A Andy78 skrev:
Intressant, så när ska man köra i dom 2 andra körfälten på en 3 filig väg?
Hur svårt ska det vara att inte medvetet missförstå? Frågan har som sagt ställts ett otal gånger i tråden och jag tror att alla som ställer den i grund och botten förstår att trafiken på en större väg mycket väl kan ske i flera olika fartintervall.

Därför ska man hålla höger när man kan, varvid det kommer att bli en naturlig skiktning där
  • de som kör långsammast kör till höger och emellanåt kör om någon i mittfil,
  • de som kör lite fortare huvudsakligen hamnar i mitten och kör om i vänsterfil, men inte sällan hamnar i högerfil, och
  • de som kör fortast kör i mitt- och vänsterfil men vid gles trafik ibland kommer ner till högerfil.

Det är inte hjärnkirurgi, så sluta låtsas som att ni inte förstår eller inte känner till att det är vad lagen föreskriver.
 
  • Gilla
MetteKson och 9 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det är ju också intressant.
Någon här hade argumentet att man inte ska ligga i mittenfilen för att den korkar igen.
Alla kan inte ligga till höger det funkar inte i praktiken då korkar den igen och skulle vara nästan omöjligt för andra att köra på från påfart.
Då är vi ju inne på att folk inte kan använda en påfart heller. Lyckas man inte uppnå minst hastigheten som vägen är satt till på en påfart så har man inte i trafiken att göra.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur svårt ska det vara att inte medvetet missförstå? Frågan har som sagt ställts ett otal gånger i tråden och jag tror att alla som ställer den i grund och botten förstår att trafiken på en större väg mycket väl kan ske i flera olika fartintervall.

Därför ska man hålla höger när man kan, varvid det kommer att bli en naturlig skiktning där
  • de som kör långsammast kör till höger och emellanåt kör om någon i mittfil,
  • de som kör lite fortare huvudsakligen hamnar i mitten och kör om i vänsterfil, men inte sällan hamnar i högerfil, och
  • de som kör fortast kör i mitt- och vänsterfil men vid gles trafik ibland kommer ner till högerfil.

Det är inte hjärnkirurgi, så sluta låtsas som att ni inte förstår eller inte känner till att det är vad lagen föreskriver.
Nu är ämnet avhandlat tycker jag. Ska vi övergå till rondellkörning nu kanske?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Maria T
A Andy78 skrev:
Det gäller inte bara telefonen, ingen kommunikationsutrustning får användas, det kostar 1500kr i böter, tro mig jag vet.
Jag vet också vad bötesbeloppet är för jag var passagerare, vilket i sig är mycket ovanligt, när min vän åkte på böter för att ha "ägnat uppmärksamhet på GPS". Mina egna böter under snart 38 år som bilist sträcker sig till såna man får när en står still (och feltolkar text), dvs parkeringsböter.
 
M mugatu skrev:
Nu är ämnet avhandlat tycker jag. Ska vi övergå till rondellkörning nu kanske?
Du menar kanske cirkulationsplatskörning. Att köra i rondellen är inte OK.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur svårt ska det vara att inte medvetet missförstå? Frågan har som sagt ställts ett otal gånger i tråden och jag tror att alla som ställer den i grund och botten förstår att trafiken på en större väg mycket väl kan ske i flera olika fartintervall.

Därför ska man hålla höger när man kan, varvid det kommer att bli en naturlig skiktning där
  • de som kör långsammast kör till höger och emellanåt kör om någon i mittfil,
  • de som kör lite fortare huvudsakligen hamnar i mitten och kör om i vänsterfil, men inte sällan hamnar i högerfil, och
  • de som kör fortast kör i mitt- och vänsterfil men vid gles trafik ibland kommer ner till högerfil.

Det är inte hjärnkirurgi, så sluta låtsas som att ni inte förstår eller inte känner till att det är vad lagen föreskriver.
Ligg till höger du om du känner för det och låt dem som vill köra i vänsterfil göra så det finns annat att hetsa upp sig över.
 
C C.Lundin skrev:
Då är vi ju inne på att folk inte kan använda en påfart heller. Lyckas man inte uppnå minst hastigheten som vägen är satt till på en påfart så har man inte i trafiken att göra.
Fast ibland måste man sänka hastigheten på påfarten för att anpassa sig till bilarna i högerfilen. Ibland är det ju till och med kö på motorvägen. Då kan du inte hålla väghastigheten.
 
C C.Lundin skrev:
Då är vi ju inne på att folk inte kan använda en påfart heller. Lyckas man inte uppnå minst hastigheten som vägen är satt till på en påfart så har man inte i trafiken att göra.
Jag ser det varje dag när jag ska upp på E4an /Uppsalavägen alltid någon framför som ska hålla 70-80 upp på påfarten trots ingen bil framför. en ren trafikfara.
 
C C.Lundin skrev:
Då är vi ju inne på att folk inte kan använda en påfart heller. Lyckas man inte uppnå minst hastigheten som vägen är satt till på en påfart så har man inte i trafiken att göra.
Dumheter, det är fritt fram att snigla sig upp i 80 på påfarten till en motorväg och sen hålla 80 hela vägen fram om omständigheterna så kräver.

Om de som befinner sig på motorvägen har lite hyfs så anpassar de hastigheten, alternativt byter fil för att lämna plats åt snigeln som ska på.

Blir man nervös av filbyten så lättar man helt enkelt på gasen.

PS. En vacker dag är det du själv som av någon anledning inte kan köra i lagstadgade 110.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ligg till höger du om du känner för det och låt dem som vill köra i vänsterfil göra så det finns annat att hetsa upp sig över.
Det handlar inte om vad jag vill och inte, det handlar om att vi har en uppsättning trafikregler som tillsammans gör att trafiken blir säkrare och flyter bättre. Onödigt mittfältsåkande motverkar båda de målen.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag ser det varje dag när jag ska upp på E4an /Uppsalavägen alltid någon framför som ska hålla 70-80 upp på påfarten trots ingen bil framför. en ren trafikfara.
Nej, tvärt om. Det är de som endast klarar av medtrafikanter som alltid håller högsta tillåtna hastighet som är en ren trafikfara. Är man inte mer adaptiv än så så ska man inte köra bil.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, tvärt om. Det är de som endast klarar av medtrafikanter som alltid håller högsta tillåtna hastighet som är en ren trafikfara. Är man inte mer adaptiv än så så ska man inte köra bil.
Så hela E4an ska anpassa sig till den som kör på i 80km/h på en 110väg?
Tror du på fullaste allvar att bilskolorna lär ut detta "nu kommer en bil här på påfarten sänk hastigheten med 30km"
Eller att de ens någon de lär ut eller rekommenderar "kör på motorvägen 25km/h saktare än alla andra"


Det är den som kör på som ska anpassa hastigheten och den som ligger i högerfil hålla en stadig hastighet och gasa på när någon ska in om du promt måste ligga där.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Kan du länka till det?
Tror du körkortsproven finns publikt på nätet, så jag kan länka den till dig. Du var lite rolig nu. :)

Men den frågan diskuteras i alla fall på en del ställen
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299683
du får nöja dig med det, eller kontakta trafikverket om att du vill kolla upp en av deras teorifrågor.
Synd att du inte kommer ihåg den från när du själv gjorde provet, ja om du nu har körkort då ...
 
A Andy78 skrev:
Tror du på fullaste allvar att bilskolorna lär ut detta "nu kommer en bil här på påfarten sänk hastigheten med 30km"
Ja, det gör de. Inte så uttalat att man säger hur mycket man ska sänka farten, men att de lär ut att man ska ha blicken långt fram och anpassa sig till andras behov – absolut! Om man sen bör lätta på gasen eller byta fil beror förstås på situation.

Själv då, tror du på motsatsen: ”Ligg kvar och markera din rätt! Vägsnigeln får skärpa sig eller lura någon annan.”?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Så hela E4an ska anpassa sig till den som kör på i 80km/h på en 110väg?
Nä, det räcker med den lilla klicken bilar just där vid påfarten. Du kör aldrig med släp gissar jag?

Vi kan nog avsluta diskussionen här. Du tycker att jag kör som en idiot och jag tycker att du kör som en idiot. Vi kommer inte komma längre.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.