Är det någon som fått någon koll på hur det där med working areas fungerar?
Man ställer ju in meter samt en procentsats per styck. Detta verkar dock inte påverka klipparen på något vis för min del. Har en smal passage som begränsar hur ofta den klipper på ett område och tänkte väl att om jag kan ställa in att den klipper där mer så kan jag minska totaltiden. Jag har dock inte lyckats se något förändrat beteende trots att jag testat funktionen under 14 dagar.

Jag har alltså satt två working areas med 20% på första och 5m då jag antod att detta var avstånd från laddstationen. Sen satte jag area två till 80% och 10m.
 
Redigerat:
peternicklas
svartöra skrev:
Det vore bra om det gick att lita nästan helt på att klipparen klarar sig om man åker bort två veckor. Det blir nog ett paket av åtgärder. Jag har idag fw 0.50.

- Bättre uthållighet när den blir instängd. Den borde försöka slumpa riktningar hela varvet runt i åtminstone 10-15 försök. Jag har ett par komposter nära begränsningsslingan där den ibland fastnar. Det ska jag fixa genom att glesa ut komposterna, men jag såg en gång när den fångades och den var inte särskilt uthållig. Ett par försök till i andra vinklar så hade den hittat ut.

- Uppträder hinder på begränsningskabeln vid hemgång borde den försöka någon utväg istället för att stå och stångas tills batteriet är slut. Detta har vi nämnt förr. Det går ju inte att garantera framgång med någon viss metod, men att stå och stångas till batteriet är slut måste väl ändå vara den sämsta möjliga algoritmen.

- Hantering av strömavbrott. Här gäller det ju att skilja fallet från stöld. Kanske kunde den låta bli att kräva pin-kod i det läget, men istället kräva det vid varje ändring av inställningar och dessutom var X:e dag.

- Även hantera strömavbrott om den är ute och klipper. Gissar att den stannar och inte startar igen då slingan kommer tillbaka. Det funkar ju inte om husse/matte är bortrest...
http://www.byggahus.se/forum/robotg...android-2-0-a-208.html?perpage=15#post2058874 , svara på några av dina punkter. Kommer ny programvara snart som fixar en del av problemen. Strömavbrott så ska den stanna. Tror inte man får ha en aut. start efter ett strömavbrott. Bl.a. HQ vet jag står stilla efter ett strömavbrott. Ska fråga.
 
svartöra skrev:
- Bättre uthållighet när den blir instängd. Den borde försöka slumpa riktningar hela varvet runt i åtminstone 10-15 försök. Jag har ett par komposter nära begränsningsslingan där den ibland fastnar. Det ska jag fixa genom att glesa ut komposterna, men jag såg en gång när den fångades och den var inte särskilt uthållig. Ett par försök till i andra vinklar så hade den hittat ut.
En komplettering där, om den blir instängd i ett område där begränsningsslingan finns, leta upp slingan och följ den X meter och sedan släpper den och börja klippa igen.
 
Kan bara instämma. Får inte detta att fungera.
 
peternicklas skrev:
[länk] , svara på några av dina punkter. Kommer ny programvara snart som fixar en del av problemen. Strömavbrott så ska den stanna. Tror inte man får ha en aut. start efter ett strömavbrott. Bl.a. HQ vet jag står stilla efter ett strömavbrott. Ska fråga.
Kan bara inflika att min HQ inte blir stående efter strömavbrott. Den fortsätter som vanligt när strömmen återkommer. Vet inte om det gäller alla modeller men jag har tagit det för givet, annars försvinner ju hela vitsen med robot om man ofta är borta.
 
peternicklas
legion skrev:
Kan bara inflika att min HQ inte blir stående efter strömavbrott. Den fortsätter som vanligt när strömmen återkommer. Vet inte om det gäller alla modeller men jag har tagit det för givet, annars försvinner ju hela vitsen med robot om man ofta är borta.
Grannens HQ 220 stannar!
 
Min 230 tuffar också vidare då strömmen återkommer
 
Håller med om att det vore bra med bättre hantering av strömavbrott.

Gärna att de fortsätter när strömmen återkommit. Min stänger av sig efter en viss tid, så där skulle behövas en justering i så fall.

Tycker det är helt kasst att den backar ur laddaren ibland om strömmen går. Detta kanske redan är justerad i någon senare uppdatering? Det borde vara enkelt att ändra så att om klipparen är i laddläge så ska den inte försöka "hitta tillbaka innanför slingan" när slingsignalen försvinner.
 
Som sagt, bättre uthållighet innan den ger upp med felkod "fångad". T ex denna situation borde den ha kunnat ta sig ut om den bara hade försökt ett par gånger till...
2014-08-11 15.35.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Begränsningstråden går en bit ut i häcken.
 
Korkad fråga, som kanske redan är avhandlad....
Hur uppdaterar jag SW i klipparen ? Speciell kabel kan jag säkert fixa efter beskrivning, men hur får man tag på programfilen ? Och vilket laddningsprogram från.....ja vaddå ? En PC-dator ?

Eller krävs det obönhörligen att klipparen skickas in, även om man är elektroniknörd på hög nivå ?
 
Fel tråd, men korta svaret är att det inte går att göra själv än, men enligt uppgift är på gång (lägga fil på usb-minne och sätta i klipparen) . Se den stora worx 2.0-tråden.
 
Redigerat:
peternicklas
Ingper skrev:
Korkad fråga, som kanske redan är avhandlad....
Hur uppdaterar jag SW i klipparen ? Speciell kabel kan jag säkert fixa efter beskrivning, men hur får man tag på programfilen ? Och vilket laddningsprogram från.....ja vaddå ? En PC-dator ?

Eller krävs det obönhörligen att klipparen skickas in, även om man är elektroniknörd på hög nivå ?
Se bara till så du har registrerat din Landroid på Worxs hemsida. All information kommer via e-mail när det finns tillgängligt.
 
peternicklas skrev:
Se bara till så du har registrerat din Landroid på Worxs hemsida. All information kommer via e-mail när det finns tillgängligt.
Jo, registrerad är den. Men jag har inte fått något mail, men det kanske beror på att det inte finns någon SW att uppdatera den med. Har aldrig fått något mail från dem, förresten....
Tänkte om jag inte har den senaste (0.61) om jag kunde fixa det själv.
 
Idag när jag kom hem så stod den i laddaren. Gott och väl.
Men när jag kollade till den så var displayen avslagen. När jag slog på den så stod det "Trapped".

Ibland så kommer den ihåg 'fel' saker, och tar beslut baserat på historia, efter t ex on-stop-start sekvens.
Eller så fastnade den i laddaren. Fast det faktum att den laddar borde kanske resetta en del status..?
Hursomhelst, så finns det förbättringspotential.
 
Tänkte om man kunde få den att klippa motsols vid kantklippning så slipper man kanske få så mycket gräs på sina plattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.