2 793 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Hur kan vi flytta denna friggebod/förråd?
Hej! Sent svar, men frågan är fortfarande aktuell Vi kan inte köra iväg huset på traktor eller liknande, för det är träd i vägen (träden står inte på vår tomt, och det är inte vår väg som ligger intill denna del av tomten.)H heimlaga skrev:Det är enkelt att bygga en enkel släde av två stockar ur skogen sammanhållna av tvärträn och strävor. Man lyfter upp byggnaden och ställer ner den på släden och drar iväg med det hela på släp efter en traktor. Bäst går det på frusen mark med litet snö. Vänta tills nästa vinter om det går.
Jag har varit inblandad i två sådana flyttar som båda gick bra.
Tack för många svar! Har varit ganska upptagna med husköp och renoveringar av det sedan i somras men det är nu åter aktuellt med att flytta denna friggebod. Vill förtydliga att marken är oerhört ojämn och det är massor av träd i vägen, från vägen sett. Det är INTE vår väg och INTE våra träd, så vi kan inte jämna dessa med marken, och det är faktiskt heller ingen självklarhet att vi får köra med tyngre maskiner på grannens lilla väg. Jag hoppas att det ska kunna gå att flytta med hjälp av manskraft (om man kan säga så ) och någon tipsade om att göra det när det är snö, vilket ju lät som en briljant ide!
Tack för många bra förslag och idéer
Tack för många bra förslag och idéer
Om det inte är för långt från vägen så kan man både vända vrida och flytta med en liten bärgningsbil med vinsch, det går att göra en släde av en motorhuv eller baklucka till en bil att dra på.
En bärgare med fantasi och erfarenhet fixar det mesta.
En bärgare med fantasi och erfarenhet fixar det mesta.
Man klarar ner än man tror ned en domkraft, några reglar, stålrör och lite j@vlar anamma...
Nu är detta "bara" en välbyggd lekstuga men den flyttades relativt lätt av mig helt själv på kort tid.
Nu är detta "bara" en välbyggd lekstuga men den flyttades relativt lätt av mig helt själv på kort tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjullastare med långgafflar så klarar du det billigt o lättA alicia93 skrev:Hej! Vi behöver flytta på denna gula friggebod (se bild) och ersätta den med det bruna skjulet om står några meter bort. Förrådet ska alltså också vändas ca 180 grader så att de två dörröppningarna hamnar åt samma håll som det bruna skjulets. Det bruna skjulet ska rivas. Detta för att vi ska bygga en bastu som också kommer räknas som friggebod och hålla oss under 15 kvm, och bastuns placering kommer att behöva vara ungefär där cykeln står nu.
Som man kanske ser på bilden så står friggeboden på plintar, och den är 3 m x 2,10 m.
Vi tänker att det finns två alternativ;
1. Det "lättaste" är nog att man flyttar den med kran, men kruxet är att vägen som går närmast eventuellt inte tål tyngre lastbil (det är heller inte vår väg så vi behöver be om tillåtelse), och att det kommer att vara alldeles för många träd i vägen för att kranbilen ska kunna flytta den i ett svep. Detta gör det kanske för komplicerat?
2. Att flytta den för hand, med hjälp av bjälkar och rullar under. Kruxet här är att marken är ganska ojämn så det blir nog inte så lätt att rulla den, och byggnaden är nog för tung för att man ska kunna bära upp den (trots att man tar av takpannor?).
Är det någon som har gjort en liknande flytt av friggebod under mindre enkla förhållanden? Tips önskas!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Flytta friggebod på tomt, rimlig kostnad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Riva/flytta friggebod för att få bygglov
Bygglov -
Bygga friggebod som går att flytta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan jag flytta ut denna stående regel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Går denna fläktlösning att flytta?
Kök