
Det är väl fördelaktigt om personskadorna ligger på låga nivåer.
materiella skador är en annan femma och oftast lättare att åtgärda..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det stämmer. CPLs byggs av två skäl - färre olýckor med personskador, ökat flöde.
Ökat flöde? Sedan dom byggde rondell här på E22 så bildas köer flera gånger om dagen. Så var det inte innan.
Ökat flöde kan stämma om det är flera likvärdiga vägar som går in i rondellen. Men inte om det är huvudled och bivägar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid tidigare studier, t.ex. denna från tidigt -80-tal
[länk]
Fann man att personskador minskade kraftigt med CPL, men inte att antalet olyckor ökade speciellt statistiskt signifikant.

Sådana här studier och rapporter i kombination med kraftigare insatser för trafiksäkerhet (där CPL bara är en liten del) samt lite EU-bidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder, gjorde att CPL-byggandet exploderade under sent 90-tal och har sen bara fortsatt.

Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.

Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
Jag misstänkte att det var "skottpengar" som gjorde att det strösslades rondeller överallt. På vissa ställen kommer en rondell efter den andra. Bromsa, gasa, bromsa, gasa, bromsa, gasa, CO2. Det kallar jag inte för flöde. Det är mycket bättre med synkade trafikljus.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ökat flöde? Sedan dom byggde rondell här på E22 så bildas köer flera gånger om dagen. Så var det inte innan.
Ökat flöde kan stämma om det är flera likvärdiga vägar som går in i rondellen. Men inte om det är huvudled och bivägar.
Man får kanske tänka sig att detta stämmer i snitt om man ser till alla CPLs man bygger och att det därmed finns undantag där din favoritcirkulationsplats kan vara ett av dessa. Det kan ju också vara så att man fått offra trafikflöde för att öka säkerheten i korsningen.
 
Maskintok skrev:
Jo personskador.
Men övriga skador då?
tycker det är väldigt vanligt att man anger cirkulationsplats som plats för skadan.
Sällan jag ser eller hör om korsning..
Ja vad är det med övriga skador?

De flesta av oss prioriterar att få ner personskadorna före lite knycklad plåt.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
... så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.
Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
Om någon har tid/lust och känner sig manad, kan ni försöka hitta lite fakta om detta.

Det jag skrev är troligen något jag snappat som nyhet i någon tidning, eller på TV.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om någon har tid/lust och känner sig manad, kan ni försöka hitta lite fakta om detta.

Det jag skrev är troligen något jag snappat som nyhet i någon tidning, eller på TV.
Eller, så lägger man ner tankarna om att Trafikverket bygger CPL's bara för att jävlas eller för att de tycker att det är kul. Trafikverket själva säger att det är säkrare och ger bättre flöde, varför ska man tvivla på det bara för att man kan hitta ett undantag? Det är ju helt omöjligt för en individ att göra några som helst observationer som är relevanta på nationell nivå.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Ökat flöde? Sedan dom byggde rondell här på E22 så bildas köer flera gånger om dagen. Så var det inte innan.
Jag antar att du menar trafikplats Lösen? Den ska ju byggas om till motorvägstandard inom kort.
Sedan tror jag inte att köerna skulle minska ifall man gör om trafikplatsen till vanlig korsning igen (som den var på 90-talet)

När gjorde man om den till cirkulationsplats?
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ja vad är det med övriga skador?

De flesta av oss prioriterar att få ner personskadorna före lite knycklad plåt.
För mig är skador skador..
Jag prioriterar inte ner någon av dem mer än andra, en värdering jag inte gör helt enkelt
 
Vem skrev inlägg 199?
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
För mig är skador skador..
Jag prioriterar inte ner någon av dem mer än andra, en värdering jag inte gör helt enkelt
Som skattebetalare, som finansierar både väg, sjukvård, sjukförsäkring och sociala kostnader, så föredrar jag skador som bilisten själv betalar, dvs materiella, mot skador som vi andra ska betala, dvs sjukvård, därtil relaterade sociala kostnader och skattebortfall.
 
A
D djac skrev:
Som skattebetalare, som finansierar både väg, sjukvård, sjukförsäkring och sociala kostnader, så föredrar jag skador som bilisten själv betalar, dvs materiella, mot skador som vi andra ska betala, dvs sjukvård, därtil relaterade sociala kostnader och skattebortfall.
Jo jo men då har du en åsikt eller värdering om eller över detta, det har inte jag..
Jag bryr mig egentligen inte allas om det sker skador i eller utanför cirkulationsplats/korsning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.