Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det gör de. Inte så uttalat att man säger hur mycket man ska sänka farten, men att de lär ut att man ska ha blicken långt fram och anpassa sig till andras behov – absolut! Om man sen bör lätta på gasen eller byta fil beror förstås på situation.

Själv då, tror du på motsatsen: ”Ligg kvar och markera din rätt! Vägsnigeln får skärpa sig eller lura någon annan.”?
Varför ska jag bromsa ned till 30km/h från gällande hastighet, är det inte bättre att den som kör på följer trafikflödet?
Tror du själv att du hade klarat en uppkörning om du kommer puttrande avsevärt saktare en alla andra och in in på motorvägen?
Om du inte vet svaret så hade du blivit kuggad.


Ett tips om du är rädd är att köra mer motorväg, till slut kommer du inte ha några problem att hålla hastigheten på påfarten.
Alternativt kör motorväg när det är mindre trafik eller hitta alternativa vägar.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nä, det räcker med den lilla klicken bilar just där vid påfarten. Du kör aldrig med släp gissar jag?

Vi kan nog avsluta diskussionen här. Du tycker att jag kör som en idiot och jag tycker att du kör som en idiot. Vi kommer inte komma längre.
Vilken lilla klick bilar, var kör alla andra?
Jo det händer att jag kör med släp.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför ska jag bromsa ned till 30km/h från gällande hastighet, är det inte bättre att den som kör på följer trafikflödet?
Jo, det är bättre, men det är inte alltid möjligt pga. fordons- eller påfartstyp, och då är det upp till medtrafikanterna att vara behjälpliga. Vilket är trådens själva kärna – att man ska bete sig på ett sätt som underlättar trafikflödet.

Om jag skulle kugga en uppkörning, vilket säkert skulle kunna ske, så skulle det dock inte bero på en sån här situation, vare sig jag redan var på vägen eller kom på påfarten.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vilken lilla klick bilar, var kör alla andra?
Nu är ju inte alla bilar från Uppsala till Stockholm ihopkopplade med stålstänger utan en viss flexibilitet i avstånd finns ju givetvis. Men det vet ju du redan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, det är bättre, men det är inte alltid möjligt pga. fordons- eller påfartstyp, och då är det upp till medtrafikanterna att vara behjälpliga. Vilket är trådens själva kärna – att man ska bete sig på ett sätt som underlättar trafikflödet.

Om jag skulle kugga en uppkörning, vilket säkert skulle kunna ske, så skulle det dock inte bero på en sån här situation, vare sig jag redan var på vägen eller kom på påfarten.
Fast argumentet om att man inte ska köra på i 80km/h på en 110/h gällde ju inte dom som gör det av naturliga orsaker.
utan dem som helt enkelt inte kan hålla hastigheten där det inte finns någon orsak att inte anpassa hastigheten till övrig trafik.
Det trodde jag att du förstod.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Fast argumentet om att man inte ska köra på i 80km/h på en 110/h gällde ju inte dom som gör det av naturliga orsaker.
Och eftersom det inte går att se skillnad på om en förare inte vill, kan eller får köra fortare så gäller samma regler för alla.

När man hör att folk har svårt att hantera bilar från påfarten som håller lägre hastighet än vad det står på skyltarna så framstår mittfilskörandet som ett mindre mysterium.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är ju inte alla bilar från Uppsala till Stockholm ihopkopplade med stålstänger utan en viss flexibilitet i avstånd finns ju givetvis. Men det vet ju du redan.
Är 2-3 billängder ett bra avstånd?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och eftersom det inte går att se skillnad på om en förare inte vill, kan eller får köra fortare så gäller samma regler för alla.


När man hör att folk har svårt att hantera bilar från påfarten som håller lägre hastighet än vad det står på skyltarna så framstår mittfilskörandet som ett mindre mysterium.
Jag har inga problem att hantera det, ligger jag i vänsterfil så kan de puttra på bäst de vill, ligger jag i högerfil så behåller jag min hastighet och låter den som kör på anpassa farten tilll rådande förhållande.
Inte allt för sällan går jag ut i vänsterfil om möjligt för att underlätta för dom som ska på om det är mycket bilar i höger.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och eftersom det inte går att se skillnad på om en förare inte vill, kan eller får köra fortare så gäller samma regler för alla.

När man hör att folk har svårt att hantera bilar från påfarten som håller lägre hastighet än vad det står på skyltarna så framstår mittfilskörandet som ett mindre mysterium.
Det är oftast lätt att se om föraren inte får köra fortare, tex lastbil eller bil med släpvagn. Dessa fordon förväntar jag mig lägre hastighet på. Med lite erfarenhet och fantasi ser jag också på bilen, föraren och körstilen vad jag kan förvänta mig (kategorin inte kan eller vill). Jag känner tillexempel igen övningskörare framifrån, innan jag sett skylten bak på deras bil i min backspegel (fast det har varken med påfart eller mittfil att göra :oops:)
 
Fairlane
Ligger man i högerfil och det kommer en påfart där trafikanter av en eller annan anledning inte kör i högsta tillåtna hastighet för vägen så är det helt tillåtet att byta fil vänster ett steg (om det kan ske utan fara förstås). Visserligen har trafikanter på påfarten väjningsplikt när de byter fil, men man har också skyldighet att underlätta när man ligger på motorvägen.
Sen finns det alltid några förare som knappt kommer upp i 60 innan de ska in på en tät trafikerat motorväg där trafiken flyter på i 110 km/h. Dessa förare är ett problem och farliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Maria T Maria T skrev:
Sen han som placerat mobilen i mitten av ratten (?) gissningsvis för att kunna kolla på kartan :rolleyes: och vinglade över filmarkeringarna.
Jösses, den dåren träffade jag också på i trafiken häromdagen. Jag hoppas det vara samma tokstolle så det inte finns fler...
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jösses, den dåren träffade jag också på i trafiken häromdagen. Jag hoppas det vara samma tokstolle så det inte finns fler...
Hade ju varit ännu bättre om "farbror blå" träffade på honom så att han kommer på bättre tankar än att använda mobilen vid färd. En litet inbetalningskort kanske får honom på andra tankar.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
På tal om att inte klara av att placera sinm bil vettigt så råkade jag ut för en lite otrevlig episod i torsdagskväll. Jag kommer över Tranebergsbron och åker upp på E4/E20 söderut. JAg ligger kvar i högerfil som jag nästan alltid gör, då den brukar ha minst trafik. Farthållaren på 70 km/h (enligt GPS) då jag passerade en stillastående polisbil och motorcykel i spärrområdet vid påfarten, helt klart fartkontroll. Jag hade nog hållt hastigheten ändå, men blev extra noggrann.
Ser att motorcykeln drar och följer efter en bil i andra filen från vänster, innan han slår på blåljuset och vinkar in person mot Stora Essingen. Det var tydligen komplicerat och bilisten stannar sin bil i spärrområdet vid avfarten, så att bakändan sticker ut i högerfil. Trafiken var så tät till vänster om mig så jag fick sakta in och hoppas att han skulle komma undan (polisen vinkade frenetiskt på honom att köra åt sidan). Det gick inte så jag blev till slut tvungen att stanna och slå på varningsblinkers, medan han backade någon meter för att kunna svänga av ordentligt.
Det är lagom kul att stå helt still i högerfil när tät trafik passerar till vänster i 70 km/h. Ett nervös tittande i backspegeln, men de som kom där hann uppfatta situationen i tid och lcykas klämma sig in till vänster.
I övrigt är den högra filen där överlägset bäst 99% av gångerna.
Eller förresten, den är helt värdelös att ligga i, håller i från den och lämna den till mig menar jag.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ibland tutar jag hårt när jag åker om på insidan, ingen har dock bytt fil efter det :thinking::dizzy:
Varför heter det egentligen insidan fast det är ju utsidan, från mitten räknat.
 
Fairlane
För de som fortfarande tycker att det är ok att ligga i mittfil och undrar var det står att man inte får göra det så kan man läsa följande på Södertäljepolisens Facebooksida...

Det är alltså dags för mig att återigen sälla mig till övriga kollegor som rapporterar från vår vardag, såväl i stort som i smått, och nu måste vi banne mig ta ett litet snack om det här med motorvägstrafik.
Först konstaterar jag tre obestridliga fakta:
1. På E4/E20 från Södertälje och en försvarlig sträcka norrut, finns det, med ett kort avbrott vid Hallunda, minst TRE filer i vägbanan.
2. När man tar körkort kan man i läroboken läsa ett utdrag ur Trafikförordningen att ” Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till HÖGER färdriktningen[…]”
3. Höger sida är den sida där tummen, om man har en, sitter till vänster på handen.
Bilden är tagen i arla morgonstund igår måndag i trakterna av Salem. Det kan med lätthet konstateras att högerfilen inte direkt är fullpackad med långsamt gående fordon som motiverar att man kör om i mittenfilen.
Bilar som kör i mittfil på en trefilig motorväg under en tidig morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror man fortfarande att det förarna till bilarna på bilden gör är lagligt och ok, så ja, då vet jag inte mer hur man ska övertyga.
 
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.