Fairlane
Vad som är farligast, att köra 30 km/h för fort på motorvägen eller ligga konsekvent i mittfil finns det inget solklaet svar på enligt mig. Kör man 30 km/h för fort när man är ensam på vägen är det inte lika illa som när det är mycket trafik. På samma sätt med mittfilskörning.

Dock är jag tveksam till säkerheten hos de mittfältsföraren som jag oftast ser i Stockholm. De verkar tro att 20 meter är ett bra avstånd att ligga på mil efter mil.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja att du behöver ställa frågan är lite skrämmande.
Jag ställde inte frågan för att vara dryg eller dum utan enbart för att jag var ärligt nyfiken på hur du menar med det uttalandet.

För du måste väl ändå hålla med om att det är ganska kontroversiellt att uttrycka sig så. Det lämnar inte något till övers för något annat.
Så om jag ställer samma fråga igen kanske jag kan få ett mer adekvat svar?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Däremot stannar folk gärna kvar i omkörningsfilen för att det ligger en lastbil 200 meter längre fram som man också vill köra om (och så ytterligare en 200 m bort... ). Här hinner man lätt byta fil och släppa förbi snabbare trafik.
Om det är 170m mellan lastbilarna så är det precis att man kan gå in mellan dom innan man måste gå ut igen om man vill hålla 3 sekunders regeln om man håller 100km/h.

100km/h = 27,8m/s, 27,8*3= 83,4m, 83,4*2+5= 171,8m

110km/h=30,6m/s => 91.8m => 189m
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
G
C C.Lundin skrev:
Du menar kanske cirkulationsplatskörning. Att köra i rondellen är inte OK.
XY96g3vy5m7oCEBSR_ptPvlhxBA.jpg

rondell1-jpg
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det stämmer inte.
Det är mycket möjligt att du har rätt. Såg även att man i trafikreglerna pratade om "omkörning" till höger. Och att man inte får göra det. Köra om till höger alltså.

...vilket föranleder att det kanske vore läge för en del här i tråden att uppdatera sig lite https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/omkorning

Har varit med min fru på ett jobbutflykt till Jönköping över dagen och jag kan bjuda på en liten bild från tillbaka vägen nu i kväll. Här passerar vi Slagsta i 65 km/h. Den bil på bilden som kör snabbast är nog den som är före mig i högerfilen. Den kom in från påfarten vi passerat och drog iväg i den tomma filen.

IMG_6843.jpg
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är 170m mellan lastbilarna så är det precis att man kan gå in mellan dom innan man måste gå ut igen om man vill hålla 3 sekunders regeln om man håller 100km/h.

100km/h = 27,8m/s, 27,8*3= 83,4m, 83,4*2+5= 171,8m

110km/h=30,6m/s => 91.8m => 189m
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är 170m mellan lastbilarna så är det precis att man kan gå in mellan dom innan man måste gå ut igen om man vill hålla 3 sekunders regeln om man håller 100km/h.

100km/h = 27,8m/s, 27,8*3= 83,4m, 83,4*2+5= 171,8m

110km/h=30,6m/s => 91.8m => 189m
Precis. Och av erfarenhet har man lärt sig att kör man in mellan lastbilarna, så kommer man aldrig ut igen. Här borde det bli bättre med trefilig motorväg än tvåfilig, lastbilabilar med släp osv kör i högerfil, normalbilister i mittenfil och fortkörare i vänsterfil.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Det är mycket möjligt att du har rätt. Såg även att man i trafikreglerna pratade om "omkörning" till höger. Och att man inte får göra det. Köra om till höger alltså.

...vilket föranleder att det kanske vore läge för en del här i tråden att uppdatera sig lite [länk]

Har varit med min fru på ett jobbutflykt till Jönköping över dagen och jag kan bjuda på en liten bild från tillbaka vägen nu i kväll. Här passerar vi Slagsta i 65 km/h. Den bil på bilden som kör snabbast är nog den som är före mig i högerfilen. Den kom in från påfarten vi passerat och drog iväg i den tomma filen.

[bild]
Och lite längre fram så finns Sveriges enda motorvägsavfart till vänster och då ska alla sniglar i mittfilen i god tid vingla över i vänsterfilen. Hur tänkte man här?
 
Antar att det kommer att vara 70-sträcka där?
 
F fsn skrev:
så du menar på allvar att en fortkörning konsekvent skapar en farligare situation än det faktum att en plomberade mittfil skapar en farlig trafiksituation med idiotomkörningar till höger och aggresiva dubbla filbyten? Använd fantasin och fundera igen. Jag har som sagt ett ganska fläckfritt track record när det gäller olyckor och incidenter, det beror på att jag gör en riskbedömning och kör bil. När jag kör bil så kör jag bil, jag tittar inte på hus, ringer i telefonen eller ”åker” bil utan jag kör verkligen bil. Det är förhållandevis få som faktiskt gör det verkar det som.
Personligen känner jag att övertron många verkar ha när det gäller deras förmåga att framföra ett fordon är farligare än både fortkörare och mittfils.....huliganer. Men håller nog med dig att folk som segar i mitten orsakar situationer, dock hade det nog varit aningen mer sällsynt om folk inte körde som idioter för att dom vill spara några minuter... (typ såna som blåser förbi mig i 150....varje dag.....samma förare....på en 80-väg....)
 
Fairlane
Cruzze Cruzze skrev:
Och lite längre fram så finns Sveriges enda motorvägsavfart till vänster och då ska alla sniglar i mittfilen i god tid vingla över i vänsterfilen. Hur tänkte man här?
Det är riktigt att det är en avfart till vänster på motorvägen där, men hastighetsbegränsningen har sjunkit till 70 km/h så omkörning till höger är tillåten.
 
Fairlane
A Alfons3301 skrev:
Precis. Och av erfarenhet har man lärt sig att kör man in mellan lastbilarna, så kommer man aldrig ut igen. Här borde det bli bättre med trefilig motorväg än tvåfilig, lastbilabilar med släp osv kör i högerfil, normalbilister i mittenfil och fortkörare i vänsterfil.
Om det är svårt att komma ut igen för att köra om nästa lastbil eller inte beror på hur mycket trafik det är och hur andra bilister kör. Kör jag om och det kommer någon i högre fart bakom så tycker jag att det oftast går utmärkt att byta till höger, släppa förbi och sen ut och köra om nästa.
Tresekundersregeln tycker jag generellt är vettig, dvs att hålla det avståndet om man ska ligga i samma fil, men vid en omkörning så måste man komma närmare innan man byter fil.
Man kan tänka sig en omkörning på en landsväg. Jag ligger en bit bakom och när jag ser att chansen kommer så gasar jag på i tid så jag har fart när jag kommer upp bakom bilen framför. Inte går jag ut I mötande fil 3 sekunder innan jag är ikapp bilen jag ska köra om. Så kort tid som möjligt i mötande fil. Tycker inte det skiljer så mycket på motorvägen, även om man kan vara ut i vänsterfilen lite längre.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Och lite längre fram så finns Sveriges enda motorvägsavfart till vänster och då ska alla sniglar i mittfilen i god tid vingla över i vänsterfilen. Hur tänkte man här?
Nja, åtminstone avfarten från 222:an/Värmdöleden till södra länken är också till vänster på en motorväg, även där är det 70 km/h som gäller.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
Guzzi Guzzi skrev:
Det är mycket möjligt att du har rätt. Såg även att man i trafikreglerna pratade om "omkörning" till höger. Och att man inte får göra det. Köra om till höger alltså.

...vilket föranleder att det kanske vore läge för en del här i tråden att uppdatera sig lite [länk]

Har varit med min fru på ett jobbutflykt till Jönköping över dagen och jag kan bjuda på en liten bild från tillbaka vägen nu i kväll. Här passerar vi Slagsta i 65 km/h. Den bil på bilden som kör snabbast är nog den som är före mig i högerfilen. Den kom in från påfarten vi passerat och drog iväg i den tomma filen.

[bild]
Hittar inget om omkörning till höger i din länk som skulle vara någon direkt nyhet?
 
F
T twoody skrev:
Om jag ska vara helt ärlig så dina inlägg om bilkörning så korkade att det inte är någon idé att ens försöka förklara risker med fart i trafiken.
Bara det att du tror att du kan köra för fort bara för att du tror du är så bra på bilkörning är så idiotiskt att det blir komiskt.
Det ända jag hoppas är att jag inte möter dig i trafiken.
Du saknar troligtvis kunskapen att förklara nåt om bilkörning eller om vad som är farligt i trafiken för mig eller för nån annan heller för den delen. Du skulle med största sannolikhet inte notera om du så mötte mig i trafiken, körde om mig eller blev omkörd.
 
N Nyikåk skrev:
Nja, åtminstone avfarten från 222:an/Värmdöleden till södra länken är också till vänster på en motorväg, även där är det 70 km/h som gäller.
Tomtebodaavfarten är också sådan, med skillnaden att den från början var tänkt som tvåfilig avdelning till en ny genomfartsled genom Solna.

Vad gäller Kungens kurvaavfarten kommer väl den att hamna i mitten när allt är klart. Mot/från stan ytterst, avfart KK i mitten och till/från förbifarten innerst.
Flygbild över trafikavfart med flera filer och rondell vid Kungens Kurva, byggarbete tycks pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya rondellen söderifrån när allt är klart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.