5 215 läst · 147 svar
5k läst
147 svar
Hur installera windows på ny hårddisk?
Har man som jag, så går det inte att clona en disk, kommer bara upp att du har inte behörighet för detta. Microsoft snurrade till min dator, bara sådär rakt av vid start en morgon, med att skapa ett Microsoftkonto och samtidigt satte Bitlocker på HD:en , fösäkte stoppa för konto. men det var omöjligt, inte ens att stänga av. Microsoft startade upp sitt race igen, så där sitter man, har inte gjort något ännu men ska
Vet inte ännu om HD:en är spärrad för att formatera om från början, skulle inte förvåna mig.
Enda sättet är logga in på sitt Microsoftkonto och sätta i en 48 siffrig kod som dom uppgivit eller uppger, för att ta bort Bitlocker. J-A skit som Microsoft håller på med, dom är för stora och gör vad dom tycker sig ha rätt till, utan att fråga.
Deras argument är att det ska vara säkrare för att inte kunna göra något på HD:en av utomstående.
Vet inte ännu om HD:en är spärrad för att formatera om från början, skulle inte förvåna mig.
Enda sättet är logga in på sitt Microsoftkonto och sätta i en 48 siffrig kod som dom uppgivit eller uppger, för att ta bort Bitlocker. J-A skit som Microsoft håller på med, dom är för stora och gör vad dom tycker sig ha rätt till, utan att fråga.
Deras argument är att det ska vara säkrare för att inte kunna göra något på HD:en av utomstående.
Så är det inte alls. Jag bytte nyss moderkort på en dator med windows10 installerat. Det gick smärtfritt. Däremot blir det problem med licenser när man byter CPU.arneri68 skrev:
https://www.groovypost.com/how-to-u...ivate-windows-10-anniversary-update-licenses/Nissens skrev:
The only exceptions where the license will be invalidated is dependent on the product channel. If you were previously running an OEM Windows 10, Windows 7 or Windows 8 license; then changing the motherboard will cause the Digital License to no longer work. This will require purchasing a new license. Transferring licenses upgraded from Windows 8 or Windows 7 under the Windows 10 free upgrade is also not allowed under Digital License.
Jag har bytt moderkort utan problem på en dator. Båda moderkorten är Asus, samma chipset men olika namn (Hero vs Ranger) och confog. Det är vad jag VET. Varför det står så i texten du hittat vet jag ingenting om.arneri68 skrev:[länk]
The only exceptions where the license will be invalidated is dependent on the product channel. If you were previously running an OEM Windows 10, Windows 7 or Windows 8 license; then changing the motherboard will cause the Digital License to no longer work. This will require purchasing a new license. Transferring licenses upgraded from Windows 8 or Windows 7 under the Windows 10 free upgrade is also not allowed under Digital License.
Tror du måste välja om du vill enbart byta till en större hårddisk eller ha en snabbare dator... Bara byta hårddisk = klona, vill du ha snabbare dator = ominstallation.R Rolle85 skrev:
Lite irriterande hur det kan skrivas sida efter sida bara för att mest förvirra TS.
I detta fall kan man tänka sig att klona och sedan uppgradera till win11. Det lär få samma effekt som en ominstallation men med fördelarna av en kloning.RoTe skrev:
Dels måste hårdvaran vara godkänd av microsoft och dels tror du väl lite högt om deras förmåga att uppgradera utan att ta med "skräp"? Jag vill påstå att nyinstallation är det som gäller än idag, för att få prestanda. Detsamma gäller även våra Androidtelefoner...MathiasS skrev:
Informationen finns också hos Microsoft. https://www.windowscentral.com/how-transfer-windows-10-license-new-computer-or-hard-driveNissens skrev:
Eventuellt kan de göra avsteg i policyn vid tex byte av trasigt moderkort och all HW förs över från ett moderkort till ett likvärdigt.
Det går att uppgradera nästan vad som helst nu, så det ska inte vara ett problem. Min erfarenhet av Windows de senaste tio åren eller så (ungefär sedan Win10 lanserades) är att det inte sker någon signifikant degradering med tiden, och inte alls som det var förr - det var ju helt hopplöst ett tag.RoTe skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 383 inlägg
Min känsla är att det blev bättre med Windows 7 ... Innan dess var ju ominstallation något man ägnade sig åt hela tiden...