23 041 läst · 408 svar
23k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Vad @Tomtom79 och @fsn menar är att de som kör om dig (precis före avfarten som de ska ta) inte vill riskera hamna bakom dig OM du händelsevis ska ta samma avfart. Dessa förare vill nämligen inte hålla samma hastighet som du gör, de vill fram fortare. Därför undanröjer de detta potentiella hinder för deras egen hastighet, där det fortfarande är lätt att köra om.
Just deras planeringsförmåga är det nog därför inget fel på.
Just deras planeringsförmåga är det nog därför inget fel på.
Jag förstår, eftersom dom själva undviker användande av körriktningsvisare så signalerar mitt icke-användande av en sådan (eftersom jag inte ska svänga av) att jag troligen kommer att svänga av (så då gäller det att swisha förbi fort utifall att).😆
Nu tolkade jag det som att ni svängde av motorvägen. Och rent generellt, när man svänger av motorväg i sverige så är det ut på en mindre väg. Kör du med farthållaren på samma fart på landsväg som på motorväg så är det nåt fel på dig, då förstår jag att BMW föraren körde om dig. Och rent allmänt så har en BMW-förare mer kapacitet så sannolikheten att BMW-föraren skulle vinna tid, om BMW-föraren vill är påtaglig.D Dilato skrev:Sannolikheten att jag fortsätter i samma fart är 100%, farten har varit samma länge och min farthållare ser till att den så förblir.
Chansen att den som kör om för att sedan direkt köra av motorvägen framför nosen på mig vinner någon tid är noll.
Det enda som kan hända är att man sparar drivmedel och undviker skapa en situation genom att inte köra om för att direkt köra av på avfarten framför nosen på mig.
Men sånt förstår inte BMW-ägare, planera färden, visa hänsyn finns inte i deras huvud.
Detta är ett välkänt faktum
[länk]
[länk]
Du visar tydliga tecken på att du har stora problem.D Dilato skrev:
Som norrlänning kan jag säga att kör jag bil i stockholm så håller jag den fil jag är i beroende på vart jag ska. Det är ju så satans mycket bilar så jag tånker det är bäst att hålla sin plats
Så det kanske är utbölingar som jag som folk stör sig på 😂
Däremot är förare om Stockholm hjälpsamma om man vill byta fil och låter det bli lucka, nåt som inte händer här uppe kan jag säga.
Där just jag bor är folk väldigt dåliga på att förstå högerregeln, det finns som en felaktig invant beteende att en lite bredare gata = huvudled och störst går först.
Så det kanske är utbölingar som jag som folk stör sig på 😂
Däremot är förare om Stockholm hjälpsamma om man vill byta fil och låter det bli lucka, nåt som inte händer här uppe kan jag säga.
Där just jag bor är folk väldigt dåliga på att förstå högerregeln, det finns som en felaktig invant beteende att en lite bredare gata = huvudled och störst går först.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Det där är ett generellt fenomen. Gatukontoren skyltar inte huvudled för att de vill hålla ner hastigheten på större gator medan folk har en intuitiv känsla för vilka gator som borde vara huvudled och kör därefter, både på huvudgator och matargator.T TheGame skrev:
I verkligheten funkar det trots allt väldigt bra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Nej generellt inte skulle jag säga. Hälften av bilförarna i rusningstrafik (lågt räknat) fastnar i mittfilen. Alla dessa är inte utbölingar. Där hittar du:T TheGame skrev:
- Hantverkarbilen med reklam för det lokala företaget.
- Föraren med telefonen i handen, släckt belysning körandes 80km/h där det är 100.
- Den ovane dragaren av släpvagn som inte vågar byta fil
- Mamman/pappan på väg till/från förskolan
- Etc
Det tror jag stämmer rätt bra. Man ser rätt tydligt vilken förare som är osäker och vilken som inte vill stå i kö eftersom han (oftast) är viktigare än övriga och kör förbi kön för att svänga in längst fram. Den förra släpps in av alla medan den andra släpps in av de flesta.T TheGame skrev:
Här talar jag alltså inte om två filer som går ihop utan när två filer går delar sig åt olika håll. Två filer som går ihop fungerar bäst om båda filer används.
Samma i Stockholm. Jag frågade en gång en av dessa personer som uppenbart inte kunde regeln varför han inte lämnade företrädare enligt högerregeln (vi stannade på samma bensinstation). Han förklarade att han visst kunde högerregeln: "högerregeln innebär att den som kommer från höger ska lämna företräde"...T TheGame skrev:
Finns en korsning här jag bor som är så trång plus vältrafikerad att man fått dra in stopplinjen plus sätta skylten "STOPP SIGNAL" så att tunga fordon överhuvudtaget kan svänga in på den vägen, som trafikeras av både skolbussar och lastbilar till ICA bland annat. Tror ni någon ser den skylten, någonsin? Nej! Blev smått trafikkaos när jag låg bakom en buss som skulle in där, sedan när jag själv skulle ut körde bilen framför mig fram så långt att den nästan blev påkörd av korsande trafik. Själv stod jag kvar en bit bakom skylten...
Körde ner till människobyn igår e.m. Torr och fin snö och runt -10 grader, dvs perfekta vintervägförhållanden. Men så kom den tradiga sträckan,E4 mellan Tönnebro och Gävle, där det alltid blir ett långt tåg med bilar som rullar fram i ca 70 km/h. 2+1 fil men eftersom det bara är en lång kö med bilar finns ingen anledning att köra om på de tvåfiliga sträckorna eftersom man inte egentligen vinner någon tid. Brukar isället låta den adaptiva farthållaren göra sitt jobb och bara åka med fram till motorvägen börjar i Gävle.
Men det är ju alltid några som ska stressa förbi med följd att det blir trångt när 2-filigt blir 1-filigt. Och så klart, först kom en Jeep Cherokee och klämde sig förbi men det vid nästa byte från 2 till 1 så står den snyggt uppkörd i/på snödrivan helt hjälplös. Ett par km senare kommer en V60 och klämmer sig förbi och ytterligare en kilometer längre fram stod den också parkerad långt uppe i drivan. Nu föll det sig så lämpligt att det är rätt höga snökanter så inga personskador och de hamnade båda vid sidan av själva vägbanan så det slapp bli stopp och köer. Naturligtvis var de stockholmare båda två. 😉
Men det är ju alltid några som ska stressa förbi med följd att det blir trångt när 2-filigt blir 1-filigt. Och så klart, först kom en Jeep Cherokee och klämde sig förbi men det vid nästa byte från 2 till 1 så står den snyggt uppkörd i/på snödrivan helt hjälplös. Ett par km senare kommer en V60 och klämmer sig förbi och ytterligare en kilometer längre fram stod den också parkerad långt uppe i drivan. Nu föll det sig så lämpligt att det är rätt höga snökanter så inga personskador och de hamnade båda vid sidan av själva vägbanan så det slapp bli stopp och köer. Naturligtvis var de stockholmare båda två. 😉
Stannade du och tog DNA-prov eller kollade födelseort i passet?M Myckling skrev:Körde ner till människobyn igår e.m. Torr och fin snö och runt -10 grader, dvs perfekta vintervägförhållanden. Men så kom den tradiga sträckan,E4 mellan Tönnebro och Gävle, där det alltid blir ett långt tåg med bilar som rullar fram i ca 70 km/h. 2+1 fil men eftersom det bara är en lång kö med bilar finns ingen anledning att köra om på de tvåfiliga sträckorna eftersom man inte egentligen vinner någon tid. Brukar isället låta den adaptiva farthållaren göra sitt jobb och bara åka med fram till motorvägen börjar i Gävle.
Men det är ju alltid några som ska stressa förbi med följd att det blir trångt när 2-filigt blir 1-filigt. Och så klart, först kom en Jeep Cherokee och klämde sig förbi men det vid nästa byte från 2 till 1 så står den snyggt uppkörd i/på snödrivan helt hjälplös. Ett par km senare kommer en V60 och klämmer sig förbi och ytterligare en kilometer längre fram stod den också parkerad långt uppe i drivan. Nu föll det sig så lämpligt att det är rätt höga snökanter så inga personskador och de hamnade båda vid sidan av själva vägbanan så det slapp bli stopp och köer. Naturligtvis var de stockholmare båda två. 😉