358 408 läst · 5 728 svar
358k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Vad som är farligast, att köra 30 km/h för fort på motorvägen eller ligga konsekvent i mittfil finns det inget solklaet svar på enligt mig. Kör man 30 km/h för fort när man är ensam på vägen är det inte lika illa som när det är mycket trafik. På samma sätt med mittfilskörning.
Dock är jag tveksam till säkerheten hos de mittfältsföraren som jag oftast ser i Stockholm. De verkar tro att 20 meter är ett bra avstånd att ligga på mil efter mil.
Dock är jag tveksam till säkerheten hos de mittfältsföraren som jag oftast ser i Stockholm. De verkar tro att 20 meter är ett bra avstånd att ligga på mil efter mil.
Jag ställde inte frågan för att vara dryg eller dum utan enbart för att jag var ärligt nyfiken på hur du menar med det uttalandet.T twoody skrev:
För du måste väl ändå hålla med om att det är ganska kontroversiellt att uttrycka sig så. Det lämnar inte något till övers för något annat.
Så om jag ställer samma fråga igen kanske jag kan få ett mer adekvat svar?
Om det är 170m mellan lastbilarna så är det precis att man kan gå in mellan dom innan man måste gå ut igen om man vill hålla 3 sekunders regeln om man håller 100km/h.Fairlane skrev:
100km/h = 27,8m/s, 27,8*3= 83,4m, 83,4*2+5= 171,8m
110km/h=30,6m/s => 91.8m => 189m
Det är mycket möjligt att du har rätt. Såg även att man i trafikreglerna pratade om "omkörning" till höger. Och att man inte får göra det. Köra om till höger alltså.Nyfniken skrev:
...vilket föranleder att det kanske vore läge för en del här i tråden att uppdatera sig lite https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/omkorning
Har varit med min fru på ett jobbutflykt till Jönköping över dagen och jag kan bjuda på en liten bild från tillbaka vägen nu i kväll. Här passerar vi Slagsta i 65 km/h. Den bil på bilden som kör snabbast är nog den som är före mig i högerfilen. Den kom in från påfarten vi passerat och drog iväg i den tomma filen.
Demmpa skrev:
Precis. Och av erfarenhet har man lärt sig att kör man in mellan lastbilarna, så kommer man aldrig ut igen. Här borde det bli bättre med trefilig motorväg än tvåfilig, lastbilabilar med släp osv kör i högerfil, normalbilister i mittenfil och fortkörare i vänsterfil.Demmpa skrev:
Och lite längre fram så finns Sveriges enda motorvägsavfart till vänster och då ska alla sniglar i mittfilen i god tid vingla över i vänsterfilen. Hur tänkte man här?Guzzi skrev:Det är mycket möjligt att du har rätt. Såg även att man i trafikreglerna pratade om "omkörning" till höger. Och att man inte får göra det. Köra om till höger alltså.
...vilket föranleder att det kanske vore läge för en del här i tråden att uppdatera sig lite [länk]
Har varit med min fru på ett jobbutflykt till Jönköping över dagen och jag kan bjuda på en liten bild från tillbaka vägen nu i kväll. Här passerar vi Slagsta i 65 km/h. Den bil på bilden som kör snabbast är nog den som är före mig i högerfilen. Den kom in från påfarten vi passerat och drog iväg i den tomma filen.
[bild]
Personligen känner jag att övertron många verkar ha när det gäller deras förmåga att framföra ett fordon är farligare än både fortkörare och mittfils.....huliganer. Men håller nog med dig att folk som segar i mitten orsakar situationer, dock hade det nog varit aningen mer sällsynt om folk inte körde som idioter för att dom vill spara några minuter... (typ såna som blåser förbi mig i 150....varje dag.....samma förare....på en 80-väg....)F fsn skrev:så du menar på allvar att en fortkörning konsekvent skapar en farligare situation än det faktum att en plomberade mittfil skapar en farlig trafiksituation med idiotomkörningar till höger och aggresiva dubbla filbyten? Använd fantasin och fundera igen. Jag har som sagt ett ganska fläckfritt track record när det gäller olyckor och incidenter, det beror på att jag gör en riskbedömning och kör bil. När jag kör bil så kör jag bil, jag tittar inte på hus, ringer i telefonen eller ”åker” bil utan jag kör verkligen bil. Det är förhållandevis få som faktiskt gör det verkar det som.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Det är riktigt att det är en avfart till vänster på motorvägen där, men hastighetsbegränsningen har sjunkit till 70 km/h så omkörning till höger är tillåten.Cruzze skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Om det är svårt att komma ut igen för att köra om nästa lastbil eller inte beror på hur mycket trafik det är och hur andra bilister kör. Kör jag om och det kommer någon i högre fart bakom så tycker jag att det oftast går utmärkt att byta till höger, släppa förbi och sen ut och köra om nästa.A Alfons3301 skrev:
Tresekundersregeln tycker jag generellt är vettig, dvs att hålla det avståndet om man ska ligga i samma fil, men vid en omkörning så måste man komma närmare innan man byter fil.
Man kan tänka sig en omkörning på en landsväg. Jag ligger en bit bakom och när jag ser att chansen kommer så gasar jag på i tid så jag har fart när jag kommer upp bakom bilen framför. Inte går jag ut I mötande fil 3 sekunder innan jag är ikapp bilen jag ska köra om. Så kort tid som möjligt i mötande fil. Tycker inte det skiljer så mycket på motorvägen, även om man kan vara ut i vänsterfilen lite längre.
Nja, åtminstone avfarten från 222:an/Värmdöleden till södra länken är också till vänster på en motorväg, även där är det 70 km/h som gäller.Cruzze skrev:
Hittar inget om omkörning till höger i din länk som skulle vara någon direkt nyhet?Guzzi skrev:Det är mycket möjligt att du har rätt. Såg även att man i trafikreglerna pratade om "omkörning" till höger. Och att man inte får göra det. Köra om till höger alltså.
...vilket föranleder att det kanske vore läge för en del här i tråden att uppdatera sig lite [länk]
Har varit med min fru på ett jobbutflykt till Jönköping över dagen och jag kan bjuda på en liten bild från tillbaka vägen nu i kväll. Här passerar vi Slagsta i 65 km/h. Den bil på bilden som kör snabbast är nog den som är före mig i högerfilen. Den kom in från påfarten vi passerat och drog iväg i den tomma filen.
[bild]
Du saknar troligtvis kunskapen att förklara nåt om bilkörning eller om vad som är farligt i trafiken för mig eller för nån annan heller för den delen. Du skulle med största sannolikhet inte notera om du så mötte mig i trafiken, körde om mig eller blev omkörd.T twoody skrev:Om jag ska vara helt ärlig så dina inlägg om bilkörning så korkade att det inte är någon idé att ens försöka förklara risker med fart i trafiken.
Bara det att du tror att du kan köra för fort bara för att du tror du är så bra på bilkörning är så idiotiskt att det blir komiskt.
Det ända jag hoppas är att jag inte möter dig i trafiken.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Tomtebodaavfarten är också sådan, med skillnaden att den från början var tänkt som tvåfilig avdelning till en ny genomfartsled genom Solna.N Nyikåk skrev:
Vad gäller Kungens kurvaavfarten kommer väl den att hamna i mitten när allt är klart. Mot/från stan ytterst, avfart KK i mitten och till/från förbifarten innerst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya rondellen söderifrån när allt är klart.
Redigerat: