L
Vad @Tomtom79 och @fsn menar är att de som kör om dig (precis före avfarten som de ska ta) inte vill riskera hamna bakom dig OM du händelsevis ska ta samma avfart. Dessa förare vill nämligen inte hålla samma hastighet som du gör, de vill fram fortare. Därför undanröjer de detta potentiella hinder för deras egen hastighet, där det fortfarande är lätt att köra om.

Just deras planeringsförmåga är det nog därför inget fel på.
 
  • Gilla
  • Haha
Eriond och 7 till
  • Laddar…
Jag förstår, eftersom dom själva undviker användande av körriktningsvisare så signalerar mitt icke-användande av en sådan (eftersom jag inte ska svänga av) att jag troligen kommer att svänga av (så då gäller det att swisha förbi fort utifall att).😆
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Sannolikheten att jag fortsätter i samma fart är 100%, farten har varit samma länge och min farthållare ser till att den så förblir.

Chansen att den som kör om för att sedan direkt köra av motorvägen framför nosen på mig vinner någon tid är noll.

Det enda som kan hända är att man sparar drivmedel och undviker skapa en situation genom att inte köra om för att direkt köra av på avfarten framför nosen på mig.

Men sånt förstår inte BMW-ägare, planera färden, visa hänsyn finns inte i deras huvud.
Detta är ett välkänt faktum
[länk]
[länk]
Nu tolkade jag det som att ni svängde av motorvägen. Och rent generellt, när man svänger av motorväg i sverige så är det ut på en mindre väg. Kör du med farthållaren på samma fart på landsväg som på motorväg så är det nåt fel på dig, då förstår jag att BMW föraren körde om dig. Och rent allmänt så har en BMW-förare mer kapacitet så sannolikheten att BMW-föraren skulle vinna tid, om BMW-föraren vill är påtaglig.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Jag förstår, eftersom dom själva undviker användande av körriktningsvisare så signalerar mitt icke-användande av en sådan (eftersom jag inte ska svänga av) att jag troligen kommer att svänga av (så då gäller det att swisha förbi fort utifall att).😆
Du visar tydliga tecken på att du har stora problem.
 
F fsn skrev:
Du visar tydliga tecken på att du har stora problem.
Du fattar dåligt, men det är väl så att du kör "bimmer" så då är det ju inte så konstigt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Du fattar dåligt, men det är väl så att du kör "bimmer" så då är det ju inte så konstigt.
Trötta, långsamma gubbkärring.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
frause och 2 till
  • Laddar…
Som norrlänning kan jag säga att kör jag bil i stockholm så håller jag den fil jag är i beroende på vart jag ska. Det är ju så satans mycket bilar så jag tånker det är bäst att hålla sin plats :)
Så det kanske är utbölingar som jag som folk stör sig på 😂
Däremot är förare om Stockholm hjälpsamma om man vill byta fil och låter det bli lucka, nåt som inte händer här uppe kan jag säga.
Där just jag bor är folk väldigt dåliga på att förstå högerregeln, det finns som en felaktig invant beteende att en lite bredare gata = huvudled och störst går först.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och så finns ju alla sinnesslöa som vid infart i en rondell blinkar vänster och kör till höger. Undrar om sådana finns bara i min landsända.
Jag tror att det finns en hel del som inte kan höger o vänster i trafiken o detta spiller över på användandet av körriktningsvisare.
 
T TheGame skrev:
Där just jag bor är folk väldigt dåliga på att förstå högerregeln, det finns som en felaktig invant beteende att en lite bredare gata = huvudled
Det där är ett generellt fenomen. Gatukontoren skyltar inte huvudled för att de vill hålla ner hastigheten på större gator medan folk har en intuitiv känsla för vilka gator som borde vara huvudled och kör därefter, både på huvudgator och matargator.

I verkligheten funkar det trots allt väldigt bra.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Trötta, långsamma gubbkärring.
När argumenten tryter då kommer invektiven.😆
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel
  • Laddar…
Fairlane
T TheGame skrev:
Som norrlänning kan jag säga att kör jag bil i stockholm så håller jag den fil jag är i beroende på vart jag ska. Det är ju så satans mycket bilar så jag tånker det är bäst att hålla sin plats :)
Så det kanske är utbölingar som jag som folk stör sig på 😂
Nej generellt inte skulle jag säga. Hälften av bilförarna i rusningstrafik (lågt räknat) fastnar i mittfilen. Alla dessa är inte utbölingar. Där hittar du:
  • Hantverkarbilen med reklam för det lokala företaget.
  • Föraren med telefonen i handen, släckt belysning körandes 80km/h där det är 100.
  • Den ovane dragaren av släpvagn som inte vågar byta fil
  • Mamman/pappan på väg till/från förskolan
  • Etc
De två första kan med "fördel" kombineras
T TheGame skrev:
Däremot är förare om Stockholm hjälpsamma om man vill byta fil och låter det bli lucka, nåt som inte händer här uppe kan jag säga.
Det tror jag stämmer rätt bra. Man ser rätt tydligt vilken förare som är osäker och vilken som inte vill stå i kö eftersom han (oftast) är viktigare än övriga och kör förbi kön för att svänga in längst fram. Den förra släpps in av alla medan den andra släpps in av de flesta.

Här talar jag alltså inte om två filer som går ihop utan när två filer går delar sig åt olika håll. Två filer som går ihop fungerar bäst om båda filer används.
T TheGame skrev:
Där just jag bor är folk väldigt dåliga på att förstå högerregeln, det finns som en felaktig invant beteende att en lite bredare gata = huvudled och störst går först.
Samma i Stockholm. Jag frågade en gång en av dessa personer som uppenbart inte kunde regeln varför han inte lämnade företrädare enligt högerregeln (vi stannade på samma bensinstation). Han förklarade att han visst kunde högerregeln: "högerregeln innebär att den som kommer från höger ska lämna företräde"...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åka utför är vi garanterat bättre på.
Jag såg ett klipp på dig från alperna där du åker och stavarna hänger med helt oanvända som två blindtarmar. Men du är kanske undantaget som bekräftar regeln?😉
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Finns en korsning här jag bor som är så trång plus vältrafikerad att man fått dra in stopplinjen plus sätta skylten "STOPP SIGNAL" så att tunga fordon överhuvudtaget kan svänga in på den vägen, som trafikeras av både skolbussar och lastbilar till ICA bland annat. Tror ni någon ser den skylten, någonsin? Nej! Blev smått trafikkaos när jag låg bakom en buss som skulle in där, sedan när jag själv skulle ut körde bilen framför mig fram så långt att den nästan blev påkörd av korsande trafik. Själv stod jag kvar en bit bakom skylten...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Körde ner till människobyn igår e.m. Torr och fin snö och runt -10 grader, dvs perfekta vintervägförhållanden. Men så kom den tradiga sträckan,E4 mellan Tönnebro och Gävle, där det alltid blir ett långt tåg med bilar som rullar fram i ca 70 km/h. 2+1 fil men eftersom det bara är en lång kö med bilar finns ingen anledning att köra om på de tvåfiliga sträckorna eftersom man inte egentligen vinner någon tid. Brukar isället låta den adaptiva farthållaren göra sitt jobb och bara åka med fram till motorvägen börjar i Gävle.

Men det är ju alltid några som ska stressa förbi med följd att det blir trångt när 2-filigt blir 1-filigt. Och så klart, först kom en Jeep Cherokee och klämde sig förbi men det vid nästa byte från 2 till 1 så står den snyggt uppkörd i/på snödrivan helt hjälplös. Ett par km senare kommer en V60 och klämmer sig förbi och ytterligare en kilometer längre fram stod den också parkerad långt uppe i drivan. Nu föll det sig så lämpligt att det är rätt höga snökanter så inga personskador och de hamnade båda vid sidan av själva vägbanan så det slapp bli stopp och köer. Naturligtvis var de stockholmare båda två. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Körde ner till människobyn igår e.m. Torr och fin snö och runt -10 grader, dvs perfekta vintervägförhållanden. Men så kom den tradiga sträckan,E4 mellan Tönnebro och Gävle, där det alltid blir ett långt tåg med bilar som rullar fram i ca 70 km/h. 2+1 fil men eftersom det bara är en lång kö med bilar finns ingen anledning att köra om på de tvåfiliga sträckorna eftersom man inte egentligen vinner någon tid. Brukar isället låta den adaptiva farthållaren göra sitt jobb och bara åka med fram till motorvägen börjar i Gävle.

Men det är ju alltid några som ska stressa förbi med följd att det blir trångt när 2-filigt blir 1-filigt. Och så klart, först kom en Jeep Cherokee och klämde sig förbi men det vid nästa byte från 2 till 1 så står den snyggt uppkörd i/på snödrivan helt hjälplös. Ett par km senare kommer en V60 och klämmer sig förbi och ytterligare en kilometer längre fram stod den också parkerad långt uppe i drivan. Nu föll det sig så lämpligt att det är rätt höga snökanter så inga personskador och de hamnade båda vid sidan av själva vägbanan så det slapp bli stopp och köer. Naturligtvis var de stockholmare båda två. 😉
Stannade du och tog DNA-prov eller kollade födelseort i passet?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.