49 683 läst · 382 svar
50k läst
382 svar
Hur håller man katterna från trädgården?
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Fråga, vad spelar det för roll om katten ligger där? Den lär dra när hon vill nyttja den. Hade förstått om det var på en motorhuv eller så, men en katt på altanen vad spelar det för roll? Bara nyfiken
Det kan spela ganska stor roll.AndersMalmgren skrev:
Det är inte jätte trevligt med massa katthår på trädgårdmöblerna, allergier,kattpiss/skit etc.
Men den viktigaste anledningen är kanske att man inte vill ha någon annans katt springandes på ens tomt/altan?
Katter kan vara en riktig pest. Vi hade en besök av en katt som alltid pissade på ytterdörren.
En gång, ok. Två-tre gånger, jobbigt och irriterande. Alltid, varje dag: HATA!
Jag började med blomsprutor och väsande ljud, helt utan effekt. Katten lommade iväg bakom knuten på längan och pissade vidare nästa dag. Fortsatte med vattenslang, överraskande öppna dörren när den var där, stampa i marken och skrika. Ingen effekt. Verkade mest road av föreställningen kändes det som. (Grannarna var det säkert.)
Fulla vattenhinkar som hälldes över katten (träffade nog aldrig ordentligt) och prylar kastades mot den samtidigt som jag jagade den skrikandes över gårdsplanen. Trodde den skulle tycka det var jobbigt eller läskigt att fortsätta vara där och pissa, men nejdå. Den fortsatte pissandet och jag fortsatte tvätta dörren. (Vi fick måla om dörren.)
Till slut lärde den sig i alla fall att den inte skulle pissa mer på dörren.
Det var väldigt nära att jag hämtade hagelbrakaren och hjälpte den till katthimlen, men såvitt jag vet lever den ännu.
Med detta ville jag inte på något vis berätta att jag hatar katter, absolut inte. (Bara den) Vi har två som bor inne och håller efter möss.
Det jag ville säga var att en del katter är VÄLDIGT envisa och bryr sig inte ett dugg om lite skvättar från blomsprutor eller ett rejält fy. Det krävs helt enkelt lite mer än så.
Och jag förstår TS problem. En katt som ligger på dynor hårar och skitar ned ordentligt, speciellt om den ligger där ofta.
Lycka till och hoppas att den hör till de lättskrämda katt%§&?%".
En gång, ok. Två-tre gånger, jobbigt och irriterande. Alltid, varje dag: HATA!
Jag började med blomsprutor och väsande ljud, helt utan effekt. Katten lommade iväg bakom knuten på längan och pissade vidare nästa dag. Fortsatte med vattenslang, överraskande öppna dörren när den var där, stampa i marken och skrika. Ingen effekt. Verkade mest road av föreställningen kändes det som. (Grannarna var det säkert.)
Fulla vattenhinkar som hälldes över katten (träffade nog aldrig ordentligt) och prylar kastades mot den samtidigt som jag jagade den skrikandes över gårdsplanen. Trodde den skulle tycka det var jobbigt eller läskigt att fortsätta vara där och pissa, men nejdå. Den fortsatte pissandet och jag fortsatte tvätta dörren. (Vi fick måla om dörren.)
Till slut lärde den sig i alla fall att den inte skulle pissa mer på dörren.
Det var väldigt nära att jag hämtade hagelbrakaren och hjälpte den till katthimlen, men såvitt jag vet lever den ännu.
Med detta ville jag inte på något vis berätta att jag hatar katter, absolut inte. (Bara den) Vi har två som bor inne och håller efter möss.
Det jag ville säga var att en del katter är VÄLDIGT envisa och bryr sig inte ett dugg om lite skvättar från blomsprutor eller ett rejält fy. Det krävs helt enkelt lite mer än så.
Och jag förstår TS problem. En katt som ligger på dynor hårar och skitar ned ordentligt, speciellt om den ligger där ofta.
Lycka till och hoppas att den hör till de lättskrämda katt%§&?%".
Katter i all ära, men inte i min trädgård. Jag tål inte katter längre, eller ägarna kanske snarare. Där vi bodde förut bajsade grannkatten på gräsmattan på baksidan, en annan grannkatt på framsidan. Kunde inte ha öppna fönster eller dörrar då de gick in i huset. Nej, ha gärna katt men inte utomhus i bostadsområden... Måste nästan säga att jag numera avskyr katter. Hoppas innerligt att vi inte får samma besvär igen...
Känner att jag ska bygga en Borg i mad Max stuk men ist för eld kastare får det bli vattenkanoner. Hundägare låter sina hundar gå in på vår tomt och göra sina behov. Katter stryker runt och har resten av gården som toa. Hittar bajs på gården mer eller mindre par ggr per vecka. Jäkligt less just nu.
Hundägare som låter hundarna skita på ens tomt löste jag så här:Quantumlight skrev:
Jag var ute och körde med trimmer längs häcken. Då kommer en hundägare med en stor hund och låter den lägga en stor hög på min gräsmatta, alldeles vid häcken. Sedan strosar han vidare utan att plocka upp. Hunden stannar och nosar på någonting, och jag trimmar mig vidare. När jag står vid högen som hunden lämna varvar jag upp trimmern, siktar, och slaskar in i högen så att jag sprutmålar ägaren. Han får en brun rand tvärs över ryggen, vänder sig förvånat om och får en över bröstet också. Jag ser hur han blir alldeles illröd i ansiktet och laddar för att vråla, sedan inser han att han inte har något att komma med, vänder sig om och klampar iväg. Jag såg aldrig honom eller hans hund igen.
Det enda jag ångrar är att jag inte kunde filma det och lägga ut på Youtube...
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Tycker det låter för bra för att vara sant, men kul historia
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Även en kastrerad katts kiss luktar. Jag har ansvaret för kattlådan sedan tjejen blev gravid, slarvar någon gång och då har han pissat på någon klädhög eller så, krävs ättika och dubbla tvättar för att få bort