A Andy78 skrev:
Var stå den lagen?
Om det är lag på att alltid hålla till höger, varför har vi då 3 och 4 filiga motorvägar?
Var i mitt inlägg ser du ordet "alltid"?

Trafikförordningen säger uttryckligen:
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Allt annat är alltså undantag från den grundregeln.

Och det som mittenfilscamparna bryter mot är:
När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.

Visserligen står det också:
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

Men det undantaget gäller ju inte om det är tomt i högerfil.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du skulle med största sannolikhet inte notera om du så mötte mig i trafiken, körde om mig eller blev omkörd.
Jag kan erkänna att det skulle inte jag heller; jag, och ingen annan här heller, vet varesig vad du har för bil eller känner igen dig.
Dina inlägg präglas fö av en överlägsen "Jag Är Bäst"-attityd. Kör du bil i trafik som du skriver foruminlägg är du en trafikdåre.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
För det första så saknar du fantasi, att öka farten är inte synonymt med att köra över gällande hastighetsgräns.
Om man nu ligger i vänsterfil och kör om så håller man väl så har hastighet man för tillfället kan? Antingen så hög hastighet som man får köra, så hög hastighet som man vågar köra (med hänsyn till väglaget) eller den hastighet som fordonen framför håller?

Fast det är klart, har man inte inlevelsen, fantasin och känslan för att bedömma risknivåerna så gör man kanske bäst i att stanna i högerfilen.
Man behöver ingen fantasi för det, det finns forskning som tämligen tydligt visar att högre hastighet innebär större risk för olycka.
 
Till de som behöver lite hjälp att förstå vad det är för mening med trefiliga vägar om man inte får ligga i mittfilen.
En matematikövning.

Om alla kör med rekommenderad tre sekunders lucka till bilen framför så får det plats 1200 bilar i timmen i en fil. Om det är flera bilar än så på en flerfilig väg så kommer högerfilen bli så trång så att det inte kan anses säkert att köra där. I det läget så är det helt regelrätt att använda filen till vänster om högerfilen. Om alla kör i exakt samma hastighet med farthållare så kan det förefalla som om vänsterfilsköraren gör fel som inte pressar sig in så att luckorna blir kortare. Så är då inte fallet om man tolkar reglerna strikt. Vid mindre än tre sekunders lucka skall mitt eller vänsterfil (om tvåfiligt) användas även utan omkörningsbehov.

Om en trafikmätning visar att en vägsträcka trafikeras av mer än 1200 bilar vissa tider på dygnet bör den vara tvåfilig. Om trafiktrycket är högre än 2400 så bör den vara trefilig. Om så får man köra i mittfil när högerfilen är för trång. Vid lågtrafik så skall man ligga i högerfil. De bilder vi sett visar en helt tom högerfil med bilar i mittfilen. Det är utan tvekan fel och skapar problem.

Ett problem med att väldigt många lägger sig för tätt i mittfilen är att sådana som jag, som ligger i laglig fart i högerfil, får svårt att växla till mittfil när vi hinner i kapp någon som helt korrekt ligger framför i högerfilen i fart under hastighetsgränsen på platsen. Utan strategiskt tänkande så är det vanligt att bli inboxad i högerfilen om man väljer att köra enligt reglerna.

Jag påstår inte att jag har problem med det. Jag har lika bra koll bakåt som framåt när jag kör och kan utan svårighet förutse när det är lämpligt att byta fil för att komma förbi långtradaren som inte kan hålla farten uppför nästa backe. Kan för övrigt inte förstå svårigheten med att byta fil. Det kan förstås bero på att jag, med mitt körsätt får mycket övning.

Kommer ihåg ramsan.
”Titt i spegeln, ut med pilen, kör sen in i andra filen”. Funkar varje gång...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Någon här hade argumentet att man inte ska ligga i mittenfilen för att den korkar igen.
Alla kan inte ligga till höger det funkar inte i praktiken då korkar den igen och skulle vara nästan omöjligt för andra att köra på från påfart.
Gissa varför påfarterna har långa accelerationsfält? Det är just för att den som kör på ska kunna komma upp i samma hastighet som de som redan kör på motorvägen och sen enkelt och smidigt "byta fil" till en lämplig lucka. De som ligger i högerfil ska ju trots allt hålla avstånd mellan varandra. Helst 3 sekunder, men det har jag i princip aldrig sett nån göra på motorväg. Och de får inte hindra den som ska köra ut på motorvägen att göra det. Om jag kör på motorvägen och sen en bil komma på påfarten så kollar jag i backspegeln om det finns ordentlig lucka bakom, och gör det inte det är jag beredd att sakta in lite för att göra lucka framför mig.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Lyckas man inte uppnå minst hastigheten som vägen är satt till på en påfart så har man inte i trafiken att göra.
Riktigt så strikta behöver vi kanske inte vara, en tungt lastad lastbil eller en bil med husvagn kan/får inte köra i 110 när de kör på motorvägen. Dock kan jag hålla med om att det en kraftig störning av trafiken när såna fordon kör på motorvägen.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Dumheter, det är fritt fram att snigla sig upp i 80 på påfarten till en motorväg och sen hålla 80 hela vägen fram om omständigheterna så kräver.
Ja, om omständigheterna kräver det, men man ska göra vad man kan gör att anpassa hastigheten:

3 kap. 23 §
En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och eftersom det inte går att se skillnad på om en förare inte vill, kan eller får köra fortare så gäller samma regler för alla.
Vad gäller för de som kör påfarten i en nyare Audi eller BMW i 70, och sen 2 km senare försvinner i fjärran i kanske 130? har de så klen motor i bilen att de inte kommer upp i mer än 70 i accelerationsfältet?

"Pelle i botten" som min körskollärare brukar säga.
 
Fairlane Fairlane skrev:
men man har också skyldighet att underlätta när man ligger på motorvägen.
Tyvärr inte. Man FÅR underlätta, men man har ingen skyldighet att göra det.

Däremot får man inte hindra dem. Men att låta bli att hindra dem är inte samma sak som att underlätta.
 
J jocke31 skrev:
Det är ibland lite småläskigt dock, då det inte är helt klart när högerfilen övergår till att bli en avfart.
Jag brukar resonera att det är när det finns skyltning eller vägmarkeringar som säger det. T.ex. om de streckade linjerna mellan körfälten blir bredare.

Att man själv vet att det blir en avfart 1 mil längre fram duger inte riktigt, det måste vara i ett läge där alla som kör där kan förväntas inse det.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Körriktningsvisare (exklusivt tillval på min bil sägs det) vänster för att visa att jag vill köra om
Fast att blinka vänster betyder ju inte det... Det är nåt som de som vill stressa andra har hittat på.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kör man 30 km/h för fort när man är ensam på vägen är det inte lika illa som när det är mycket trafik.
Hur vet man att man är ensam på vägen? Hastighetsbegränsningen är ofta satt utifrån siktförhållandena. Kör man så mycket för fort hinner man kanske inte se ett hinder i tid.
 
N Nerre skrev:
Fast att blinka vänster betyder ju inte det... Det är nåt som de som vill stressa andra har hittat på.
Helt rätt.
Men något som visuellt eller något som låter behövs tyvärr för att vissa ska hitta backspegeln.
 
findus42 findus42 skrev:
Om en trafikmätning visar att en vägsträcka trafikeras av mer än 1200 bilar vissa tider på dygnet bör den vara tvåfilig. Om trafiktrycket är högre än 2400 så bör den vara trefilig. Om så får man köra i mittfil när högerfilen är för trång. Vid lågtrafik så skall man ligga i högerfil. De bilder vi sett visar en helt tom högerfil med bilar i mittfilen. Det är utan tvekan fel och skapar problem.
Ja, många verkar ha svårt att förstå det där. Om det är lite trafik ryms alla i högerfilen, då finns det egentligen ingen anledning till att ligga i nån annan fil, vägen skulle kunna ha en enda fil.

Men i rusningstrafik behöver fler filer, och för att övergången mellan lågtrafik och rusningstrafik ska fungera så har vi de regler vi har. Följer folk de reglerna fungerar det bra. Det är när folk inte följer reglerna, t.ex. mittfilscampar eller kör om till höger, som det uppstår farliga situationer.
 
findus42 findus42 skrev:
för övrigt inte förstå svårigheten med att byta fil. Det kan förstås bero på att jag, med mitt körsätt får mycket övning.
Jag tror att det är här sanningen ligger.

För en bilförare från Värmland, eller någon som normalt cyklar till jobbet så är nog morgontrafiken i Stockholm extremt skrämmande. Man är helt enkelt rädd att fastna i en fil som går dit man inte ska samtidigt som man tycker filbyten är läskigt. Så man ligger i mitten får att ha så många valmöjligheter som möjligt.

Jag säger som Cato: Tillåt omkörningar i högerfil (på trefiliga vägar).
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.