23 035 läst · 408 svar
23k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Det spelar väl ingen roll hur länge personen bott i Sverige för att avgöra om beteendet är vettigt eller inte?
Som det var i läget jag såg idag när det hände, var det mer än en som valde att köra förbi kön utan ha tillräcklig sikt. Ingen av dessa framförde en buss och ingen framförde en taxi, utan helt vanliga personbilar. Med tanke på var de kom ifrån så var det sannolikt medelålders vita män som hämtat barn på fritids.
Jag kan tyvärr inte säga något om ifall personerna var födda i Sverige eller inte eller i hur många led de bott i Sverige.
Som det var i läget jag såg idag när det hände, var det mer än en som valde att köra förbi kön utan ha tillräcklig sikt. Ingen av dessa framförde en buss och ingen framförde en taxi, utan helt vanliga personbilar. Med tanke på var de kom ifrån så var det sannolikt medelålders vita män som hämtat barn på fritids.
Jag kan tyvärr inte säga något om ifall personerna var födda i Sverige eller inte eller i hur många led de bott i Sverige.
Älvsjöförare är sisådär - blinkers onödigt & tex korsningen Sjättenovembervägen o Johan skytte är oförståelig trots alla vägmärken 😆Nötegårdsgubben skrev:Jag har en sådan favoritkorsning i Älvsjö i Stockholm, förvisso trafikljusreglerad: Johan Skyttes väg/Svartlösavägen.
Från höger i bild kommer ledbussar som har noll chans att svänga vänster om bilarna på Johan Skyttes väg kör ända fram till korsningen. Så sedan några år tillbaka är inte bara stopplinjen tillbakadragen, utan även höger sidas trafikljus. Det senare var tidigare lika långt fram som det till vänster, med följd att de som inte kan köra bil körde fram till ljusen och var i vägen.
Nu, med smart placerade trafikljus har det blivit mycket bättre.
[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Något mer som stör mig är oförmågan att placera sin bil i rätt körfält om det inte är väldigt tydliga markeringar. Som idag hade jag en bil framför mig när vi väntade på att svänga höger. Han hade slagit på höger blinkers och svängde senare också höger, men placeringen av bilen var mer åt att svänga vänster än höger. Högersidan på hans bil var rakt framför ratten på min bil. Det går utmärkt att ligga två bilar i bredd i den korsningen om man håller höger/vänster.
Lägger man sig som den här killen gjorde så innebär det att man blockerar för bilar bakom som ska åt ett annat håll om det inte är fritt. Det märks mest vi vänstersvängande som inte kan svänga för trafik från andra hållet och bilar som ska höger eller rakt fram som ligger bakom den vänstersvängande som inte håller vänster blir ståendes i onödan.
Det är rätt enkelt. Håll höger om du ska höger, håll vänster om du ska vänster, välj höger eller vänster om du ska rakt fram för att inte blockera för andra. Undantaget är givetvis långa fordon som måste skära kurvor, men det är inte intressant för personbilsförare.
Lägger man sig som den här killen gjorde så innebär det att man blockerar för bilar bakom som ska åt ett annat håll om det inte är fritt. Det märks mest vi vänstersvängande som inte kan svänga för trafik från andra hållet och bilar som ska höger eller rakt fram som ligger bakom den vänstersvängande som inte håller vänster blir ståendes i onödan.
Det är rätt enkelt. Håll höger om du ska höger, håll vänster om du ska vänster, välj höger eller vänster om du ska rakt fram för att inte blockera för andra. Undantaget är givetvis långa fordon som måste skära kurvor, men det är inte intressant för personbilsförare.
Skräckfärd för några år sen.
Jag blev tvingad att åka till akuten, bodde då långt ut på Ekerö/Munsö
Lokala taxibolaget hämtade mig, hade ingenting att anmärka på den färden till Karolinska i Solna.
Men mitt i natten skulle jag hem igen, klev in i första taxi som stod i kön, en Prius.
Färden gick skapligt till strax efter centrala Ekerö där gatlyktorna tar slut och föraren ställer sig på bromsen !!!
De sista 2,5 milen gick i 40-50 med inbromsning före varje kurva, besöket på akuten var en barnlek i jämförelse med denna resa.
Jag blev tvingad att åka till akuten, bodde då långt ut på Ekerö/Munsö
Lokala taxibolaget hämtade mig, hade ingenting att anmärka på den färden till Karolinska i Solna.
Men mitt i natten skulle jag hem igen, klev in i första taxi som stod i kön, en Prius.
Färden gick skapligt till strax efter centrala Ekerö där gatlyktorna tar slut och föraren ställer sig på bromsen !!!
De sista 2,5 milen gick i 40-50 med inbromsning före varje kurva, besöket på akuten var en barnlek i jämförelse med denna resa.
jo så kan man tänka om man är lagd åt detta håll. Taxichaufförer innan invandringen på 70-80 talet var lika otåliga, tog genvägar, körde för fort, trängde sig mm. Det är yrket i sig själv som skapar denna stress, men det har dessutom inte blivit bättre av de oftast tjänar dåligt och måste jobba många timmar numera.R Rejäl skrev:
Efter 12år bakom ratten av en lastbil som rörde sig i hela landet så kan jag med säkerhet uttala min åsikt.
Det finns inga som kommer ens i närheten av att köra så hänsynslöst och rent korkat som de runt Göteborg.
Det finns inga som kommer ens i närheten av att köra så hänsynslöst och rent korkat som de runt Göteborg.