Attitudeswe
B boped skrev:
Tänk lite nu!
Om du har värme på så pressar du ut fukten från källar väggarna har du avfuktare så drar du till dig fukt igenom väggarna!
Vatten ånga går mot kall yta som sagt.
Det beror ju på varför man har fuktproblem. Är det för att muren är kall (dåligt isolerad) eller för att dräneringen är kass (kapilärsugande).

Värmer du marken utomhus i en dåligt isolerad källare så ökar ångtrycket utifrån

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det beror ju på varför man har fuktproblem. Är det för att muren är kall (dåligt isolerad) eller för att dräneringen är kass (kapilärsugande).

Värmer du marken utomhus i en dåligt isolerad källare så ökar ångtrycket utifrån
Mina väggar i källaren är dåligt isolerade och dräneringen är kass. Huset är byggt i sluttning direkt på berget enligt granne. Därav fukt i väggarna så att putsen ramlar ner ibland, mer på vissa ställen och mindre på andra. Vissa väggar klarar sig fint. Ligger dessa dagar mellan 66% och 72% fuktighet och 19 gr i värme. Kommer öka upp det till helgen med +2 gr och ev reglera lite på termostaterna på ovanvåningen så det inte blir för varm där. Vi vill ha mellan 19-20 grader i bodelen.
Hur det där med ångtrycket fungerar fattar jag inte.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:

Mitt hus har en standard som gällde 1964 så ja den källargrunden är endast hålsten med fungerande dränering har inga fukt problem tvärtom en källare som är torrare än normal källaren här i Skåne Anticimex kunde ej mäta något vid besiktning!
Så nä jag håller mina 22 i källaren då jag har sovrummet där med!

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
a, det åtgår energi för att värma upp huset igen men den energimängden är samma som den energi som inte går åt under tiden temperaturen faller.
Ulltand Ulltand skrev:
det betalar sig inte direkt om besparingen är liten och inventeringen är stor. Tvär om ett riktigt dåligt råd från dig till TS.
O oveåfasa skrev:
Sover i källaren gör vi ibland på sommaren om det blir för varmt, på vintern sover vi hellre i bodelen.
Jag tänker med att det behövs framförallt ventilation i källaren samtidigt som man tillför värme.
22 grader i källaren tycker jag inte jag behöver men 20 grader hade varit nice.
Jag kan rekommendera att koppla in fläktkonventorer på det vettenburna systemet i källaren. Ruggigt effektiva.
Vi har ett 1,5plans hus med källare byggt 1947. Vi hade före VP en oljepanna och ett antal "hetvattenradiatorer" som satt på stigarledningen. Efter installation av VP så blev det lägre framledningstemp och hetvattenradiatorerna gav inte mycket värme.

Så lösningen blev några fläktkonvektorer som lirar bättre med den lägre framledningstempen.
Sen tycker jag att fläktarna medför att luften känns lite fräschare.

Redigerat:
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Köp en ackumulatortank och koppla den till värmesystemet. Ladda när elen ör billig

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
E El oso skrev:
Köp en ackumulatortank och koppla den till värmesystemet. Ladda när elen ör billig
Då får man ha aningen stor ackumulatortank.
Ett hus på 160kvm drar ca 200kWh värme på ett dygn redan vid -5.
Att lagra 200kWh värme kräver ca 6kvm AckTank med en delta temp på 30
(dvs skilland mellan värmen i huset och värmen som lagras i AckTanken)
Visst har man utrymme är det ingen dålig ide ... men det uttymet har inte de flesta

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
😉
Jag bekymrar mig inte. Jag tycker energijakten är kul och rätt åtgärder ska minska min kostnad med x antal tusenlappar som jag kan ha roligare för utan att försämra min bekvämlighet.
Sen, jo, jag bor i Skåne så vår medeltemperatur är inte hög. Det ska ju därför inte hindra mig att spara el.
👍
Jag hindrar ingen men att tjäna igen pengar på energi lösningar är väldigt svårt då temperaturen inte är så låg . Fönsterbyte 80.000-150.000 kommer aldrig att gå att tjäna igen på en livstid. Tillägggsissolering Tja vad? 100.000- 300.000 ingen chans. Att inomhus klimatet blir bättre ja tveklöst! Men investeringen betalar sig nej!!

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
F falmark skrev:
Jag kan rekommendera att koppla in fläktkonventorer på det vettenburna systemet i källaren. Ruggigt effektiva.
Vi har ett 1,5plans hus med källare byggt 1947. Vi hade före VP en oljepanna och ett antal "hetvattenradiatorer" som satt på stigarledningen. Efter installation av VP så blev det lägre framledningstemp och hetvattenradiatorerna gav inte mycket värme.

Så lösningen blev några fläktkonvektorer som lirar bättre med den lägre framledningstempen.
Det här ska jag kolla mer på. Kanon.

A anders.Nordsvahn skrev:
Jag hindrar ingen men att tjäna igen pengar på energi lösningar är väldigt svårt då temperaturen inte är så låg . Fönsterbyte 80.000-150.000 kommer aldrig att gå att tjäna igen på en livstid. Tilläggs-isolering Tja vad? 100.000- 300.000 ingen chans. Att inomhus klimatet blir bättre ja tveklöst! Men investeringen betalar sig nej!!
Vi köpte huset för några år sen och då var redan treglasfönster monterade. Solceller har vi i rakt söderläge investerat själva i. Den ska bli spännande att följa.
Att tilläggs-isolera taket enligt våra önskemål kommer att kosta några tusen i materialkostnad, lägger ut det gör jag själv. Sen kanske lite åtgärder för att sänka fukten på vinden så en tilläggs-isolering kostar mindre än 10 000:-.
Kanske vi installerar några fläktkonvektorer i källaren för mindre fukt och få lite bättre klimat.
Vi kanske också investerar i en ny kamin, finns ingen nu men skorsten och uttag för det finns. Bara för att ta topparna. Vi är annars inte några "eldarmänniskor".
Jag tror oavsett att det finns massor med åtgärder som man kan göra både som kostar pengar alternativt kräver lite engagemang.

Den stora frågan som är svår att besvara är ju vad elen kommer att kosta de närmaste 20 åren. Utan att veta det, är det i det närmaste omöjligt att göra kalkyler och uttala sig om investeringar kommer att löna sig eller ej. Men det är jag det. Förstår och respekterar att du tänker annorlunda.

O oveåfasa skrev:
Det här ska jag kolla mer på. Kanon.
Fläktkonvektorer sparar ingen värmeenergi.
Däremot så kan fläktkonvektorer spara in elenergi om man har värmepump, detta genom att COP-värdet kan bli något bättre genom att håll en lägre framledningstemperatur.

Luftkvaliteten blir inte bättre med fläktkonvektorer, däremot så kan/blir rumstemperaturen jämnare.
Däremot om man sätter in luftfilter i fläktkonvektorn så blir luftkvaliteten bättre.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Fläktkonvektorer sparar ingen värmeenergi.
Däremot så kan fläktkonvektorer spara in elenergi om man har värmepump, detta genom att COP-värdet kan bli något bättre genom att håll en lägre framledningstemperatur.

Luftkvaliteten blir inte bättre med fläktkonvektorer, däremot så kan/blir rumstemperaturen jämnare.
Däremot om man sätter in luftfilter i fläktkonvektorn så blir luftkvaliteten bättre.
Tack för inputs. Jag tolkade han som hade det fick ut mer värme sett till framledningstemperaturen i källaren. Vilket, om jag tänker rätt är precis vad jag vill. Alltså någon/ några grader varmare i källaren än i bodelen ovan.
Jo, jag har VP enligt ovan.
Då är det bara och köra med luftfilter så blir det ju bättre.
😉

HogeN HogeN skrev:
luft"värme"pump för att köra kyla finn ett fel
Snarare 1 rätt, och det stavas solceller. Och det sitter ju på huset redan :)
/Workingclasshero

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
F falmark skrev:

O oveåfasa skrev:
Tack för inputs. Jag tolkade han som hade det fick ut mer värme sett till framledningstemperaturen i källaren. Vilket, om jag tänker rätt är precis vad jag vill. Alltså någon/ några grader varmare i källaren än i bodelen ovan.
Jo, jag har VP enligt ovan.
Då är det bara och köra med luftfilter så blir det ju bättre.
😉
O oveåfasa skrev:
Vi köpte huset för några år sen och då var redan treglasfönster monterade. Solceller har vi i rakt söderläge investerat själva i. Den ska bli spännande att följa.
Att tilläggs-isolera taket enligt våra önskemål kommer att kosta några tusen i materialkostnad, lägger ut det gör jag själv. Sen kanske lite åtgärder för att sänka fukten på vinden så en tilläggs-isolering kostar mindre än 10 000:-.
Kanske vi installerar några fläktkonvektorer i källaren för mindre fukt och få lite bättre klimat.
Vi kanske också investerar i en ny kamin, finns ingen nu men skorsten och uttag för det finns. Bara för att ta topparna. Vi är annars inte några "eldarmänniskor".
Jag tror oavsett att det finns massor med åtgärder som man kan göra både som kostar pengar alternativt kräver lite engagemang.

Den stora frågan som är svår att besvara är ju vad elen kommer att kosta de närmaste 20 åren. Utan att veta det, är det i det närmaste omöjligt att göra kalkyler och uttala sig om investeringar kommer att löna sig eller ej. Men det är jag det. Förstår och respekterar att du tänker annorlunda.
Ett effektivt sätt är absolut att korta ner förbrukning utav varmvatten så tex en timer på duschen som man slår till på utsidan badrummet är effektiv!
Aletnativ mindre varmvatten beredare som tar slut fort.
Detta är effektivt med ungdomar i hemmet.

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag tolkade han som hade det fick ut mer värme sett till framledningstemperaturen i källaren. Vilket, om jag tänker rätt är precis vad jag vill. Alltså någon/ några grader varmare i källaren än i bodelen ovan.
Ja, du kan få högre rumstemperatur med fläktkonvektor vid bibehållen framledningstemperatur men värmepumpen behöver gå mer eftersom returtemperaturen kommer bli lägre.
Difftemperaturen mellan framledning och returledning kommer att öka med fläktkonvektor.
Att höja rumstemperaturen medför att det går åt mer energi även om framledningstemperaturen är samma.

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du kan få högre rumstemperatur med fläktkonvektor vid bibehållen framledningstemperatur men värmepumpen behöver gå mer eftersom returtemperaturen kommer bli lägre.
Difftemperaturen mellan framledning och returledning kommer att öka med fläktkonvektor.
Att höja rumstemperaturen medför att det går åt mer energi även om framledningstemperaturen är samma.
Precis, och om man då värmer upp tempen (med en nyinstallerad acc-tank) när priset är x2 till x8 billigare så borde kostnaden oavsett bli lägre, tänker jag, utan att räknat på det.
... eller tänker jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.