23 603 läst · 408 svar
24k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Både vid Årsta och Kungens kurva som diskuterats är det motorväg med avfart till vänster, sen är det lite svårare med den när man kör E4:an norrut vid Västberga i mittenfilen och sen kör ner mot Södra länken, men det är nog en avfart det med.D Dilato skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Vid Pampasavfarten på Essingeleden norrgående svänger man också av till vänster. Liksom vid samma leds södra ända är det egentligen så att vägen delar sig snarare än att man byggt en avfart åt vänster.
Vid Pampas är det dock så att man aldrig byggde någon fortsatt motorväg norrut (eller Huvudstaleden för den delen; hela området är ett stort motorvägskoppel with nowhere to go), så där är det numera en enfilig avfart till vänster.
Undantaget Skärholmen/Kungens kurva (där det ju fortfarande är byggarbetsplats, så lite svårt att döma utifrån nuvarande situation), så kan inte jag komma på någon annan motorvägsavfart åt vänster i Stockholm som inte egentligen är två relativt jämnbördiga vägar som delar sig.
Vid Pampas är det dock så att man aldrig byggde någon fortsatt motorväg norrut (eller Huvudstaleden för den delen; hela området är ett stort motorvägskoppel with nowhere to go), så där är det numera en enfilig avfart till vänster.
Undantaget Skärholmen/Kungens kurva (där det ju fortfarande är byggarbetsplats, så lite svårt att döma utifrån nuvarande situation), så kan inte jag komma på någon annan motorvägsavfart åt vänster i Stockholm som inte egentligen är två relativt jämnbördiga vägar som delar sig.
Jag trodde diskussionen enbart gällde avfarter, inte där vägen delar sig för att körfält åker åt olika håll som vid Pampas och efter kurvan mot S:t Eriksplan, det finns det många exempel på i Stockholmsområdet.Nötegårdsgubben skrev:Vid Pampasavfarten på Essingeleden norrgående svänger man också av till vänster. Liksom vid samma leds södra ända är det egentligen så att vägen delar sig snarare än att man byggt en avfart åt vänster.
Vid Pampas är det dock så att man aldrig byggde någon fortsatt motorväg norrut (eller Huvudstaleden för den delen; hela området är ett stort motorvägskoppel with nowhere to go), så där är det numera en enfilig avfart till vänster.
Undantaget Skärholmen/Kungens kurva (där det ju fortfarande är byggarbetsplats, så lite svårt att döma utifrån nuvarande situation), så kan inte jag komma på någon annan motorvägsavfart åt vänster i Stockholm som inte egentligen är två relativt jämnbördiga vägar som delar sig.
E4:an skulle väl in i en tunnel där PostNords huvudkontor ligger ursprungligen och även Örbyleden skulle ansluta på södra sidan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Ja, det var den preciseringen jag också försökte göra, och där är Pampas en anomali, då den byggts för delning, men vidareutvecklats till avfart till vänster. Värmdövägen mot Södra länken är ännu en vänsteravfart som inte nämnts.N Nyikåk skrev:
I övrigt håller jag inte med. Det finns faktiskt inte särskilt många motorvägar som delar sig i Stockholm utan att det ena känns som en avfart (åt höger). Tidigare nämnda Nybodamotet (Essingeledens södra ände) åt alla tre håll, några i/mot Norra länken, E18/E4 i Kista.
Skillnaden mellan avfart och delning måste förstås dras någonstans, så lite blir det ju en definitionsfråga, men själv finner jag det sällan svårt att svara på frågan vart tar vägen vägen?
Men nu lägger du till en definition att det inte ska kännas som en avfart, då blir det personliga känslor inblandat. 😁
Men vi överens om att ingen av dem är en riktig avfart och inte ingår i ursprunsdiskussionen.
Definitionen är väl rätt lätt, behöver man korsa en linje är det avfart eller påfart, annars körfält som avviker eller ansluter, vid en påfart är det väl oftast även en väjningsplikt skylt (det kan iofs. även finnas när ett körfält ansluter).
Men vi överens om att ingen av dem är en riktig avfart och inte ingår i ursprunsdiskussionen.
Definitionen är väl rätt lätt, behöver man korsa en linje är det avfart eller påfart, annars körfält som avviker eller ansluter, vid en påfart är det väl oftast även en väjningsplikt skylt (det kan iofs. även finnas när ett körfält ansluter).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Ja, och jag erkände att den är subjektiv. Ta nedanstående bild som exempel. Högerfilen blir där en avfart. Jag tycker i alla fall att det är magstarkt att påstå att vägen delar sig, vilket den dock skulle anses göra med din definition.N Nyikåk skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 499 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 499 inlägg
Helt klart en avfart.Nötegårdsgubben skrev:
Om vägen delar sig, som E4/E20 gör vid Södertälje och båda "grenarna" fortsätter vara motorväg är en helt annan sak.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 294 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 294 inlägg
Tydligaste exemplet är väl just byggarbetsplatsen vid Kungens Kurva. Där ser man dagligen någon som ska svänga av och som ligger till höger, dra två filer vänster framför nosen på andra bilar.
Liknande ser man vid avfarten mot Årstalänken från Essingeleden (norrifrån) ser man det också, om än inte lika vanligt, mest troligt för att folk inte hittar högerfilen innan...
Avfarten mot Huvudsta, om man kommer söderifrån, är för mig helt klart en avfart. Om någon hade tänkt bygga motorväg där för 50 år sen spelar ingen roll, det är ingen motorväg efter.
Så jag anser nog att det finns motorvägar med avfart till vänster, även om det inte är det vanliga.
Liknande ser man vid avfarten mot Årstalänken från Essingeleden (norrifrån) ser man det också, om än inte lika vanligt, mest troligt för att folk inte hittar högerfilen innan...
Avfarten mot Huvudsta, om man kommer söderifrån, är för mig helt klart en avfart. Om någon hade tänkt bygga motorväg där för 50 år sen spelar ingen roll, det är ingen motorväg efter.
Så jag anser nog att det finns motorvägar med avfart till vänster, även om det inte är det vanliga.
Jag får pudla 🦮 , jag har ju faktiskt kört av till vänster bland annat just här många gånger!
men till mitt försvar anser jag inte detta vara "riktig" motorväg, det är ju hastighetsbegränsat till samma hastighet
som jag har på länsvägen utanför kåken
Skillnaden är att på länsvägen är nog genomsnittshastigheten betydligt högre än på "motorvägen" i fråga under rusningstrafik 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men till mitt försvar anser jag inte detta vara "riktig" motorväg, det är ju hastighetsbegränsat till samma hastighet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som jag har på länsvägen utanför kåken
Skillnaden är att på länsvägen är nog genomsnittshastigheten betydligt högre än på "motorvägen" i fråga under rusningstrafik 😉
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Det hinner till och med bli 70 mellan den där påfartskön (i Älvsjö?) och att vägen delar sig, så du har rent av högre hastighetsgräns på landsvägen hemma då. 🤓
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Kom söderifrån förbi Skärholmen nyss och höll ögonen öppna på hur det är med den där avfarten till vänster.
Som jag misstänkte är det en tillfällig ordning. När det är färdigbyggt blir det (ser det ut som) från höger: 2–3 filer mot stan – en fil mot Skärholmen – två filer mot Förbifarten.
Antar att det är något liknande norrifrån vid Kungens kurva norra och vänsteravfarten där.
Svår deja vu-känsla på det här inlägget. Gissar att jag skrivit typ samma inlägg tidigare.
Edit: tre år sen, typ samma inlägg, då med bild.
Som jag misstänkte är det en tillfällig ordning. När det är färdigbyggt blir det (ser det ut som) från höger: 2–3 filer mot stan – en fil mot Skärholmen – två filer mot Förbifarten.
Antar att det är något liknande norrifrån vid Kungens kurva norra och vänsteravfarten där.
Svår deja vu-känsla på det här inlägget. Gissar att jag skrivit typ samma inlägg tidigare.
Edit: tre år sen, typ samma inlägg, då med bild.