Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det enda vänsterblinkning gör är att meddela trafik som väntar i exempelvis vägen rakt fram att du ska fortsätta så de får fortsätta vänta. De får ju inte vänta LÄNGRE för att du INTE blinkar men många retar väl sig på att de inte vet om de väntar i onödan. Möjligen i en tvåfilig väg kan de få för sig att köra ut om du kör i innerfilen. Skulle du då vara på väg ut och missat slå om till högerblink så kan du åka på det då du signalerat att du ska hålla vänster. Samma sak om du ska till vänster i en cirkulationsplats, ligger i innerfil, blinkar vänster och byter fil till ytterfilen (fortfarande blinkande vänster).

Den enda som har något att vinna på vänsterblink är alltså motparten OM du gör fel och det blir en krock. Därför ska man aldrig blinka vänster i cirkulationsplatser!
det knäppa här är tex att jag som tog mitt körkort för drygt ett år sen blivit inlärd att jag bör blinka vänster - körläraren säger "ja du måste ju inte rent lagligt, men det är bäst att göra så"
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Men ifall man bara ser till trafikflödet, då är vanliga rödljus bäst.
Det finns en del vetenskapliga rapporter, men för den som gillar lite mer lättsmält information så har Mythbusters gjort ett test. Spola fram till 6:00 om du inte har tålamod:

 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
I små cirkulationsplatser så finns det däremot en poäng att blinka höger innan man kör in i den om man ska ta första avfarten, för att signalera till de som står och väntar på att få köra in.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är att om alla cyklister verkligen syns bra gör det att gående, barn, rådjur mfl syns sämre i förhållande till cyklisterna.
Fast lösningen på det problemet kan väl inte vara att alla ska synas lika dåligt?:thinking:
 
harry73
D Donald-Duck skrev:
Vad jag har läst någonstans så är antalet olyckor fler med cirkulationsplatser jämfört med vanliga korsningar eller rödljuskorningar men antalet alvarliga olyckor med personskador är betydligt färre
Det finns en äldre mastersthesis från LTH där de tittat på CPL och olyckor
https://www.lth.se/fileadmin/tft/dok/publ/5000/Thesis118scr.pdf
Tabell över förändring i antal olyckor och skadade efter ombyggnad av cirkulationsplatser, från mastersthesis LTH.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mötesfria 2+1-vägar med vajerräcken är det samma med.
De orsakar definitivt fler sakskador i form av plåtskador på bilar och sönderkörda vajerräcken, när folk somnat till, eller tittat för länge på mobilen.
Dock är det utan tvekan så att en del av dessa händelser istället skulle resulterat i mycket allvarliga personskador och dödsfall.

Så netto blir det en fördel.
Ja men visst är det så att de incidenter som ska räknas som en ökning är det som beror på den nya infrastrukturen, tex vajerräckena och att filerna tar slut vilket i sig orsakar incidenter man inte hade tidigare. Kanske även rattsurfande i de fall där man nu krokar i en vajer istället för att svänga in i mötande fil utan att krocka. De som somnar klotar ju rejält oavsett....men jag håller med det är ett exempel på något som räddar liv men antagligen orsakar lite fler repor i lacken.
 
useless useless skrev:
Har du någon källa på det? De undersökningar jag har hittat säger att cirkulationsplatser klarar ett högre trafikflöde.
Nej tyvärr. :confused:
Jag har läst det någonstans men jag kan inte hitta källan just nu så jag kan mycket väl ha fel.
 
useless useless skrev:
Det finns en del vetenskapliga rapporter, men för den som gillar lite mer lättsmält information så har Mythbusters gjort ett test. Spola fram till 6:00 om du inte har tålamod:

[media]
Där jämför man ju en vanlig korsning med en rondell och inte en ljusreglerad korsning med en rondell.
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ändå är kvinnans klädsel ett vanligt argument för att hävda att det inte var våldtäkt utan inbjudan.
Ja du, jag vet inte riktigt vart du vill komma i din jämförelse. Menar du att eftersom jag tycker att den som rör sig i trafiken har ett ansvar att göra sig synlig, att jag med automatik tycker att en våldtagen kvinna i kjol får skylla sig själv?

Eller menar du att eftersom en kvinna har rätt att bära kjol utan att förvänta sig att bli våldtagen så har man som cyklist rätt att cykla med släckta lysen i camokläder utan att förvänta sig att bli påkörd?

Jag menar att din liknelse haltar, för en kvinna ska kunna gå i kjol men ska du cykla i trafiken kan du inte göra det hur som helst.

Jag kan acceptera att du tycker annorlunda.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja du, jag vet inte riktigt vart du vill komma i din jämförelse. Menar du att eftersom jag tycker att den som rör sig i trafiken har ett ansvar att göra sig synlig, att jag med automatik tycker att en våldtagen kvinna i kjol får skylla sig själv?

Eller menar du att eftersom en kvinna har rätt att bära kjol utan att förvänta sig att bli våldtagen så har man som cyklist rätt att cykla med släckta lysen i camokläder utan att förvänta sig att bli påkörd?

Jag menar att din liknelse haltar, för en kvinna ska kunna gå i kjol men ska du cykla i trafiken kan du inte göra det hur som helst.

Jag kan acceptera att du tycker annorlunda.
Varför bara reflexväst? Varför inte brandgul saftblandare på huvudet också?

Missförstå mig rätt, jag har mött tillräckligt många svartklädda ninjacyklister (och ännu fler gångtrafikanter) för att tycka att det är en bra grej att synas. Men var ska man dra gränsen om man ska lägga ansvaret på att folk ska göra sig synliga utöver lagkraven?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alebaleportocale
oshu oshu skrev:
Vad var konsensus? Att jag skulle ligga i högerfältet? Det ska jag prova nästa gång jag kommer till Swindon.
Vad är detta monster?!
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Vad är detta monster?!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Swindon)

major_tom major_tom skrev:
det knäppa här är tex att jag som tog mitt körkort för drygt ett år sen blivit inlärd att jag bör blinka vänster - körläraren säger "ja du måste ju inte rent lagligt, men det är bäst att göra så"
Ja, trafikskolorna har haft problem med de nya reglerna sen de kom för över 20 år sen, inte konstigt att man riskerar att krocka nästan varje gång man är i närheten av en rondell.

harry73 harry73 skrev:
Det finns en äldre mastersthesis från LTH där de tittat på CPL och olyckor
[länk]
[bild]
Att frontalkrockarna inte minska med 100% är lite skrämmande, men det finns ju de som håller vänster... 1:26 in.
 
T tanaris skrev:
Men var ska man dra gränsen om man ska lägga ansvaret på att folk ska göra sig synliga utöver lagkraven?
Man ska inte dra någon gräns. Jag tycker lagkraven är bra som de är. Den här diskussionen började med någon (?) som hamnade i riskfyllda situationer och jag föreslog en annan klädsel.

(Därifrån tog diskussionen en snabb vändning med en jämförelse med kjol och våldtäkter som jag ställde mig oförstående till)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag erkänner att jag har kört i en rondell medsols. Det gick ju snabbare att nå 270° utfarten. Rondellen är komplett meningslös och 90% av tiden är det ingen trafik alls.
 
E
major_tom major_tom skrev:
det knäppa här är tex att jag som tog mitt körkort för drygt ett år sen blivit inlärd att jag bör blinka vänster - körläraren säger "ja du måste ju inte rent lagligt, men det är bäst att göra så"
Detta är helt fel och du behöver inte betala för lektionerna du haft med hen, säg till hens chef att läraren lär ut att det ska blinkas vänster i cirkulationsplats, detta betyder att du kört fel och vill gå från ytterfil till innerfil men det behöver du som regel heller inte.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag erkänner att jag har kört i en rondell medsols. Det gick ju snabbare att nå 270° utfarten. Rondellen är komplett meningslös och 90% av tiden är det ingen trafik alls.
Nonsens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.