P Pin skrev:
Helt rätt.
Men något som visuellt eller något som låter behövs tyvärr för att vissa ska hitta backspegeln.
Det intressanta tycker ju jag är att det är fortkörare som är sämst på att titta i backspegeln. Jag ser ofta hur en bil kommer i kanske 120 i vänsterfil (med högerfil tom framför mig), sen kommer en ännu snabbare fortkörare i vänsterfil som kommer ikapp den första. Och det kan ta måååånga sekunder innan den första fortköraren inser att det ligger en bil en meter bakom och vill om. Sen byter den första fortköraren till högerfil för att släppa förbi den snabbare, för att sen gå tillbaka ut i vänsterfilen (fast det är tomt i högerfilen). Jag kan inte tolka det som annat än att föraren saknar hjärna...
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror att det är här sanningen ligger.

För en bilförare från Värmland, eller någon som normalt cyklar till jobbet så är nog morgontrafiken i Stockholm extremt skrämmande. Man är helt enkelt rädd att fastna i en fil som går dit man inte ska samtidigt som man tycker filbyten är läskigt. Så man ligger i mitten får att ha så många valmöjligheter som möjligt.

Jag säger som Cato: Tillåt omkörningar i högerfil (på trefiliga vägar).
Filbyten i Stockholm är aldrig läskigt. Försök däremot att byta fil i Göteborg...:devilish:
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
@Nyfniken
Tror inte det är lämpligt. Dels så skulle generellt tillåtna omkörningar i högerfil leda till att dagens kanske dåliga följande av gällande regler byts mot total anarki. Det blir nog inte bra för någon. Sedan så skulle den regeländringen leda till att ännu fler tycker att det är ok att mesköra i vänsterfiler. Konsekvensen kan bli att hela vägen segar ner ännu mer.

Att några bryter mot ett regelverk är inte ett argument för att avskaffa det. Regler gör nytta så länge tillräckligt många följer dem för att systemet skall fungera.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Regler gör nytta så länge tillräckligt många följer dem för att systemet skall fungera.
Det är ju inte ens 25% som kör i högerfil.

Edit: Gör som med rondellerna, anpassa reglerna efter hur folk faktiskt kör.
 
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Gör som med rondellerna, anpassa reglerna efter hur folk faktiskt kör.
Va, har man tagit bort kravet att blinka, och ersatt med regeln att man kan blinka precis som man vill, eller skita i det också ...? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag vill försiktigt erkänna att jag är en mittfilscampare :( Råkade snubbla över denna diskussion & det var ju tur så att jag kan försöka bättra mig. Jag har haft körkort i 14 år men kör väldigt sällan i större städer, nu har min bästa vän flyttat till Saltsjöbaden så har kört från Värmland dit tror jag 4 eller 5 gånger nu. Det läskiga börjar någonstans strax innan Södertälje! Jag försöker vara en god medtrafikant & samtidigt överleva detta inferno som för en lantis som jag är oerhört stressande & ovant. Det är ju inte direkt en förlåtande miljö, inte heller i såna här diskussioner vågar ovana bilförare be om hjälp. ”Kan man inte köra borde man inte ha körkort”! Även i trafiksituationer behöver man väl få vara oerfaren & våga göra saker man aldrig gjort förr, man blir ju inte super-stresstålig eller knivskarpt uppmärksam i varenda situation för att man får körkort, körkortet är inte en garanti mot att göra misstag.
Hur jag har tänkt när jag har kört in i det 3-filiga området: Jag har undrat vart det är rätt att man ska ligga, men eftersom man överraskas av att filerna övergår i avfarter så känns det tryggast att hålla sig i mitten, inte för att jag är rädd för att hamna i Rinkeby utan för att jag inte vill genomlida en enda minut extra av det 3-filiga, jag vill bara vara framme men samtidigt VILL jag ju så gärna köra på rätt sätt som är smidigast för andra osv, jag vill inte vara ett störningsmoment i trafiken! Oavsiktliga omvägar håller mig kvar längre i trafiken & ökar risken att andra ser mig som ett störningsmoment. Jag kör efter GPS & säger den att jag ska svänga/byta fil åt ena eller andra hållet så vill jag vara så nära både höger & vänster som det går. GPS-rösten uppmärksammar inte mig på att en fil snart övergår i avfart tror jag? Så jag har bestämt mig för att det blir bäst att hålla mig i mitten - även om det är jobbigt för perceptionen att ha bilar åkandes på båda sidor. Det som har bekräftat att jag tänker rätt - det är ju att alla andra också åker där! :) Jag ser massor av firmabilar ligga i mittenfilen & då VET jag att det är det man ska göra, för jag har ju tänkt att elektriker, golvläggare, rörmokare de åker ju här VARJE DAG & det är dessutom ofta MÄN & de om några kan ju köra bil?! :D
Förstår ni, det har liksom inte funnits någon anledning att kolla upp vad som egentligen gäller för 3-filigt.
Hur skulle ni nu hjälpa en mittfils-campare som mig inför min nästa bilresa till Saltsjöbaden?
 
  • Älska
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Insiktsfullt, @hellotulla! Om det är till någon tröst tror jag inte att det är sådana som du som främst korkar igen mittfilerna, utan som du konstaterar löser nog de som kör där varje dag det.

Jag vet inte vad din gås säger, men ofta visar den med pilar vilka körfält du kan ligga i, men jag förstår att det är bekvämt att bara lyssna på ljudet. Så så länge som inte gås:en säger åt dig att svänga så håller du bara så långt till höger som är lämpligt. Om en fil blir en avfart är det skyltat kilometervis i förväg – så man har alltid gott om tid att byta.

Sen behöver man inte lyssna på dem som är mest nedlåtande. Stockholmstrafiken är, tro det eller ej, väldigt förlåtande.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hellotulla skrev:
elektriker, golvläggare, rörmokare de åker ju här VARJE DAG & det är dessutom ofta MÄN & de om några kan ju köra bil?! :D
Anar en gnutta ironi här (y)
Mvh Findus
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
G
N Nerre skrev:
Gissa varför påfarterna har långa accelerationsfält? Det är just för att den som kör på ska kunna komma upp i samma hastighet som de som redan kör på motorvägen och sen enkelt och smidigt "byta fil" till en lämplig lucka. De som ligger i högerfil ska ju trots allt hålla avstånd mellan varandra. Helst 3 sekunder, men det har jag i princip aldrig sett nån göra på motorväg. Och de får inte hindra den som ska köra ut på motorvägen att göra det. Om jag kör på motorvägen och sen en bil komma på påfarten så kollar jag i backspegeln om det finns ordentlig lucka bakom, och gör det inte det är jag beredd att sakta in lite för att göra lucka framför mig.
Titta på den tillfälliga(?) påfarten från skärholmen söder ut.
Den är nog bara 100 meter lång, och folk på motorvägen brukar inte vara så villiga att låta någon glida in framför dem utan de ska gasa på och lägga sig i arslet på fordonet framför så man måste bromsa in för att ta den eventuella luckan bakom.
 
Ja, det är faktiskt ett ställe där jag inte går ner i högerfil. Men det är ju en byggarbetsplats, så då är ju ofta mycket kompromissartat för att alls kunna funka.
 
G
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror att det är här sanningen ligger.

För en bilförare från Värmland, eller någon som normalt cyklar till jobbet så är nog morgontrafiken i Stockholm extremt skrämmande. Man är helt enkelt rädd att fastna i en fil som går dit man inte ska samtidigt som man tycker filbyten är läskigt. Så man ligger i mitten får att ha så många valmöjligheter som möjligt.

Jag säger som Cato: Tillåt omkörningar i högerfil (på trefiliga vägar).
Om ni "bönder" är så livrädda för att köra på "motorvägen" i stockholm så borde ni ligga i höger fil, då absolut de mesta avfarterna ligger på höger sida, och då minskar era val enormt och ni slipper bli sönderstressade av alla valmöjligheter.
 
H hellotulla skrev:
Hur skulle ni nu hjälpa en mittfils-campare som mig inför min nästa bilresa till Saltsjöbaden?
Jag har 3 råd:
1. Håll till höger. Det är väldigt ovanligt att högerfilen övergår i en avfart. Och när den gör det så är det skyltat kilometervis i förväg.
2. Känn dig inte stressad över filbytet. Det kommer luckor hela tiden, man måste inte byta direkt. I Stockholm funkar det dessutom bra att slå på blinkers och vänta, en vänlig själ kommer ge dig en lucka.
3. Om det inte går att byta fil så är det inte hela världen att hamna fel. Ta en omväg och låt GPS:en leda dig rätt. Det är bättre att komma några minuter sent än att stå parkerad på tvären över ett spärrfält i rusningstrafik.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Jag kan erkänna att det skulle inte jag heller; jag, och ingen annan här heller, vet varesig vad du har för bil eller känner igen dig.
Dina inlägg präglas fö av en överlägsen "Jag Är Bäst"-attityd. Kör du bil i trafik som du skriver foruminlägg är du en trafikdåre.
Ja, det var ju exakt så jag menade... att du inte vet vad jag har för bil. Man blir fan så matt.
 
F
N Nerre skrev:
Om man nu ligger i vänsterfil och kör om så håller man väl så har hastighet man för tillfället kan? Antingen så hög hastighet som man får köra, så hög hastighet som man vågar köra (med hänsyn till väglaget) eller den hastighet som fordonen framför håller?


Man behöver ingen fantasi för det, det finns forskning som tämligen tydligt visar att högre hastighet innebär större risk för olycka.
jaha, bra att veta. Jag trodde att töt trafik hade ganska stor betydelse. Du verkar ju verkligen ha örn-koll...
 
F fsn skrev:
Ja, det var ju exakt så jag menade... att du inte vet vad jag har för bil. Man blir fan så matt.
Jaså?
Så uppfattade inte jag inlägg #989.
Sedan skulle det vara intressant med en redogörelse angående dina kunskaper i ämnet "human factors"?
 
  • Älska
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.