peternicklas skrev:
Fick en kontrafråga från Worx.
Alarmet: De funderar på hur de ska lösa det.
De kan tänka sig att göra ett annat HÖGRE ljud när den lyfts och är upside down.
För min del så när den lyfts hade varit bra med ett starkare ljud.
Vad säger övriga?
Tycker alla alarm är bra att kunna höra, men är ointresserad av att höra när den ska hem och sånt.

Jag skulle alltså vilja ha dessa inställningar i menyn.
Sound:
-Menus: high/low/off
-Mowing: high/low/off (for start, stop sounds etc)
-Alarms: high/low/off (blocked, lifted etc)
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
MrMad skrev:
-Alarms: high/low/off (blocked, lifted etc)
Och att den blinkar med displayen för glatta livet och tjuter så högt den kan även om man stänger av den typ...

Men det får väl vara någon bra kombo för att trigga tjuvlarmet så den inte bränner av det varje gång den drattar utanför gränslinan.

Förslag 1
Slår man fel pinkod 3ggr så börjar den tjuta och blinka tills batteriet är tomt typ
 
Henke2 skrev:
Han kunde ju stoppat kniven, försökt köra sig loss och startat kniven igen när han träffar slingan igen, annars avbryta helt
Hade varit kanon, just nu har jag fått spärra av slänten men det känns så onödigt när den kan köra uppför.
 
peternicklas skrev:
Fick en kontrafråga från Worx.
Alarmet: De funderar på hur de ska lösa det.
De kan tänka sig att göra ett annat HÖGRE ljud när den lyfts och är upside down.
För min del så när den lyfts hade varit bra med ett starkare ljud.
Vad säger övriga?
Pinkod och klunk i motorer är lösta i NÄSTA version av programvaran, inte i 0.61.
Det behövs en klar bild på varför något skall pipa; Dvs om det är information, larm, varning, fel etc.
Sen behöver man nog sortera ut om någon förväntas höra signalen, och om man skall agera på det.

"Batteriet slut och jag går hem" Näe, du behöver inte höra av dig till mig för att du gör ditt jobb.
"Lyft!" Ja, det skall nog larma både hit o dit.
"Kört fast!" Tja, den förväntas ju klippa när vi inte är hemma, så varför larma? Vilka andra skäl till att står still under busken finns det?

Och så vidare.
 
peternicklas
Alarm, förslagen framförda och de ska ha en diskussion internt. Henke2s förslag är framfört för då det bara är ett fåtal siffror i koden så kan det gå genom att prova sig fram. Det blir mycket frågor och svar kring dessa frågor. En ny undertråd bara för denna typ av frågor?
 
eleson skrev:
Det behövs en klar bild på varför något skall pipa; Dvs om det är information, larm, varning, fel etc.
Sen behöver man nog sortera ut om någon förväntas höra signalen, och om man skall agera på det.

"Batteriet slut och jag går hem" Näe, du behöver inte höra av dig till mig för att du gör ditt jobb.
"Lyft!" Ja, det skall nog larma både hit o dit.
"Kört fast!" Tja, den förväntas ju klippa när vi inte är hemma, så varför larma? Vilka andra skäl till att står still under busken finns det?

Och så vidare.
Jag håller med. Ett ljudligt larm behövs egentligen bara om någon försöker lyfta klipparen utanför området eller om man slår fel pin flera gånger i följd. De flesta kör ju maskinen på natten eller när man inte är hemma på dagen. Att den då börjar pipa som tusan för att den t.ex. kört fast kommer ju bara att göra grannarna irriterade och påkalla uppmärksamhet från alla som råkar passera att det står nåt och tjuter i trädgården. Precis vad man inte vill alltså.
 
Hur kan vi göra Worx Landroid bättre? Tips och förslag:

Vi har förmånen att genom en forumanvändare ha direktkontakt med Worx utvecklare. I denna tråd samlar vi förslag och idéer för vidare förmedling till Worx. Det är viktigt att du förklarar tydligt vad ditt förslag går ut på, vilker version av klippare du har samt vilken mjukvara du har. Ju tydligare desto bättre. :wow:

Diskussion om klipparen i övrigt tas i den andra tråden, här håller vi oss bara till ändringsförslag. :rolleyes: http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a.html

Den som skriver i denna tråd är medveten om att ärenden utöver förslag kan komma att raderas utan förvarning.

Funktioner som Byggahus.se bidragit med är följande: (y)
tomt än...
 
  • Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
bokat för framtida bruk
 
Redigerat:
peternicklas
Bra att denna tråd kommer till. Trodde moderator bara kunde skapa detta.
Som Henke2 skrev innan så har vi förmånen att ha en direkt kontakt till både forsknings och utvecklingsavdelningen för Worx i Italien. De är mycket vänliga och nappar på allt vi kommer med, då möjliga förslag. De är även mycket snabba med att kommentera, fråga mm. Jag kanske vill att vi skriver på Engelska i denna tråden. Varför det, jag kan då länka den till Worx så kan de hämta info direkt. De får sedan skicka kommentarer genom mig då företag inte får kommentera.
Någon kommentar på detta?
Jag läser allt som kommer till denna tråd men kan inte kommentera allt utan jag samlar och kanske kommenterar med en lista. Alla synpunkter som hjälper oss att ytterligare förbättra Worx gynnar oss alla. Alla kommentarer som INTE gäller trådens syfte kommer att raderas.
 
OpiMaza
Tråden är öppen igen.
 
Vi lägger till att detta är ett rent privat initiativ helt utan kommersiell koppling till worx på något vis. Vi gör detta för vi tycker det är kul att kunna påverka och kunna få fram bra lösningar.

Nu öser vi på!
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Vi lägger till att detta är ett rent privat initiativ helt utan kommersiell koppling till worx på något vis. Vi gör detta för vi tycker det är kul att kunna påverka och kunna få fram bra lösningar.

Nu öser vi på!
Vill även tillägga att jag försöker att hålla en låg profil. Läser allt men kommenterar inte på varje svar.

Svar på våra önskemål kommer delvis i de uppdateringar som kommer framöver. Har även bett om en manual till de förbättringar som är implementerade samt en manual till användningen av de nya funktionerna.
 
Okej, om det ska bli något av den här tråden så får antingen Henke2 eller peternicklas kopiera in listan med förslag genom att editera något av de första inläggen, tillsammans med det senaste svaret vi fått från worx om respektive förslag.
Nytt förslag:
Better handling of power outage. If landroid is in the charging station and the power is lost, it should not think that it is outside the working area. Landroid should instead identify this as "no power", and not turn itself off until after at least some hours.
 
peternicklas
MrMad skrev:
Okej, om det ska bli något av den här tråden så får antingen Henke2 eller peternicklas kopiera in listan med förslag genom att editera något av de första inläggen, tillsammans med det senaste svaret vi fått från worx om respektive förslag.
Nytt förslag:
Better handling of power outage. If landroid is in the charging station and the power is lost, it should not think that it is outside the working area. Landroid should instead identify this as "no power", and not turn itself off until after at least some hours.
Moderator skulle försöka att kopiera in vissa inlägg från den andra tråden.
Ska fråga igen.
 
Det vore bra om det gick att lita nästan helt på att klipparen klarar sig om man åker bort två veckor. Det blir nog ett paket av åtgärder. Jag har idag fw 0.50.

- Bättre uthållighet när den blir instängd. Den borde försöka slumpa riktningar hela varvet runt i åtminstone 10-15 försök. Jag har ett par komposter nära begränsningsslingan där den ibland fastnar. Det ska jag fixa genom att glesa ut komposterna, men jag såg en gång när den fångades och den var inte särskilt uthållig. Ett par försök till i andra vinklar så hade den hittat ut.

- Uppträder hinder på begränsningskabeln vid hemgång borde den försöka någon utväg istället för att stå och stångas tills batteriet är slut. Detta har vi nämnt förr. Det går ju inte att garantera framgång med någon viss metod, men att stå och stångas till batteriet är slut måste väl ändå vara den sämsta möjliga algoritmen.

- Hantering av strömavbrott. Här gäller det ju att skilja fallet från stöld. Kanske kunde den låta bli att kräva pin-kod i det läget, men istället kräva det vid varje ändring av inställningar och dessutom var X:e dag.

- Även hantera strömavbrott om den är ute och klipper. Gissar att den stannar och inte startar igen då slingan kommer tillbaka. Det funkar ju inte om husse/matte är bortrest...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.