Nej, var där själv med min då lille son (om jag minns rätt). Insåg inte förrän efteråt att det var ganska läskigt. 😉

AndersMalmgren skrev:
Jag förstår inte hur kattägare vågar släppa sina katter vind för våg utan uppsikt. Vår katt är av denna anledning innekatt och får komma ut i sele
Jag känner likadant som du, men tyvärr delar inte resten av familjen den åsikten.

Personligen så tycker jag att han ska växa upp så att han kan matcha de faror som vi har i grannskapet, som tex mink, räv, varg, lo och lastbilar. Det är ju svårt att lära de små liven grundläggande självförsvar när de inte ens har ett ordentligt avtryckarfinger.

Jag funderar dock på att införskaffa en kattpejl, så att jag kan hitta honom vid behov.

Jag resonerar så att jag unnar katten att leva ett fullvärdigt liv. Vad är det för liv att vara fångad inom fyra väggar, aldrig få fånga en mus eller fågel?

Man måste lita på dem att de klarar sig själva, släppa ut dem lite försiktigt i början när de är små visserligen. Man får inte vara så rädd om livet att man missar det.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Katter kräver inget stort revir, de mår inte dåligt av att vara inne.

AndersMalmgren skrev:
Nej våra verkar inte må dåligt av att vara inne i stan på vintern. De verkar dock må väldigt bra av att få springa fritt på landet sommartid. ;)

• Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jo det är jag övertygad om att de mår dåligt av. Undantaget skulle väl vara ett slott med borggård på 500 kvadrat. Visst kanske katter som aldrig vetat av något annat ändå är pigga, men jag är övertygad om att de ändå skulle mått bättre med tillgång till natur.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag resonerar så att jag unnar katten att leva ett fullvärdigt liv. Vad är det för liv att vara fångad inom fyra väggar, aldrig få fånga en mus eller fågel?

Man måste lita på dem att de klarar sig själva, släppa ut dem lite försiktigt i början när de är små visserligen. Man får inte vara så rädd om livet att man missar det.
Ja man tycker lika synd om alla hundar självklart ska dom få springa fritt och ta ett rådjur då och då vad är det för liv och bara få gå ut i koppel då och då.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Ja man tycker lika synd om alla hundar självklart ska dom få springa fritt och ta ett rådjur då och då vad är det för liv och bara få gå ut i koppel då och då.
Ironin gillas ibland ;-)
Glöm inte hur naturen skapade oss. Den har gett oss fri vilja. Och tack varje den där fria viljan är vi skapare till allt som naturen inte klarade av att skapa. Bl.a. olika forum. Inklusive detta...
Även möjlighet att välja. Om vi vill låta olika djur vara inlåsta eller fria.
Tack för det.
Vill man inte ha kattskit i trädgården, kan man flytta till Afrika (exempelvis).
Annars får man finna sig i vad livet i Sverige innebär. Med demokrati och fritt val.
Bygg höga stängsel och slipp katter. Tak över trädgårdar och slipp fågelskit.

...

Atom skrev:
Och tack varje den där fria viljan är vi skapare till allt som naturen inte klarade av att skapa.
Alltså även Gyttorp röd...

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Inte alla vet vad det betyder... ;-)

Lars. Nu blir du poppis här. Antyder katt/ammunition... Hahaha

• ladda ned.jpg
Polos skrev:
Argumentationsanalys:

Hundar behöver vara i koppel för annars biter de ihjäl saker
Alla djur måste behandlas lika för annars är det orättvist
Katten är ett djur
-> Katter skall vara inlåsta eller gå i koppel :x

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Med 380 kvadrat så är den inte speciellt instängd. Dessutom så får han, tyvärr, ibland möjligheten att fånga en mus inne också...

Fast vi har en katt som tycker utomhuset är otäckt. Varför ska man då pracka på honom det och lära honom vara ute? Jag tycker det är rätt så behändigt om han är nöjd med att vara inne...

Ja jag menar inte att jag tycker att alla som har katt inne är djurplågare, menar bara att jag tror att i alla fall vanliga bondkatter är rustade att klara livet där ute och mår bra av det. Det finns säkert rädda katter som inte vill gå ut också. Är inte vissa kattraser framavlade för att hålla sig inne? (tror jag).

Atom skrev:
Inte alla vet vad det betyder... ;-)

Lars. Nu blir du poppis här. Antyder katt/ammunition... Hahaha
Jag menar naturligtvis att man skall kasta tomhylsorna efter katten så att den lär sig att inte vara där... Något annat vore ju olagligt. ;)

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.