Aaake37 skrev:
att slopa amorteringskrav för alla som vill kommet elda på inflationen och tvinga RB till ännu högre räntehöjningar.
Det finns inget som säger det. Det enda som tas bort är det statliga kravet. Sedan är det fortfarande en fråga mellan långivare och låntagare. Finns inget som säger att bankerna stryker amortering för den som har ekonomi att amortera.

Aaake37 skrev:
Det du föreslår är att slopa amortering för att vissa ska kunna fortsätta leva över sina tillgångar vilket leder till att ALLA i Sverige får högre ränta.
Hur lever man över sina tillgångar bara för att man inte tvångssparar?

Att leva över sina tillgångar borde vara att man har negativa nettotillgångar. Och de som äger bostäder har långt över det.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Jonathan Wahlgren skrev:
Blir tufft.. såklart.. trist!

Till de med fast pris på elen, grattis. Samtidigt en fråga - om alla i Sverige hade fast pris, hur hade det blivit? Hade elbolagen klarat av det?
Ja elbolagen hade klarat av det. De höga priserna beror på exporten. Om folk haft fast pris så har de ju bokat upp produktionen i förväg och väldigt lite el kunnat säljas till utlandet.

Elproduktionen under hösten i Sverige har varit rekordstor för tidsperioden men det gagnade ju inte oss då Bryssel sätter priserna.

Linjediagram visar fluktuationer i "Förbrukning" och "Produktion" över tid från 2019 till 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Kan iofs se en viss poäng i argumentationen att de som har ekonomi att öht få ett lån på 7 eller 10 Mkr knappast är de som drabbas hårdast även om deras ränteökning kan innebära 25 - 35 000 kr ökade kostnader per månad bara i räntor.
För att få sig ett lån med bostad som pant så har man mycket stora marginaler.
För alla som har kvar sin inkomster är detta inte ett problem.

Dom åker naturligtvis på att dra ned konsumtionen. Men inte så att det är ett problem.

Sedan kan man ha i bakhuvudet att räntehöjningen dyker upp på någons bankkonto. Ränta är bara omfördelning. Skulle dessa vara lika spendervilliga så minskar inte hushållens konsumtion. Men det att dom sparade gör det troligt att dom fortsätter spara.

J jocke31 skrev:
Det jag funderar på är huruvida det är samhällsekonomiskt klokt att tillfälligt pausa amorteringskravet, eller om det snarare förvärrar läget? Det finns ju argument både för och emot, skulle jag säga.
Det underlättar för de som har mer ansträngd ekonomi. Men kommer leda till mer spending för vissa. Hur mycket beror på hur hårda bankerna kommer vara.
(Bankerna kan säga nej till alla som vill minska amorteringen, ifall tvånget tas bort. Nog ingen som vet i förväg hur hårda bankerna skulle vara.).
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Elproduktionen under hösten i Sverige har varit rekordstor för tidsperioden men det gagnade ju inte oss då Bryssel sätter priserna.
Bryssel har inget med elpriserna att göra.
De sätts av marknaden i varje elområde. Genom bindande bud.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Ja elbolagen hade klarat av det. De höga priserna beror på exporten. Om folk haft fast pris så har de ju bokat upp produktionen i förväg och väldigt lite el kunnat säljas till utlandet.

Elproduktionen under hösten i Sverige har varit rekordstor för tidsperioden men det gagnade ju inte oss då Bryssel sätter priserna.
Spännande, så ju fler som binder sig desto lägre borde priserna bli? Vi som har rörligt här på siten borde ju gå ihop till ett kollektiv och be om pris för bundet, och ju fler vi är desto lägre borde det ju bli med tanke på att elbolagen ändå kan säkra marginalerna?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Ja elbolagen hade klarat av det. De höga priserna beror på exporten. Om folk haft fast pris så har de ju bokat upp produktionen i förväg och väldigt lite el kunnat säljas till utlandet.

Elproduktionen under hösten i Sverige har varit rekordstor för tidsperioden men det gagnade ju inte oss då Bryssel sätter priserna.

[bild]
Så det du menar är att om alla hade haft bundet så hade vi inte haft så höga elpriser? Tycker inte riktigt dom bundna avtalen backar dig på den här punkten…
Dom bundna avtalen handlas ju på samma sätt som dom rörliga dvs inom Europa men framförallt dom länder vi praktiken kan exportera el till.

Nånstans sitter vi i samma båt och om vi kan bidra genom att minska vår förbrukning för att exportera en del till andra länder som har brist så är väl det kanon, tror inte vi hade sett den minskningen av el om alla suttit på ett bundet avtal på 55öre…
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vad i att inte amortera ner hela skulden på huset förhindrar att jag vid pension säljer huset och sätter mig i en hyresrätt? Jo självklart, jag kanske bara får 2,5 miljon över istället för 7 men det tror jag att jag kan leva med …
Innan du har sparat ihop till de 7 miljonerna kan du nog tänka så. Det är lätt att vara generös med det man inte har.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Naken egoism.
Den nakna egoismen är från de som menar att gamlingarna skulle ha levt spartanskt och sparat ihop massor som arvingarna kan snika till sig av.

Varför skall gamlingarna inte ha kunnat få konsumera för värdet av sitt arbete?
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Bryssel har inget med elpriserna att göra.
De sätts av marknaden i varje elområde. Genom bindande bud.
Jag menar inte att en byråkrat i Bryssel bokstavligen sitter och sätter priserna. Att ha olika elpriser för kablar som går över landsgränser är en slags tull och mot EUs grundprinciper. Varför Norge är med i Nord Pool är lite oklart.

J Jonathan Wahlgren skrev:
Spännande, så ju fler som binder sig desto lägre borde priserna bli? Vi som har rörligt här på siten borde ju gå ihop till ett kollektiv och be om pris för bundet, och ju fler vi är desto lägre borde det ju bli med tanke på att elbolagen ändå kan säkra marginalerna?
Jag tänkte att det var underförstått att jag menade ett hypotetiskt scenario där folk hade bundit priserna innan priserna steg. Frågan var ju om elbolagen hade klarat av det.

L Liljeros skrev:
Nånstans sitter vi i samma båt och om vi kan bidra genom att minska vår förbrukning för att exportera en del till andra länder som har brist så är väl det kanon, tror inte vi hade sett den minskningen av el om alla suttit på ett bundet avtal på 55öre…
Vi sitter inte i samma båt. Vi har varken tyska eller danska löner eller deras mildare klimat. Det känns ju väldigt ovärt att hugga ner skog och förstöra vackra forsar för att värma tyska bubbelpooler och i slutändan frysa själv.

Då kunde gått frusna pensionärer kunnat få ha två grader varmare hemma istället för att sänka termostaterna för att det ska hamna ännu mer än det redan gör i kablarna över Östersjön.

Varje sparad watt är en tysk watt ...
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Jag förstår inte riktigt den här åsikten att man hyr bara för att man har lån. Inte ringer du till banken (ägaren/hyresvärden) så fort du vill måla om hemma, eller om frysen går sönder?
D daVinci skrev:
Den nakna egoismen är från de som menar att gamlingarna skulle ha levt spartanskt och sparat ihop massor som arvingarna kan snika till sig av.

Varför skall gamlingarna inte ha kunnat få konsumera för värdet av sitt arbete?
För att då har man ett statarsamhälle där ingen utom godsägaren äger någonting. Alla andra lever ur hand i mun och har ingen egendom som de själva kan kontrollera.

Vi vet ju hur bruken och adelsgodsen och skogsbolagens egendomar kom till. I många fall handlade det om att bönder lurades att ta lån som de inte kunde betala och småningom togs gården ifrån dem och deras barn hade ingen gård kvar att bli bönder på så de fick bli torpare eller dagsverkare eller skogshuggare eller stabbläggare.
 
  • Gilla
  • Haha
jawen och 3 till
  • Laddar…
A
D daVinci skrev:
Det finns inget som säger det. Det enda som tas bort är det statliga kravet. Sedan är det fortfarande en fråga mellan långivare och låntagare. Finns inget som säger att bankerna stryker amortering för den som har ekonomi att amortera.


Hur lever man över sina tillgångar bara för att man inte tvångssparar?

Att leva över sina tillgångar borde vara att man har negativa nettotillgångar. Och de som äger bostäder har långt över det.
D daVinci skrev:
Det finns inget som säger det. Det enda som tas bort är det statliga kravet. Sedan är det fortfarande en fråga mellan långivare och låntagare. Finns inget som säger att bankerna stryker amortering för den som har ekonomi att amortera.


Hur lever man över sina tillgångar bara för att man inte tvångssparar?

Att leva över sina tillgångar borde vara att man har negativa nettotillgångar. Och de som äger bostäder har långt över det.
Frågar du Ingves eller Theden får du andra svar. FI kommer inte tillåta en mildring av kravet så länge vi är i närheten av 10% inflation. De är inte dumma i huvudet.

lever pver sina tillgångar gör man om man skiter knäck över 3-4% ränta.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag menar inte att en byråkrat i Bryssel bokstavligen sitter och sätter priserna. Att ha olika elpriser för kablar som går över landsgränser är en slags tull och mot EUs grundprinciper. Varför Norge är med i Nord Pool är lite oklart.


Jag tänkte att det var underförstått att jag menade ett hypotetiskt scenario där folk hade bundit priserna innan priserna steg. Frågan var ju om elbolagen hade klarat av det.


Vi sitter inte i samma båt. Vi har varken tyska eller danska löner eller deras mildare klimat. Det känns ju väldigt ovärt att hugga ner skog och förstöra vackra forsar för att värma tyska bubbelpooler och i slutändan frysa själv.

Då kunde gått frusna pensionärer kunnat få ha två grader varmare hemma istället för att sänka termostaterna för att det ska hamna ännu mer än det redan gör i kablarna över Östersjön.

Varje sparad watt är en tysk watt ...
Vi sitter i samma båt gällande det faktum att det pågår ett fullskaligt krig i ett europeiskt land, energitillgång används som ett vapen i denna konflikten och om vi kan bidra med tillgång på energi så kanske folkopinionen står emot lite längre.

Jag håller inte heller med om att det skulle vara nämnvärt varmare i Danmark eller Tyskland kontra Sydsverige eller att dom skulle ha så extremt mycket högre löner…
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För att då har man ett statarsamhälle där ingen utom godsägaren äger någonting. Alla andra lever ur hand i mun och har ingen egendom som de själva kan kontrollera.

Vi vet ju hur bruken och adelsgodsen och skogsbolagens egendomar kom till. I många fall handlade det om att bönder lurades att ta lån som de inte kunde betala och småningom togs gården ifrån dem och deras barn hade ingen gård kvar att bli bönder på så de fick bli torpare eller dagsverkare eller skogshuggare eller stabbläggare.
Jag tycker den här jämförelsen inte är helt applicerbar på dagens samhälle, jag kontrollerar i allra högsta grad mina tillgångar. Jag kan göra vad jag vill inom lagens gränser med mina fastigheter. Vi har ett kontrakt där jag får låna pengar, jag betalar för detta en ränta. För att banken ska ha en så låg risk som möjligt och kunna ge en vettig ränta så lämnar jag fastigheten i pant. Men så länge jag sköter mitt åtagande i den här överenskommelsen så har ju inte dom med mina egendomar att göra…

Kan inte heller se varför det skulle vara ett problem att börja sitt liv på bar backe, man får väl ta en anställning och jobba ihop pengar till en bättre tillvaro om det är det man önskar. Vill man inte vara anställd finns det hur mycket yrken som helst där man inte behöver en egen fastighet för att kunna erbjuda tjänster till marknaden…

självklart underlättar det om man har tillgång till eget ägande i livet men det finns inget som säger att man inte kan vara sin egen lyckas smed bara för att man inte har något. För dom som har det tuffast finns ett skyddsnät i samhället, viktigt här är att det är just ett skyddsnät och ingen gräddfil
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Får väll jobba lite hårdare, tufft att leva. Ska vara en utmaning
 
F
C Caponi skrev:
Tanken slog mig också men tror att det är liten marknad nu när allt är dyrt
Du har nog rätt. Götte-lyx är väl det första folk drar in på när kassan sinar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.