49 761 läst · 382 svar
50k läst
382 svar
Hur håller man katterna från trädgården?
Jag har den åsikten om djurägande ,att man har ansvar över sitt husdjur . Man tar upp skit efter sin hund / katt , om ditt husdjur skadar någon annans egendom så ska husdjurets ägare stå för vad djuret ha gjort .
Det gäller att bevisa att det var just denna ägarens hund/katt som orsakade skador.Polos skrev:
Annars skulle man betala för alla skador alla katter orsakade.
Men då har du ju brutit mot lagen om du ej vet vad din katt gjortAtom skrev:
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.
Du verkar glömma "med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter"Polos skrev:
Sedan ser jag inget i din paragraf angående kännedom kring "om du ej vet vad din katt gjort". Det faller på sin egen orimlighet att man som kattägare ska observera sin katt 24/7/365 så man alltid "vet vad den gjort".
Paragrafen pratar om "tillsyn" och "skötsel" för att "förebygga", inte om någon hundraprocentig kontroll eller övervakning.
Intressant paragraf. Det borde helt enkelt innebära att eftersom det med hänsyn till en katts natur är så svårt att hålla koll på katten om den springer fritt så ska katten hållas på ett sätt så att den inte springer fritt.Alfredo skrev:Du verkar glömma "med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter"
Sedan ser jag inget i din paragraf angående kännedom kring "om du ej vet vad din katt gjort". Det faller på sin egen orimlighet att man som kattägare ska observera sin katt 24/7/365 så man alltid "vet vad den gjort".
Paragrafen pratar om "tillsyn" och "skötsel" för att "förebygga", inte om någon hundraprocentig kontroll eller övervakning.
Men sedan så orsakar katter oftast inte så mycket skador eller avsevärda olägenheter så det är allmänt accepterat att de springer fritt. Men den här lagparagrafen är helt enkelt skriven så att man kan sätta hårt mot en kattägare vars katt orsakar skador (pissar på dörren som i exempel tidigare) eller orsakar avsevärda olägenheter (allergiker).
Så då menar du att bara släppa hunden och strunta i vad den gör ?Alfredo skrev:Du verkar glömma "med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter"
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 066 inlägg
Och vad värre är, de har redan en egen tråd, i Svea rikes lag. Bla så har man strikt ansvar (dvs man behöver inte visa att ägaren varit oaktsam eller vållande) för hundar, men inte för katter. Lag om tillsyn av hundar och katter (2007:1150)Alfredo skrev:
Det finns gott om kattraser och hundraser som är så sönderavlade att dom inte klarar sig ute i det fria på egen hand. Men det finns även raser som är helt kapabla att klara sig ute långa perioder utan problem...Marlen Eskilsson skrev:Ja jag menar inte att jag tycker att alla som har katt inne är djurplågare, menar bara att jag tror att i alla fall vanliga bondkatter är rustade att klara livet där ute och mår bra av det. Det finns säkert rädda katter som inte vill gå ut också. Är inte vissa kattraser framavlade för att hålla sig inne? (tror jag).
Själv har jag och min fru två Sibiriska skogskatter (egentligen en Sibirier och en Neva Masquerade) -jag är kattalergiker men tål Sibbar helt utan problem. Grejen är dock att Sibbar inte är några soffpotäter utan kräver mycket stimulans för att må bra och därför låter vi dem gå ute -under kontrollerade former. Dom får gå fritt på dagtid och som den tekniknerd jag är så har jag utrustat dem med var sin GPS som jag kan SMSa och få reda på var de befinner sig. Mycket användbart då vi vill kunna plocka in katterna på våra villkor...
Hankatter strövar som regel oerhört mycket längre än honor -vår hane går i runda slängar en radie om kanske en kilometer från vårt hus emedan honan bara rör sig inom kanske en 50-metersradie.
Det absolut bästa sättet att få bort en katt man inte vill ha i närheten är att spruta lite vatten på den. Det lär katten att undvika stället ifråga och det är ofarligt för katten. Våra sockerpuffar var för övrigt med i TV4 Nyhetsmorgon för några månader sedan när just kastrering avhandlades:
[video=youtube;9Qssz5BAR-w]https://www.youtube.com/watch?v=9Qssz5BAR-w[/video]
Redigerat: