23 039 läst · 408 svar
23k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Här har de satt upp skyltar "blockerar ej korsningen" på några ställen, ibland i kombination med markering i vägbanan. Det borde inte behövas eftersom alla borde veta att man inte ska blockera en korsning, men det behövs tyvärr och hjälper inte mycket. Stannar man före korsningen händer det att dåren i bilen bakom tutar. Det har till och med hänt att han kört förbi och blockerar korsningen...RoTe skrev:Finns en korsning här jag bor som är så trång plus vältrafikerad att man fått dra in stopplinjen plus sätta skylten "STOPP SIGNAL" så att tunga fordon överhuvudtaget kan svänga in på den vägen, som trafikeras av både skolbussar och lastbilar till ICA bland annat. Tror ni någon ser den skylten, någonsin? Nej! Blev smått trafikkaos när jag låg bakom en buss som skulle in där, sedan när jag själv skulle ut körde bilen framför mig fram så långt att den nästan blev påkörd av korsande trafik. Själv stod jag kvar en bit bakom skylten...
Fast här måste man stå minst 10 meter innanför så att långa bussar kan svänga in och nu är allt snötäckt så stopplinjen inte syns. Ingen kollar tydligen på denna skylt:Fairlane skrev:Här har de satt upp skyltar "blockerar ej korsningen" på några ställen, ibland i kombination med markering i vägbanan. Det borde inte behövas eftersom alla borde veta att man inte ska blockera en korsning, men det behövs tyvärr och hjälper inte mycket. Stannar man före korsningen händer det att dåren i bilen bakom tutar. Det har till och med hänt att han kört förbi och blockerar korsningen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Inte min avsikt att kapa tråden och ändra frågan, bara en reflektion - i ett villaområde (som jag bor i) är det med min egen observation, färre än hälften av fotgängarna som vet att man ska gå på vänster sida i färdriktningen. Nu i vintertid och dessutom rätt dålig plogning har jag stort överseende med det (utom när nån går i mitten av vägen, då får de en hög tuuuuut), men överlag, lärs inte trafikvett ut i skolorna längre?
Det är stor variation på de som "inte vet vilken sida de ska gå på" så inget alls som pekar på att det är nyanlända. Men flest yngre personer av vad jag kan se, och tänker därför skolupplysning.
Senast igår fick jag tuuuuta på en person som promenerade mitt i körbanan, såklart med airpods i öronen så hörde inte mig och bilen.
Ett kommande (om inte redan ett?) samhällsproblem.
Det är stor variation på de som "inte vet vilken sida de ska gå på" så inget alls som pekar på att det är nyanlända. Men flest yngre personer av vad jag kan se, och tänker därför skolupplysning.
Senast igår fick jag tuuuuta på en person som promenerade mitt i körbanan, såklart med airpods i öronen så hörde inte mig och bilen.
Ett kommande (om inte redan ett?) samhällsproblem.
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
I de, till Stockholm, södra förorter som jag bott i sen 1990 så är nog mittfilskörarna det största irritationsmomentet, och det spelar såklart ingen roll om det är E4/E20 norr om eller söder om Stockholm, E18 eller väg 73 - samma beteende.
Det antal gånger som jag passerat någon på insidan/högerfil har jag inte längre koll på och om jag fastnar och får en bot så har jag "kommit undan" i +20 år så då får jag ta smällen. På "min" väg 73:an, körs det i mittenfilen oftast strax under hastighet som skyltarna säger, kanske är så på de andra flerfiliga vägarna också. Jag blir faen tossig, att försöka vara den som håller till höger men det finns nån trälig fossil som kör saktare i mittenfilen, och jag behöver köra två till vänster för att komma om och förbi.
Undrar på allvar vad folk är rädda för (har tagits upp i annan tråd) - rådjur, grävlingar eller att råka hamna i avfartsfil?
Och detta kunde jag postat i GAAAAAHHHH-tråden, men nu blev det här.
Det antal gånger som jag passerat någon på insidan/högerfil har jag inte längre koll på och om jag fastnar och får en bot så har jag "kommit undan" i +20 år så då får jag ta smällen. På "min" väg 73:an, körs det i mittenfilen oftast strax under hastighet som skyltarna säger, kanske är så på de andra flerfiliga vägarna också. Jag blir faen tossig, att försöka vara den som håller till höger men det finns nån trälig fossil som kör saktare i mittenfilen, och jag behöver köra två till vänster för att komma om och förbi.
Undrar på allvar vad folk är rädda för (har tagits upp i annan tråd) - rådjur, grävlingar eller att råka hamna i avfartsfil?
Och detta kunde jag postat i GAAAAAHHHH-tråden, men nu blev det här.
Jag konstaterar bara att det är skillnad mellan stad och landsbygd av enkel anledning.
De på landet är inte vana att köra i stan och ta hänsyn till trafik från alla håll o kanter, och de i stan har inte lust att vänta på att de från landet, olika tempo helt enkelt.
Sen finns det många i stan som inte hänger med/får upp tempot av andra anledningar.
Simultanförmåga är bra i trafiken, tyvärr har vi en grupp som helt tappar den när de sätter sig i en bil, både i stan och på landet.
De på landet är inte vana att köra i stan och ta hänsyn till trafik från alla håll o kanter, och de i stan har inte lust att vänta på att de från landet, olika tempo helt enkelt.
Sen finns det många i stan som inte hänger med/får upp tempot av andra anledningar.
Simultanförmåga är bra i trafiken, tyvärr har vi en grupp som helt tappar den när de sätter sig i en bil, både i stan och på landet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Jag har en sådan favoritkorsning i Älvsjö i Stockholm, förvisso trafikljusreglerad: Johan Skyttes väg/Svartlösavägen.RoTe skrev:Finns en korsning här jag bor som är så trång plus vältrafikerad att man fått dra in stopplinjen plus sätta skylten "STOPP SIGNAL" så att tunga fordon överhuvudtaget kan svänga in på den vägen, som trafikeras av både skolbussar och lastbilar till ICA bland annat. Tror ni någon ser den skylten, någonsin? Nej! Blev smått trafikkaos när jag låg bakom en buss som skulle in där, sedan när jag själv skulle ut körde bilen framför mig fram så långt att den nästan blev påkörd av korsande trafik. Själv stod jag kvar en bit bakom skylten...
Från höger i bild kommer ledbussar som har noll chans att svänga vänster om bilarna på Johan Skyttes väg kör ända fram till korsningen. Så sedan några år tillbaka är inte bara stopplinjen tillbakadragen, utan även höger sidas trafikljus. Det senare var tidigare lika långt fram som det till vänster, med följd att de som inte kan köra bil körde fram till ljusen och var i vägen.
Nu, med smart placerade trafikljus har det blivit mycket bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppsala kommun har mycket att lära ser jagNötegårdsgubben skrev:Jag har en sådan favoritkorsning i Älvsjö i Stockholm, förvisso trafikljusreglerad: Johan Skyttes väg/Svartlösavägen.
Från höger i bild kommer ledbussar som har noll chans att svänga vänster om bilarna på Johan Skyttes väg kör ända fram till korsningen. Så sedan några år tillbaka är inte bara stopplinjen tillbakadragen, utan även höger sidas trafikljus. Det senare var tidigare lika långt fram som det till vänster, med följd att de som inte kan köra bil körde fram till ljusen och var i vägen.
Nu, med smart placerade trafikljus har det blivit mycket bättre.
[bild]
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Bra relevanta reflektioner.Isakare skrev:Jag konstaterar bara att det är skillnad mellan stad och landsbygd av enkel anledning.
En väninna som bor i förort till Stockholm (så nära ska tilläggas att postadressen är Stockholm) får lätt panik av att köra i innerstan. Jag har varit passagerare och fått lätt panik själv av att åka med henne.
Det är inte varje vecka, men i alla fall varje månad, som jag kör i Stockholm och något har alltid ändrats under senaste fyra veckorna men att få panik, nej det är inte jag. Omskyltat = följa skylten = gilla läget.
Undrar lite lätt, hur gör människor i utlandet? Alltså de som flyger till Grekland eller Spanien (exempel) och hyr en bil?
Lite lätt rasistiskt (?) men min pappa sa att det var bra att se (på regplåtarna) var bilarna kom ifrån, och han tänkte att de som inte hade AA eller AB kanske var ovana i Stockholm. Precis som när vi med AA-skylt kom till Norrköping och irrade runt i rondellerna och körde tillbaka till Stockholm.... den minns jag för den var kul.
Precis, man får gilla lägetMaria T skrev:Bra relevanta reflektioner.
En väninna som bor i förort till Stockholm (så nära ska tilläggas att postadressen är Stockholm) får lätt panik av att köra i innerstan. Jag har varit passagerare och fått lätt panik själv av att åka med henne.
Det är inte varje vecka, men i alla fall varje månad, som jag kör i Stockholm och något har alltid ändrats under senaste fyra veckorna men att få panik, nej det är inte jag. Omskyltat = följa skylten = gilla läget.
Undrar lite lätt, hur gör människor i utlandet? Alltså de som flyger till Grekland eller Spanien (exempel) och hyr en bil?
Lite lätt rasistiskt (?) men min pappa sa att det var bra att se (på regplåtarna) var bilarna kom ifrån, och han tänkte att de som inte hade AA eller AB kanske var ovana i Stockholm. Precis som när vi med AA-skylt kom till Norrköping och irrade runt i rondellerna och körde tillbaka till Stockholm.... den minns jag för den var kul.
Det som jag tyckte var värst med Stockholm för 20 år sedan var att det åtminstone då (och med att jag inte hittade så väl) var erbarmligt dåligt skyltat. "Jaså, du ska till X? Jadu, lycka till."Maria T skrev:Bra relevanta reflektioner.
I Brommaplan (I Stockholm) hamnade jag i vinkelvolten. Körde bara runt runt i rondellen och gps:en ändra färdväg hela tiden. Tillslut fick jag bara köra ut ur rondellen (ja ja - jag vet att det heter cirkulationsplats) och försöka hitta min adress via alternativa vägar. Detta har aldrig hänt senare.
Lite kul i ämnet snurra i Norrköping.Maria T skrev:Bra relevanta reflektioner.
Jag och en kompis skulle åka på vår första bilsemester till Öland 1981.
Utrustad med bilatlas farsan hade, åkte vi typ 10 varv runt Norrköping för att hitta vägen till Kalmar, vi såg flera skyltar men stirrade oss blinda på det vägnummer vi skulle åka.
Tillslut tog vi den väg märkt "Kalmar" och kom till Öland/Böda sand.
Det visade sig att vår karta var gammal och det som idag är E22 hette nått annat.
Inte ens Ölandsbron fanns med 😅😂🤣
Lite OT är att jag inte hade körkort än, men vi hade övat på flygande förarbyte ifall polisen dök upp, och turades om att köra 🙃