Alfredo Alfredo skrev:
Hur tänker du nu? Har man en för liten disk och önskar en större är väl en "kloning" det självklara valet?
En Windowsinstallation tenderar att samla på sig "dödvikt" med tiden, men det har kanske blivit bättre på senare år?

En ny ren installation är alltid att föredra. Men hur funkar det numera med validering av den hos Microsoft om man försöker återanvända samma serienummer?

K Kane skrev:
En ny ren installation är alltid att föredra. Men hur funkar det numera med validering av den hos Microsoft om man försöker återanvända samma serienummer?
bör inte vara något problem
jag installerade w10 på en datorn som där varit w11 på och valideringen sköte sig själv

K Kane skrev:
En ny ren installation är alltid att föredra.
Alltid? Naturligtvis är detta ett helt felaktigt påstående.

Alfredo Alfredo skrev:
Alltid? Naturligtvis är detta ett helt felaktigt påstående.
Ja lika fel som att kloning är det självklara valet. Det finns alltid undantag.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja lika fel som att kloning är det självklara valet.
Nej naturligtvis är det inte självklart. Har du läst mina råd så? Jag tycker jag har varit tydlig med att båda alternativen har sin för- och nackdelar.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej naturligtvis är det inte självklart. Har du läst mina råd så? Jag tycker jag har varit tydlig med att båda alternativen har sin för- och nackdelar.
Nej det har jag inte. Jag gjorde bara en tillbakakaka på din invändning mot Kane's "alltid". Jag tycker det var uppenbart att han menade att det i 99% av fallen är en bra ide att börja om precis som att ditt "självklart" också har nyanser.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker det var uppenbart att han menade att det i 99% av fallen
OK. För mig betyder alltid i 100 procent av fallen.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har gjort båda alternativen beroende av hur länge dator använts. Att installera om systemet tar längre tid, men man kan ju rensa, strukturera och kanske flytta viss data till externa enheter, t.ex. extern disk eller USB.

snaggletooth snaggletooth skrev:
En Windowsinstallation tenderar att samla på sig "dödvikt" med tiden, men det har kanske blivit bättre på senare år?
Nej inte alls och är själv mångårig användare av CCleaner för att bli av med främst det temporära junket.

Till och med Microsoft har gett upp och en "pc manager" har provats ett tag men är inte slutgiltigt utgiven.
https://www.techspot.com/downloads/7506-microsoft-pc-manager.html

Sen en ren eller klonad version? är mest upp till vilken användare det handlar om, tant Greta vill ju helst att allt ska vara som innan men en mer kunnig användare har inga problem med att installera om all sina favoritappar/program. Sen har jag klonat själv när jag hade bråttom och var lat.

Nissens
R Rolle85 skrev:
Jag har en solid state drive på 256gb. Vill byta till en större men hur får jag in windows på den nya hårddisken? Pluggar man in den också och startar datorn?
Kör windows 10 Pro.
Har du M.2 anslutning på moderkortet så skall du köpa en drive att sätta där. Myyyycket snabbara än SATA drives.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alltid? Naturligtvis är detta ett helt felaktigt påpåstående.
Varför är det inte alltid bättre?

K Kane skrev:
Varför är det inte alltid bättre?
Varför skulle det alltid vara bättre?

Om man har en problemfri installation konfigurerad på korrekt sätt, vad skulle man vinna med att göra om allt arbete igen?

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Såhär ser anslutning ut, det är två kablar?
Kablar och anslutningar i närbild, visar elektronik för anslutning till hårddisk eller annat komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En SSD-enhet från LITE-ON Technology med anslutningskablar synliga bredvid i en dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Från och med Win10 är moderkortets identitet registrerat hos Microsoft. Det går att uppgradera kringutrustning på moderkortet som minnen, CPU, SSD etc för Windows OEM. Nytt moderkort behöver en köpt windowslicens och det finns en procedur för att flytta licensen från ett moderkort till ett annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.