F FC_Bygg skrev:
Det lönar sig knappt inte med timpris, kanske 0-5% billigare OM du kan styra bort förbrukningstopparna. (Jag har testat i två år)
Däremot kan det bli jäkligt dyrt om du inte har styrning.

Satsa på månadsmedel
Ok, förvånande för mig. Om det fungerar att stänga av de timmar jag angivit så innebär det att jag inte förbrukar nåt under dygnets 6 timmar när elen är x2 till x8 dyrare Sen går det naturligtvis åt mer för att återhämta det jag förlorat men till ett avsevärt billigare timpris.
Oavsett kommer jag prova manuellt några dagar för att se vad som händer och mäta temperaturtapp både i källaren och bodelen och jämföra med förbrukning innan och med det som grund räkna lite.
Jag kommer att återkomma nästa vecka med lite mer resultat.
 
  • Gilla
falmark och 2 till
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
... ökade du på din isolering med 270 mm men märkte ingenting på förbrukningen?
Det var märkligt tycker jag. Sen beror det ju på vad du hade innan.
Jag är orolig för att få mögel om jag bara lägger på mer isolering utan att göra mer åtgärder för att få ner fukthalten. Hur gjorde du och vilken ålder har ditt hus?
Jag har i dag 270mm då jag läste någonstans att över 300 mm på ett sådant hus inte va till att rekommendera
Demmpa Demmpa skrev:
Jag uppfattar det som att @boped ökade isoleringen med x cm så att totala tjockleken blev 270 mm.
Jag hade på vinden från början 125mm isolering 5" (hanbjälkar) och har ökat med 145mm till 270mm
och kan inte se någon besparing men vintrarna i Skåne är inte så kalla det är säkert därför.
De som jag med bestämdhet gjorde mest var nya täta lister i fönstren och ny ytterdörr de syntes direkt på elförbrukningen men skall tillägga att listerna var slut!
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Ok, förvånande för mig. Om det fungerar att stänga av de timmar jag angivit så innebär det att jag inte förbrukar nåt under dygnets 6 timmar när elen är x2 till x8 dyrare Sen går det naturligtvis åt mer för att återhämta det jag förlorat men till ett avsevärt billigare timpris.
Oavsett kommer jag prova manuellt några dagar för att se vad som händer och mäta temperaturtapp både i källaren och bodelen och jämföra med förbrukning innan och med det som grund räkna lite.
Jag kommer att återkomma nästa vecka med lite mer resultat.
Ditt sparantagande är naturligtvis helt korrekt. Kan du köpa julklapparna på mellandagsrean istället, så kostar koftan mindre. Enkel matematik.
Dessutom hinner inte inomhustemperaturen sjunka märkbart på några timmar.

När jag köpte mitt hus var vindsisoleringen 15cm hårt packad sågspån. Jag kompletterade med 50cm malt tidningspapper. Vid kalla vintrar har jag stuckit ner handen genom isoleringen, ner till det VARMA sågspånet.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ditt sparantagande är naturligtvis helt korrekt. Kan du köpa julklapparna på mellandagsrean istället, så kostar koftan mindre. Enkel matematik.
Dessutom hinner inte inomhustemperaturen sjunka märkbart på några timmar.

När jag köpte mitt hus var vindsisoleringen 15cm hårt packad sågspån. Jag kompletterade med 50cm malt tidningspapper. Vid kalla vintrar har jag stuckit ner handen genom isoleringen, ner till det VARMA sågspånet.
Haha, bra anekdot. Snor den.
😂
 
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Vad roligt med alla svar.
En del i linje med hur jag tänker och en del mer tveksamma, precis som det ska vara. 😀

Jag har redan börjat att testa att stänga av pannan (idag) tre timmar och har kollat temp både i källaren och i bo-delen samt att jag tar luftfuktigheten samtidigt. Skriver upp det och ska göra så några gånger och se vad jag kan dra för slutsatser. Lite spännande. Målet är att få ner den löpande kostnaden för uppvärmning så mycket som möjligt utan att pruta på komforten. Det ska dessutom sköta sig självt, mer eller mindre. Det ska vara bekvämt. 😉

Sen har jag gjort en lista över de tips som jag fått av er och tycker är värda att testa.

Jag kommer att undersöka att koppla på en extra tank i källaren som borde hjälpa till, de3 timmarna jag stänger pannan på morgonen och kvällen. Frågan är hur stor den behöver vara ...

Byta ut den gamla källardörren som där sitter en kattlucka i (som inte är med oss längre) ska jag göra, Svårt att få till en snygg lagning.

Städa upp på vinden och lägga på 10 cm ytterligare isolering samtidigt som jag installerar en hygrometer som jag kopplar till telefonen så jag har koll på fuktigheten. En eller två fuktstyrda fläktar som känner av fukten på det sättet som beskrevs i ett inlägg.

Installera en luft/ luft VP för kyla med solpanelerna på sommaren och som extra stöd och säkerhet resten av året.

Se över den 15 år gamla VP och fundera på om den behöver service 😆 eller rentav om den ska bytas ut till en lite modernare.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag styr min LLVP efter utetemp, elpris, väderprognos, helgdagar, inne sensor.

Tar hänsyn till COP faktor och återställer värmen lagom tills man vaknar/kommer hem från jobb/skola.

Sparar lite kostnad med timpris, men framför allt sänker det förbrukningen.

[länk]
Hur styr du det ... ändrar varje dag manuellt eller ... tacksam för svar?
 
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Vad roligt med alla svar.
En del i linje med hur jag tänker och en del mer tveksamma, precis som det ska vara. 😀

Jag har redan börjat att testa att stänga av pannan (idag) tre timmar och har kollat temp både i källaren och i bo-delen samt att jag tar luftfuktigheten samtidigt. Skriver upp det och ska göra så några gånger och se vad jag kan dra för slutsatser. Lite spännande. Målet är att få ner den löpande kostnaden för uppvärmning så mycket som möjligt utan att pruta på komforten. Det ska dessutom sköta sig självt, mer eller mindre. Det ska vara bekvämt. 😉

Sen har jag gjort en lista över de tips som jag fått av er och tycker är värda att testa.

Det första jag ska göra är att lära mig manualen till pannan. Ska vara ärlig och säga att jag inte kan den men har hittat grejorna varje gång jag behövt.

Jag kommer att undersöka att koppla på en extra tank i källaren som borde hjälpa till, de3 timmarna jag stänger pannan på morgonen och kvällen. Frågan är hur stor den behöver vara ...

Stänga av el-patronen och se vad som händer ... 😂

Byta ut den gamla källardörren som där sitter en kattlucka i (som inte är med oss längre) ska jag göra, Svårt att få till en snygg lagning.

Städa upp på vinden och lägga på 10 cm ytterligare isolering samtidigt som jag installerar en hygrometer som jag kopplar till telefonen så jag har koll på fuktigheten. En eller två fuktstyrda fläktar som känner av fukten på det sättet som beskrevs i ett inlägg.

Installera en luft/ luft VP för kyla med solpanelerna på sommaren och som extra stöd och säkerhet resten av året.

Se över den 15 år gamla VP och fundera på om den behöver service 😆 eller rentav om den ska bytas ut till en lite modernare. Det är ju ett viktigt beslut som om man ska byta kostar många kronor.

Jag ska läsa mig in på vad en "Shelly" gör och se om det är något för mig.

Sen ska jag lära mig om/ hur man kan göra för att inte värmen och varmvattnet går samtidigt, om det går.
I alla fall efter de tre timmarna som värmen varit avstängd och drar igång, så man drar ner topparna.

Fuktigheten är lite för hög i källaren så funderar på åtgärder mot det med. Allt ifrån "torrbollen" till att öka tempen lite i källaren bara alternativt köra en bättre luftavfuktare några timmar vid behov.

Jag tror jag pausar där även om det finns mer att göra och sen återkommer jag när jag har mer resultat av temp-mätningen ... 👍👍👍
 
Attitudeswe
Mitt "datorprogram" sköter sig själv (behöver bara en dator det kan köras ifrån. En gammal laptop eller en hyrd server t.e.x.). Sen skickas IR fjärrkontrollkommandon till LLVP över Internet.

Programmet hämtar nästa dags elpriser kontinuerligt och samlar var 10e minut uppdaterade temperatursensorvärden från dina grannar och väderprognos från SMHI så att VP kan jobba med högt COP till lågt elpris, och erbjuda normal komfort de 12 timmar vi är vakna och hemma...
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mitt "datorprogram" sköter sig själv (behöver bara en dator det kan köras ifrån. En gammal laptop eller en hyrd server t.e.x.). Sen skickas IR fjärrkontrollkommandon till LLVP över Internet.

Programmet hämtar nästa dags elpriser kontinuerligt och samlar var 10e minut uppdaterade temperatursensorvärden från dina grannar och väderprognos från SMHI så att VP kan jobba med högt COP till lågt elpris, och erbjuda normal komfort de 12 timmar vi är vakna och hemma...
Det låter ju lite spännande. Hur kopplar du in den mot pannan?
Går det mot en 15 år gammal panna?
 
O oveåfasa skrev:
Jag kommer att undersöka att koppla på en extra tank i källaren som borde hjälpa till, de3 timmarna jag stänger pannan på morgonen och kvällen. Frågan är hur stor den behöver vara ...
Räcker inte pannans dubbelmantlade tank. Den finns redan som extra tank.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Stänga av el-patronen och se vad som händer ... 😂
Detta borde vara prio 1. För den har högst effekt och ger mest besparing. Dock används den bara om inte VPn klarar att värma. Så om det inte är tillräckligt kallt ute kanske elpatronen inte behövs. Då finns det inget att spara genom att koppla ur den. Så här års kanske det är för varmt ute för att testet skall ge något.

Men när det är vinterkallt och dyrt funkar det. Och det är då man kan spara mest.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Fuktigheten är lite för hög i källaren så funderar på åtgärder mot det med. Allt ifrån "torrbollen" till att öka tempen lite i källaren bara alternativt köra en bättre luftavfuktare några timmar vid behov.
Att öka temp med värme från VPn lär vara mest ekonomiskt.
Det är den billigaste värmen och varm källare hjälper att värma hela huset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Räcker inte pannans dubbelmantlade tank. Den finns redan som extra tank.
Aha, Finns där en tank för värmen, trodde det bara var för varmvatten ... ska läsa på som jag skrev tidigare.
😅
 
O O skrev:
Detta borde vara prio 1. För den har högst effekt och ger mest besparing. Dock används den bara om inte VPn klarar att värma. Så om det inte är tillräckligt kallt ute kanske elpatronen inte behövs. Då finns det inget att spara genom att koppla ur den. Så här års kanske det är för varmt ute för att testet skall ge något.

Men när det är vinterkallt och dyrt funkar det. Och det är då man kan spara mest.
Bor i Skåne och det är ju inte särskilt kallt härnere oavsett så tänker bara att man kopplar bort den så behöver man inte fundera på den mer. Tror inte på mycket besparing egentligen.
 
O O skrev:
Att öka temp med värme från VPn lär vara mest ekonomiskt.
Det är den billigaste värmen och varm källare hjälper att värma hela huset.
Jag tänkte faktiskt att göra precis så. Höja tempen i källaren med ett par grader (det är ca 18 gr nu) och dra nytta av den i bodelen. Det innebär då att jag behöver dra ner på elementen på ovanvåningen vilket alla inte tycker är en bra ide med tanke på flödet. Kan för lite för att göra en bedömning på det.
Ska slänga dit en eller fler fuktstyrda Pax-fläktar oavsett tänkte jag (kanske räcker det som åtgärd ...
 
O oveåfasa skrev:
Jag tänkte faktiskt att göra precis så. Höja tempen i källaren med ett par grader (det är ca 18 gr nu) och dra nytta av den i bodelen. Det innebär då att jag behöver dra ner på elementen på ovanvåningen vilket alla inte tycker är en bra ide med tanke på flödet. Kan för lite för att göra en bedömning på det.
Ska slänga dit en eller fler fuktstyrda Pax-fläktar oavsett tänkte jag (kanske räcker det som åtgärd ...
Jag har 22 grader i källaren året om stöttar med en luft-luft på sommaren bla för att hålla källaren torr viktigt i källar hus då de ofta har stått en oljepanna från början som slukade en massa luft!
Har du källare varför skall du köra kyla då sov i källaren de gör jag!
Termostater på elementen så sköter det sig själv.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.