F fsn skrev:
Det har du helt rätt i men det är inget som drabbat nån annan, jag buskör inte och jag kör inte osäkert. Och jag tvingar i praktiken inte mina medtrafikanter till olagliga omkörningar på insidan för att jag inte kan flytta mig.
Kör du i regel 30-40 kmh för fort så är du en totalt värdelös förare i trafiken, 1000% procent farligare än vilka mitten fils campare.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För de som fortfarande tycker att det är ok att ligga i mittfil och undrar var det står att man inte får göra det så kan man läsa följande på Södertäljepolisens Facebooksida...



[bild]
Tror man fortfarande att det förarna till bilarna på bilden gör är lagligt och ok, så ja, då vet jag inte mer hur man ska övertyga.
Dom kan ju börja visa gott föredömme när de inte är ute i utryckning.
Tex själva köra i högerfil, inte köra som man vill eller stanna var man vill bara för att man är polis.
 
IMG_6836.jpg
IMG_6832.jpg

Ett par bilder från morgonens körning söder ut på E4:an från Sthlm.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
vcx och 6 till
  • Laddar…
Du körde väl inte om till höger nu? :p
 
C C.Lundin skrev:
Du menar kanske cirkulationsplatskörning. Att köra i rondellen är inte OK.
Jo, trodde det var uppenbart att jag menade att köra i rondellen
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du körde väl inte om till höger nu? :p
Nej. Det gör jag aldrig. Nu flöt det rätt bra eftersom det var kl 8 på lördagsmorgonen så jag lade mig snett bakom framförvarande bil. Och sedan är omkörning till höger en omöjlighet om jag fattat saken rätt? En omkörning är det när man passerar framförvarande fordon på vänster sida, medan om man passerar den på höger sida så är det en förbikörning.
 
Fairlane
A Andy78 skrev:
Dom kan ju börja visa gott föredömme när de inte är ute i utryckning.
Tex själva köra i högerfil, inte köra som man vill eller stanna var man vill bara för att man är polis.
De har faktiskt rätt att bryta mot regler utan att slå på blåljus.
 
C cpalm skrev:
@knipo missade 3:e stycket:
"Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Vilket ofta är fallet när det finns tre eller fler körfält. Det är OK att i god tid välja det körfält som tar en dit man ska.
Nja. Jag missade inte det. Jag nämnde det som är grundläggande, o det är ju just 7:e §.
Det ändra tänker jag man (förhoppningsvis) fattar ändå.

Det finns ju flera olika saker man kan hänvisa till i denna diskussionen.

Tex
TrF 3:31§
Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Eller denna, som faktiskt styrker hela denna diskussionen.
TrF 3:37§
När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.

Det du nämner, cpalm, är ju med relevant i sammanhanget. Om körfälten är uppdelade för olika mål/orter så får man passera framförvarande fordon även till höger.
Tex bilden nedan som någon lade in. De som skall mot Vällingby får passera till höger om fordon som kör i körfältet E4.
Vägskyltar visar riktningar för E4/E18 mot Stockholm och väg 275 mot Vällingby, Sollentuna och Kista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller här.

Trafikskyltar som visar vägval för E22 mot Kristianstad och avfart för Helsingborg med mörkt molnigt himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fordon som skall köra mot E22 Kristanstad får passera till höger om fordon som skall köra mot Helsingborg.
Trots att det är högre hastighetsbegränsning än 70km/h.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
Jag kom att tänka på att någon skrev tidigare att man kan hålla på med en omkörning i 2 minuter på motorvägen om man kör om exempelvis en lastbilskonvoj. Om vi antar att bilföraren håller 100 km/h och lastbilarna 80 km/h så hinner personbilen färdas 3 km och lastbilarna 2,4 km under den tiden. Om lastbilarna är 25 meter och avståndet mellan de också 25 meter så talar vi om 12 lastbilar. Det händer inte så ofta skulle jag påstå. Däremot stannar folk gärna kvar i omkörningsfilen för att det ligger en lastbil 200 meter längre fram som man också vill köra om (och så ytterligare en 200 m bort... ). Här hinner man lätt byta fil och släppa förbi snabbare trafik.
 
  • Gilla
  • Haha
leecher och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nja. Jag missade inte det. Jag nämnde det som är grundläggande, o det är ju just 7:e §.
Det ändra tänker jag man (förhoppningsvis) fattar ändå.

Det finns ju flera olika saker man kan hänvisa till i denna diskussionen.

Tex
TrF 3:31§
Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Eller denna, som faktiskt styrker hela denna diskussionen.
TrF 3:37§
När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.

Det du nämner, cpalm, är ju med relevant i sammanhanget. Om körfälten är uppdelade för olika mål/orter så får man passera framförvarande fordon även till höger.
Tex bilden nedan som någon lade in. De som skall mot Vällingby får passera till höger om fordon som kör i körfältet E4.
[bild]

Eller här.

[bild]
Fordon som skall köra mot E22 Kristanstad får passera till höger om fordon som skall köra mot Helsingborg.
Trots att det är högre hastighetsbegränsning än 70km/h.
Jo, så är det ju. Jag bor själv vid Insjön i Nacka längs väg 222, där ”försvinner” högerfilen vid denna infart. Det är ofta kö i vänsterfilen för de som ska rakt fram, och då passerar jag på höger sida eftersom filen leder till annat ställe. Det är ibland lite småläskigt dock, då det inte är helt klart när högerfilen övergår till att bli en avfart. Och att köra om till höger i 100 när det står stilla i vänsterfilen känns inte helt safe.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
....Däremot stannar folk gärna kvar i omkörningsfilen för att det ligger en lastbil 200 meter längre fram som man också vill köra om (och så ytterligare en 200 m bort... ). Här hinner man lätt byta fil och släppa förbi snabbare trafik.
Precis!!
O det är det som jag ofta kan reta mig på.
Om fordonet framför mig kör om långsamt är en sak, jag kan tycka att det är en sölkorv men inget jag egentligen hetsar upp mig för. De har rätt att genomföra sin omkörning i sitt eget tempo. Men när de fortsätter att söla i vänster körfält trots att det är gott om plats o långt till nästa lastbil/fordon, då retar det mig.
 
  • Gilla
leecher och 3 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Och sedan är omkörning till höger en omöjlighet om jag fattat saken rätt? En omkörning är det när man passerar framförvarande fordon på vänster sida, medan om man passerar den på höger sida så är det en förbikörning.
Det stämmer inte.
 
K knipo skrev:
Precis!!
O det är det som jag ofta kan reta mig på.
Om fordonet framför mig kör om långsamt är en sak, jag kan tycka att det är en sölkorv men inget jag egentligen hetsar upp mig för. De har rätt att genomföra sin omkörning i sitt eget tempo. Men när de fortsätter att söla i vänster körfält trots att det är gott om plats o långt till nästa lastbil/fordon, då retar det mig.
Det är just där jag försöker uppmärksamma dem om att jag är bakom och vill förbi. Körriktningsvisare (exklusivt tillval på min bil sägs det) vänster för att visa att jag vill köra om (och även för den eventuella kö som bildas bakom mig att jag faktiskt vill om och inte campar i vänsterfilen. Vid hopplösa fall går jag in till höger, släpper förbi en bil om någon ligger nära bakom mig och hetsar och låter denne plöja väg för mig).
 
P Pin skrev:
Vid hopplösa fall går jag in till höger, släpper förbi en bil om någon ligger nära bakom mig och hetsar och låter denne plöja väg för mig).
Det var ju faktiskt ett ganska smart sätt, så slipper man själv bete sig illa.:crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du körkortsproven finns publikt på nätet, så jag kan länka den till dig. Du var lite rolig nu. :)

Men den frågan diskuteras i alla fall på en del ställen
[länk]
du får nöja dig med det, eller kontakta trafikverket om att du vill kolla upp en av deras teorifrågor.
Synd att du inte kommer ihåg den från när du själv gjorde provet, ja om du nu har körkort då ...
det som lärdes ut när jag tog körkort 1989 och i flera år efter det var att när nån kryper upp i röven på dig så ökar man i sin tur avståndet till bilen framför, det är fö rätt begåvat. Att sänka farten bara för att sänka farten är ju bara korkat. Och ja, jag har körkort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.