37 297 läst · 388 svar
37k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
Vid tidigare studier, t.ex. denna från tidigt -80-tal
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:671106/FULLTEXT01.pdf
Fann man att personskador minskade kraftigt med CPL, men inte att antalet olyckor ökade speciellt statistiskt signifikant.
Sådana här studier och rapporter i kombination med kraftigare insatser för trafiksäkerhet (där CPL bara är en liten del) samt lite EU-bidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder, gjorde att CPL-byggandet exploderade under sent 90-tal och har sen bara fortsatt.
Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.
Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:671106/FULLTEXT01.pdf
Fann man att personskador minskade kraftigt med CPL, men inte att antalet olyckor ökade speciellt statistiskt signifikant.
Sådana här studier och rapporter i kombination med kraftigare insatser för trafiksäkerhet (där CPL bara är en liten del) samt lite EU-bidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder, gjorde att CPL-byggandet exploderade under sent 90-tal och har sen bara fortsatt.
Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.
Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
Det är väl fördelaktigt om personskadorna ligger på låga nivåer.Mikael_L skrev:Vid tidigare studier, t.ex. denna från tidigt -80-tal
[länk]
Fann man att personskador minskade kraftigt med CPL, men inte att antalet olyckor ökade speciellt statistiskt signifikant.
Sådana här studier och rapporter i kombination med kraftigare insatser för trafiksäkerhet (där CPL bara är en liten del) samt lite EU-bidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder, gjorde att CPL-byggandet exploderade under sent 90-tal och har sen bara fortsatt.
Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.
Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
materiella skador är en annan femma och oftast lättare att åtgärda..
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Ökat flöde? Sedan dom byggde rondell här på E22 så bildas köer flera gånger om dagen. Så var det inte innan.MathiasS skrev:
Ökat flöde kan stämma om det är flera likvärdiga vägar som går in i rondellen. Men inte om det är huvudled och bivägar.
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Jag misstänkte att det var "skottpengar" som gjorde att det strösslades rondeller överallt. På vissa ställen kommer en rondell efter den andra. Bromsa, gasa, bromsa, gasa, bromsa, gasa, CO2. Det kallar jag inte för flöde. Det är mycket bättre med synkade trafikljus.Mikael_L skrev:Vid tidigare studier, t.ex. denna från tidigt -80-tal
[länk]
Fann man att personskador minskade kraftigt med CPL, men inte att antalet olyckor ökade speciellt statistiskt signifikant.
Sådana här studier och rapporter i kombination med kraftigare insatser för trafiksäkerhet (där CPL bara är en liten del) samt lite EU-bidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder, gjorde att CPL-byggandet exploderade under sent 90-tal och har sen bara fortsatt.
Men senare studier har visat att antalet skadade, särskilt svårt skadade, samt dödsfall fortsätter vara på extremt låga nivåer, typ noll, så har däremot antalet olyckor i CPL ökat under de senaste 20 åren.
Nu hittar jag inte något rapport över det, men det finns.
Det är fortfarande inte någon otroligt dramatisk ökning, det kan röra sig om 10-20%, så det är kanske fortfarande samhällsekonomiskt fördelaktigt.
Man får kanske tänka sig att detta stämmer i snitt om man ser till alla CPLs man bygger och att det därmed finns undantag där din favoritcirkulationsplats kan vara ett av dessa. Det kan ju också vara så att man fått offra trafikflöde för att öka säkerheten i korsningen.T Thomas_Blekinge skrev:
Om någon har tid/lust och känner sig manad, kan ni försöka hitta lite fakta om detta.Mikael_L skrev:
Det jag skrev är troligen något jag snappat som nyhet i någon tidning, eller på TV.
Eller, så lägger man ner tankarna om att Trafikverket bygger CPL's bara för att jävlas eller för att de tycker att det är kul. Trafikverket själva säger att det är säkrare och ger bättre flöde, varför ska man tvivla på det bara för att man kan hitta ett undantag? Det är ju helt omöjligt för en individ att göra några som helst observationer som är relevanta på nationell nivå.Mikael_L skrev:
Jag antar att du menar trafikplats Lösen? Den ska ju byggas om till motorvägstandard inom kort.T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan tror jag inte att köerna skulle minska ifall man gör om trafikplatsen till vanlig korsning igen (som den var på 90-talet)
När gjorde man om den till cirkulationsplats?
Vem skrev inlägg 199?
Som skattebetalare, som finansierar både väg, sjukvård, sjukförsäkring och sociala kostnader, så föredrar jag skador som bilisten själv betalar, dvs materiella, mot skador som vi andra ska betala, dvs sjukvård, därtil relaterade sociala kostnader och skattebortfall.Maskintok skrev:
Jo jo men då har du en åsikt eller värdering om eller över detta, det har inte jag..D djac skrev:
Jag bryr mig egentligen inte allas om det sker skador i eller utanför cirkulationsplats/korsning