Maria T
Isakare Isakare skrev:
Lite kul i ämnet snurra i Norrköping.
Jag och en kompis skulle åka på vår första bilsemester till Öland 1981.
Utrustad med bilatlas farsan hade, åkte vi typ 10 varv runt Norrköping för att hitta vägen till Kalmar, vi såg flera skyltar men stirrade oss blinda på det vägnummer vi skulle åka.
Tillslut tog vi den väg märkt "Kalmar" och kom till Öland/Böda sand.
Det visade sig att vår karta var gammal och det som idag är E22 hette nått annat.
Inte ens Ölandsbron fanns med 😅😂🤣

Lite OT är att jag inte hade körkort än, men vi hade övat på flygande förarbyte ifall polisen dök upp, och turades om att köra 🙃
Min barndoms bilsemestrar för att hälsa på mormor och kusiner (Oskarshamn, Nybro, Blomstermåla och Kalmar) gav bestående minnen av min pappas "årliga förvirring" eftersom det sen senast tillkommit cirkulationsplatser, vägar dragits om osv osv.
Ändå lite kul att jag körde upp och fick körkortet i Norrköping - jag körde bilen både på dit- och hemväg så även jag och pappsen hade planerat för flygande förarbyte 😉

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag såg i GAAH-tråden om poliser på motorvägen E4 i närheten av Linköping. Där kör jag aldrig för fort, jag ser ofta poliser på vägarna, både märkta o omärkta. Kanske fler har sådana liknande observationer.

…sedan till hur folk kör i landet Sverige, så måste jag säga ju närmare Karlskrona jag kommer desto fler konstiga bilister, med underligt körbeteende. I övrigt är Karlskrona en av Sveriges vackraste städer, men köra bil så går inte polletten ända ned.
Jag är alltid lika avis på delar av landet som har så många poliser att de kan patrullera efter fartsyndare.

Här brukar vi på sin höjd se poliser om de kört vilse. Och nrä en bonde hade inbrott och de stal GPSer för en halv miljon kom de inte ens ut.

Så var glada att ni har poliser. Det är som att få vänta på akuten. Det är nån jävel som har det värre än vad du har.
Om du har poliser som kan kolla hastigheten betyder det att du bor relativt tryggt ;)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane
Så här kan man också köra i Stockholm. Blå bilar står stilla och väntar på att få grönt ljus vid en stora vägen, och ja, man har faktiskt undvikt att blockera korsningen. Röd bil ska in på den mindre vägen innan rödlyset och väljer då att gå ut i mötande körfält, fast sikten är dålig. Det blir inte så bra när grön bil som kommer från den mindre vägen gör en helt rimlig vänstersväng in i sin fil och får möte av den röda bilen...
Förenklad diagram över tåg eller busslinje med stationer och byte av linje representerat med färgkoder.

• Bilden visar en horisontell svart linje på en vit bakgrund.
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag är alltid lika avis på delar av landet som har så många poliser att de kan patrullera efter fartsyndare.
Påminner mig om en skylt på Gullholmen för sådär 25 år sedan där det stod typ så här:

Polisbåten finns på plats torsdagar jämna veckor mellan kl 13 och 14 om den inte är upptagen med utryckning.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så här kan man också köra i Stockholm. Blå bilar står stilla och väntar på att få grönt ljus vid en stora vägen, och ja, man har faktiskt undvikt att blockera korsningen. Röd bil ska in på den mindre vägen innan rödlyset och väljer då att gå ut i mötande körfält, fast sikten är dålig. Det blir inte så bra när grön bil som kommer från den mindre vägen gör en helt rimlig vänstersväng in i sin fil och får möte av den röda bilen...
[bild]
Taxibil isåfall. Taxibilar kan göra precis vad som helst. Lika så bussar.

R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
O till 95%körs av?

Eller helt enkelt "self entitled" puckon som inte *orkar* vänta..mycket vanligt förekommande.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
O till 95%körs av?
Yrkesförare? Det är väl mer 100 procent?

R
Yrkesförare? Det är väl mer 100 procent?
Ok du tänker så, jag tänkte på en annan aspekt😉

R Rejäl skrev:
Ok du tänker så, jag tänkte på en annan aspekt😉
Skulle hävda det gäller alla yrkesförare. Vilket är ironiskt. De om några borde kunna köra bra, men de kör absolut sämst.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
R
Skulle hävda det gäller alla yrkesförare. Vilket är ironiskt. De om några borde kunna köra bra, men de kör absolut sämst.
Ja men är det svenskar eller ny svenskar som oftast kör taxi och buss?

M Myckling skrev:
Körde ner till människobyn igår e.m. Torr och fin snö och runt -10 grader, dvs perfekta vintervägförhållanden. Men så kom den tradiga sträckan,E4 mellan Tönnebro och Gävle, där det alltid blir ett långt tåg med bilar som rullar fram i ca 70 km/h. 2+1 fil men eftersom det bara är en lång kö med bilar finns ingen anledning att köra om på de tvåfiliga sträckorna eftersom man inte egentligen vinner någon tid. Brukar isället låta den adaptiva farthållaren göra sitt jobb och bara åka med fram till motorvägen börjar i Gävle.

Men det är ju alltid några som ska stressa förbi med följd att det blir trångt när 2-filigt blir 1-filigt. Och så klart, först kom en Jeep Cherokee och klämde sig förbi men det vid nästa byte från 2 till 1 så står den snyggt uppkörd i/på snödrivan helt hjälplös. Ett par km senare kommer en V60 och klämmer sig förbi och ytterligare en kilometer längre fram stod den också parkerad långt uppe i drivan. Nu föll det sig så lämpligt att det är rätt höga snökanter så inga personskador och de hamnade båda vid sidan av själva vägbanan så det slapp bli stopp och köer. Naturligtvis var de stockholmare båda två. 😉
Ah, så folk från Gästrikland kör på led med farthållare, ogillar två-filigt o släpper absolut inte in nån eller ska vi tolka det?

R Rejäl skrev:
Ja men är det svenskar eller ny svenskar som oftast kör taxi och buss?
Svaret är JA.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Svaret är JA.
Vilka?

R Rejäl skrev:
Vilka?
Precis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.