2 214 läst · 85 svar
2k läst
85 svar
Hur installera windows på ny hårddisk?
Om den gamla hårddisken har en återställningspartion, skulle jag vilja påstå att det självklara är att clona den disken.
Då får man med återställningspartionen och kan då fortsättningsvis fabriksåterställa datorn.
Mycket bra, om man vet med sig att man inte är så jättebra eller intresserad av datorer.
Då får man med återställningspartionen och kan då fortsättningsvis fabriksåterställa datorn.
Mycket bra, om man vet med sig att man inte är så jättebra eller intresserad av datorer.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 289 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 289 inlägg
Leta rätt på vad moderkortet heter så kan jag (eller nån) kolla vilka möjligheter du har.. modellnamnet brukar stå i närheten av processorsockeln...
Det brukar ligga kvar en massa filer och konfigurationer som inte används även efter att tex CCleaner rensat. CCleaner plockar bort felaktiga konfigurationer, men fungerande konfigurationer som inte används låter den vara kvar.Alfredo skrev:
Kloning är bra om licenser som behövs vid installation saknas eller drivrutiner ej finns tillgängliga hos HW leverantörer, men annars är nyinstallation att föredra. Även om det tar tid att installera nytt kan det ta ännu längre tid att rensa bort gamla konfigurationer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 723 inlägg
Clonezilla som startas från USB (och körs i RAM) för att ”lösgöra” befintlig diskar från tjänstgöring. Ej för datorovana så TS kanske inte är rätt målgrupp. Det är många nördval som kan göras under processen.
Den skapar en exakt kopia och kan även utöka eller krympa partitioner på den nya disken. Alla ev. fel som finns på källan, dyker även upp på målet.
Lämpligt upplägg är att montera ny disk på ordinarie plats och flytta ut källdisken till annan plats eller extern kabinett om plats saknas.
Jag har använt denna till det mesta Linux- och Windows-kloning där nyinstallation inte har varit aktuellt. Det har fungerat korrekt inkl. aktivering och licenser som är hårdvarubundna. Windows skydd för åtkomst av filsystemet får ibland godkännas igen.
Den skapar en exakt kopia och kan även utöka eller krympa partitioner på den nya disken. Alla ev. fel som finns på källan, dyker även upp på målet.
Lämpligt upplägg är att montera ny disk på ordinarie plats och flytta ut källdisken till annan plats eller extern kabinett om plats saknas.
Jag har använt denna till det mesta Linux- och Windows-kloning där nyinstallation inte har varit aktuellt. Det har fungerat korrekt inkl. aktivering och licenser som är hårdvarubundna. Windows skydd för åtkomst av filsystemet får ibland godkännas igen.
Vad är det som ska konfigureras?, det flesta installerar bara windows och sen använder datorn, precis som dom som startar sin mac.Alfredo skrev:
Men det är klart är man en linuxanvändare som kör sina script och speciella inställningar så kanske man vill Klona det eller åtminstone kopiera över sina konfigurationsfiler, jag brukar dock ominstallera då jag har /home separat och det jag vill spara.
@Rolle85
Vad har du på den gamla disken som måste sparas som inte ligger online?
Och fortsätta fylla en lokal disk med sådan man vill behålla är inte alltid en fördel, då den kan gå sönder tappas bort m.m.
Har du möjlighet att spara det du vill spara på ett usbminne eller online på tex onedrive, google drive eller usbminne.
Om du har möjlighet att ominstallera passa på och installera Windows 11 då windows 10 går end of life 2025.
Vad har du på den gamla disken som måste sparas som inte ligger online?
Och fortsätta fylla en lokal disk med sådan man vill behålla är inte alltid en fördel, då den kan gå sönder tappas bort m.m.
Har du möjlighet att spara det du vill spara på ett usbminne eller online på tex onedrive, google drive eller usbminne.
Om du har möjlighet att ominstallera passa på och installera Windows 11 då windows 10 går end of life 2025.
Hur ska jag veta vad TS anser sig behöva konfigurera? Exempelvis bakgrundsbild, mushastighet, bildskärmsinställningar och liknande brukar många vilja justera. Sen beror det naturligtvis vilka program man använder. De flesta brukar ha olika konfigurationsmöjligheter.A A-Man_08 skrev: