L Liljeros skrev:
Jag håller inte heller med om att det skulle vara nämnvärt varmare i Danmark eller Tyskland kontra Sydsverige eller att dom skulle ha så extremt mycket högre löner…
Vintern 2021 hade vi också dyr el och inflationen tog fart. Det är klart olika slags kriser används som ursäkt för både det ena och det andra.

En snabb Googling gav årsmedeltemperaturen 8 grader i Stockholm och 13 grader i Berlin. Tumregeln är typ "en grad sänkning, 5% energibesparing" så 5*5 ger naivt och ungefärligt 25% lägre energiförbrukning i Berlin mot Stockholm för uppvärmning.

Medianinkomsten i Berlin är 41,800€ (454 689 SEK).
Medianinkomsten i Stockholm ca 370 000 SEK.

Så stockholmarna är 20% fattigare än berlinborna och har 25% högre behov av uppvärmning. Och Berlin är en med tyska mått mätt lite fattig stad.
 
  • Gilla
  • Älska
Gurragkraft och 4 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tycker den här jämförelsen inte är helt applicerbar på dagens samhälle, jag kontrollerar i allra högsta grad mina tillgångar. Jag kan göra vad jag vill inom lagens gränser med mina fastigheter. Vi har ett kontrakt där jag får låna pengar, jag betalar för detta en ränta. För att banken ska ha en så låg risk som möjligt och kunna ge en vettig ränta så lämnar jag fastigheten i pant. Men så länge jag sköter mitt åtagande i den här överenskommelsen så har ju inte dom med mina egendomar att göra…

Kan inte heller se varför det skulle vara ett problem att börja sitt liv på bar backe, man får väl ta en anställning och jobba ihop pengar till en bättre tillvaro om det är det man önskar. Vill man inte vara anställd finns det hur mycket yrken som helst där man inte behöver en egen fastighet för att kunna erbjuda tjänster till marknaden…

självklart underlättar det om man har tillgång till eget ägande i livet men det finns inget som säger att man inte kan vara sin egen lyckas smed bara för att man inte har något. För dom som har det tuffast finns ett skyddsnät i samhället, viktigt här är att det är just ett skyddsnät och ingen gräddfil
Där har vi det igen. Du utgår från att man kan få en anställning med så hög lön att man inte behöver socialbidrag vid sidan av lönen. Så länge lönen ligger under socialbidragsnivå får man inte äga någonting eftersom man då förlorar rätten till socialbidrag. Så rullar det på och det enda sättet att arbeta sig upp är någon kriminell verksamhet. Om man inte kan få en anställning med riktig lön,

I vårt moderna samhälle kan det lätt gå som, det gick i Finland på 90-talet. Fastighetsbubblan sprack och priserna rasade samtidigt som arbetslösheten låg kring 20%. Många kunde inte betala på sina lån så som de borde och då tog banken fastigheten och sålde den för småpengar och förra ägaren fick betala av mellanskillnaden. Det är många som håller på och amorterar på den sortens skulder än i dag. För fastigheter som de förlorade för 30 år sedan.
Finns det i ett sådant läge köpstarka aktörer som köper upp alla fastigheter som säljs för struntsummor så kan det plötsligt hända att det inte finns fastigheter att köpa för kommande generationer. Godsherrarna äger fastigheterna och säljer inte och hyr ut endast på sina egna villkor.
 
  • Gilla
jawen och 6 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag menar inte att en byråkrat i Bryssel bokstavligen sitter och sätter priserna. Att ha olika elpriser för kablar som går över landsgränser är en slags tull och mot EUs grundprinciper. Varför Norge är med i Nord Pool är lite oklart.
Att Norge är med i NordPool är väldigt naturligt då det var Norge och Sverige som skapade NordPool. Senare har andra länder anslutit sig. NordPool är inget som har med EU/Bryssel att göra.

Marknaden sätter priset i varje elområde beserat på bindande bud. EU/Bryssel har exakt inget inflytande över det.

Kostnaden för att använda länkar mellan elområden sätter nätägaren. I Sverige är det statliga SvK.
För länkar mellan länder blir det en fråga om hur SvK har gjort upp med sin motpart i det andra landet. EU/Bryssel har exakt inget inflytande över det.

Jag ser inte att du kan förklara hur Bryssle bestämmer det minsta lilla.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Hörde precis på radion att många banker nu fått in och godkänt ansökan om amorteringsfrihet för fler än tidigare. Dessutom verkar bankerna vara mer benägna att gå med på sådana upplägg även med skäl som ”ökade levnadskostnader” och inte bara vid arbetslöshet. Kanske räcker detta tills vidare.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hörde precis på radion att många banker nu fått in och godkänt ansökan om amorteringsfrihet för fler än tidigare. Dessutom verkar bankerna vara mer benägna att gå med på sådana upplägg även med skäl som ”ökade levnadskostnader” och inte bara vid arbetslöshet. Kanske räcker detta tills vidare.
Bankerna blir tvungna att generöst bevilja amorteringsfrihet efter att man gått igenom varje kunds kalkyl.
Så en kund som lägger pengar på en massa "onödigt" får sannolikt inte amorteringsfrihet.
Alternativet med större kundförluster för bankerna samt havererade privata ekonomier måste undvikas.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
P paralun skrev:
Bankerna blir tvungna att generöst bevilja amorteringsfrihet efter att man gått igenom varje kunds kalkyl.
Så en kund som lägger pengar på en massa "onödigt" får sannolikt inte amorteringsfrihet.
Alternativet med större kundförluster för bankerna samt havererade privata ekonomier måste undvikas.
Ja, och det är väl precis det som är tanken. Alltså att hjälpa de som har det riktigt tufft.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det ligger ju f ö i bankernas eget intresse att kunderna inte går i personlig konkurs. Vid en personlig konkurs får ju banken sannolikt in betydligt mindre pengar än om kunden tillåts att slippa amortera under en tid.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Många kunde inte betala på sina lån så som de borde och då tog banken fastigheten
Om du inte kan betala dina skulder så kan du såklart förlora fastigheten, men den risken finns ju även om du inte har något bostadslån eftersom man inte bor gratis bara för det. Ett bostadslån är ju egentligen bara speciellt på så sätt att bostaden är panten i det fallet.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
engs
Nissens Nissens skrev:
Nja, att räntorna skulle sticka iväg var ju ingen överraskning i sig, vi har ju haft extremt låg ränta väldigt länge. Sedan vad som skulle orsaka höjningen var ju svårare att förutse.
Att binda räntor eller elpris är att tro sig kunna mer än bankens eller elbolagets samlade bedömning om framtidsläget. Visst kan man ha tur enskilda år men att tro man som privatperson långsiktigt kan "klå" dessa experter som naturligtvis vill ha vinst på att sälja försäkring i form av fast pris, är lite hybris.

Sen kan man naturligtvis ha andra skäl, t.ex. man prioriterar trygghet, eller att desto mindre marginaler man har desto viktigare är det att veta vad man ska betala varje månad. etc (dvs det är är dyrt att vara fattig).

Om man har goda marginaler och kan ta smällar enskilda år, bör kortast möjliga bindning vara billigast på lång sikt.

Nej, att jag tagit den medvetna risken hindrar mig inte från att klaga högljutt! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Nissens
engs engs skrev:
Att binda räntor eller elpris är att tro sig kunna mer än bankens eller elbolagets samlade bedömning om framtidsläget. Visst kan man ha tur enskilda år men att tro man som privatperson långsiktigt kan "klå" dessa experter som naturligtvis vill ha vinst på att sälja försäkring i form av fast pris, är lite hybris.

Sen kan man naturligtvis ha andra skäl, t.ex. man prioriterar trygghet, eller att desto mindre marginaler man har desto viktigare är det att veta vad man ska betala varje månad. etc (dvs det är är dyrt att vara fattig).

Om man har goda marginaler och kan ta smällar enskilda år, bör kortast möjliga bindning vara billigast på lång sikt.

Nej, att jag tagit den medvetna risken hindrar mig inte från att klaga högljutt! ;)
Det är ju det jag sagt hela tiden, att sprida ränterisken är förstås viktigast för de med högre lån…
Att binda elpris är väl klokt när elpriset är lågt. Nu är det knappast klokt att låsa räntor eller el..
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
När den gick ut för ett par månader sen var det knappast lönt att binda räntan.
Alltid värt att binda 1-2år om ens ekonomi är kärvt, visst blir det tufft, men världsekonomin är väldigt svajig just nu och det kan vara värt att betala extra för den försäkringen som det innebär.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Att Norge är med i NordPool är väldigt naturligt då det var Norge och Sverige som skapade NordPool. Senare har andra länder anslutit sig. NordPool är inget som har med EU/Bryssel att göra.

Marknaden sätter priset i varje elområde beserat på bindande bud. EU/Bryssel har exakt inget inflytande över det.

Kostnaden för att använda länkar mellan elområden sätter nätägaren. I Sverige är det statliga SvK.
För länkar mellan länder blir det en fråga om hur SvK har gjort upp med sin motpart i det andra landet. EU/Bryssel har exakt inget inflytande över det.

Jag ser inte att du kan förklara hur Bryssle bestämmer det minsta lilla.
EU krävde att Sverige skulle harmonisera prismässigt jämfört med EU när Danmark klagade på att vi inte kunde exportera el till dem, vilket alliansen glatt gjorde genom att dela in nationen i fyra delar. Nu när det lyfts att göra detsamma med Tyskland, så var det inte så muntra toner i Bryssel. Så jo, EU bestämmer mer än du vill påskina.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
EU krävde att Sverige skulle harmonisera prismässigt jämfört med EU när Danmark klagade på att vi inte kunde exportera el till dem, vilket alliansen glatt gjorde genom att dela in nationen i fyra delar. Nu när det lyfts att göra detsamma med Tyskland, så var det inte så muntra toner i Bryssel. Så jo, EU bestämmer mer än du vill påskina.
Jo nu har vi helt självmant skrivit på elhandelsavtalet.
Sen är det egentligen inget fel på import/export av el, felet är ju den akut sjuka prismodellen.
Plus då grundorsaken att det är för liten planerbar elkraftsproduktion, akut efter R1/R2's nedläggning.
Inte alldels lätt att rätta till! Men kolla själv i länken!
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)
 
P paralun skrev:
Jo nu har vi helt självmant skrivit på elhandelsavtalet.
Sen är det egentligen inget fel på import/export av el, felet är ju den akut sjuka prismodellen.
Plus då grundorsaken att det är för liten planerbar elkraftsproduktion, akut efter R1/R2's nedläggning.
Inte alldels lätt att rätta till! Men kolla själv i länken!
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)
Nej, felet är exportkravet som EU lägger på oss.
Ja, kärnkraften borde byggts ut för länge sedan.
Att vi skrivit på måste inte innebära harakiri. Vartenda land inom EU bryter mot de avtal de skrivit på. Alla länder...utom bror duktig (läses: Sverige). Det är hög tid att våra politiker ser efter sina löneutbetalares bästa och slutar åma och kråma sig som om de vore viktigaste gästen vid bordet.
 
  • Gilla
jawen och 6 till
  • Laddar…
M
J Jaggatagga skrev:
Vintern 2021 hade vi också dyr el och inflationen tog fart. Det är klart olika slags kriser används som ursäkt för både det ena och det andra.

En snabb Googling gav årsmedeltemperaturen 8 grader i Stockholm och 13 grader i Berlin. Tumregeln är typ "en grad sänkning, 5% energibesparing" så 5*5 ger naivt och ungefärligt 25% lägre energiförbrukning i Berlin mot Stockholm för uppvärmning.

Medianinkomsten i Berlin är 41,800€ (454 689 SEK).
Medianinkomsten i Stockholm ca 370 000 SEK.

Så stockholmarna är 20% fattigare än berlinborna och har 25% högre behov av uppvärmning. Och Berlin är en med tyska mått mätt lite fattig stad.
https://www.numbeo.com/cost-of-livi...m&city2=Berlin&tracking=getDispatchComparison
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.