26 897 läst · 165 svar
27k läst
165 svar
Hur gör jag för att sänka värmekostnaderna, ett steg till ...
Jag är nöjd. Den största skillnaden kom med solpanelerna på taket. Där halverade jag min förbrukning. Absolut.B boped skrev:Har du endast 7000kwh på ett år skall du vara nöjd jag har ett likadant hus och hade 20000kwh 22grader på ett år en person!
Pannan är bytt nu till en helt ny CTC oJch jag hoppas på 7000kwh!
I Skåne gör knappt 3glas fönster någon skillnad och det gör inte heller tilläggsisolering på vinden jag hade ordentlig koll på det, Ytterväggarna endast är 70mm isolering!
Viktigast är hela tätningslister i dörrar o fönster!
.... men den som har vill ha mer och jag är nyfiken på hur långt man kan komma med rimliga åtgärder.
Om 3-glas fönster gör nån skillnad har jag ingen kunskap om men det jag märker är att det drar inte någonstans i hela huset. Ingenting. Van vid att det brukar göra det från tidigare hus.
Jag har alltid lärt mig att värme stiger ... därav tankar på att tilläggsisolera lite till (10 cm) utan att riskera fuktskador. Hur mycket det gör vet jag inte men ... förstår att du inte tänker att det kommer göra någon skillnad och tala om och du får gärna utveckla för jag lär mig gärna nytt.
Sen har jag ju en gammal LV/VP som kanske ska vara första åtgärden då den kan gå vilken dag som (även om den också kan gå i ganska många år till) och gissar att effektiviteten har höjts väsentligt på dessa femton år.
Nej, 7000 kwh timmar är inte mycket men jag vill förbereda lite för att man blir äldre (vilket man ju redan är i början på pensionen som jag är). Jag vill kunna och ha råd att bo kvar så länge som möjligt i huset och därför vill jag göra saker nu, när jag kan och orkar, för att det ska bli lättare att hantera sen. Kul är det ju med. Som en liten tävling. Hur långt kan jag komma ....Swetrot skrev:Ny känns ju 7000kWh/år som ganska lite, men istället för att börja leva mindre komfortabelt skulle jag kanske istället leta vägar att minska värmen som går ut. Ytterdörren är en ganska vanlig källa till att värme letar sig ut ur huset. En innerdörr så man får dubbla dörrar eller ett tjockare draperi man drar för under vintermånaderna kan spara ett par hundra kWh/år. Kattluckor på dörren är mycket dyrt, det drar som tusan.
På samma sätt kan man se över balkongdörrar, altandörrar och liknande. Att ha tjocka gardiner att dra för fönstren på vintern är heller inte så dumt, även om du har moderna treglas så läcker mer värme ut där än genom väggen. Se också över tätningslisterna en gång per år. Det kan hända mycket med dem under en sommar när fönstret mest är öppet och solen skiner på listerna så de torkar ihop.
När man lagar mat kan man med fördel hälla av vatten i en stängd diskho och låta värmen komma huset till del innan man släpper ut vattnet. Gör det inte året om, för varmt vatten är bra för att hålla avloppsrören rena, men på vintern är den där värmen nyttig. Det blir inte jättemycket, men en halv kWh per dag märks ju på din lilla förbrukning.
Har redan en inbyggd alltan framför balkongdörren och vi hänger tjockare gardiner på utvalda platser på vintern. Har inget drag alls i huset någonstans som är kännbart. Extra dörr med litet avhängningsrum vid ytterdörren. Kattlucka har jag i källaren ... det hade jag inte tänkt på. Katten har gått bort så den ska jag stänga igen. Bra tips. Fönstren var nyinsatta när vi flyttade in så inga problem med lister.
Jag tänker mycket fortfarande på att trimma in vilka tider jag förbrukar mest och när elen är som billigast och matcha detta.
Jag ökade på min vind har i dag 270mm men märkte inte någonting alls däremot så har jag bytta alla lister då jag renoverade fönstren och de gjorde skillnad mycket!O oveåfasa skrev:Jag är nöjd. Den största skillnaden kom med solpanelerna på taket. Där halverade jag min förbrukning. Absolut.
.... men den som har vill ha mer och jag är nyfiken på hur långt man kan komma med rimliga åtgärder.
Om 3-glas fönster gör nån skillnad har jag ingen kunskap om men det jag märker är att det drar inte någonstans i hela huset. Ingenting. Van vid att det brukar göra det från tidigare hus.
Jag har alltid lärt mig att värme stiger ... därav tankar på att tilläggsisolera lite till (10 cm) utan att riskera fuktskador. Hur mycket det gör vet jag inte men ... förstår att du inte tänker att det kommer göra någon skillnad och tala om och du får gärna utveckla för jag lär mig gärna nytt.
Sen har jag ju en gammal LV/VP som kanske ska vara första åtgärden då den kan gå vilken dag som (även om den också kan gå i ganska många år till) och gissar att effektiviteten har höjts väsentligt på dessa femton år.
Och mitt hus är 85kvadrat med källare precis som ditt
Nä, du halverade inte din förbrukning, du halverade den del du köper.O oveåfasa skrev:
Nu finns det såna som tycker att detta är att "märka ord", men jag gillar när man använder rätt ord.
Hade du däremot minskat tex isolerförlusterna i huset hade du sänkt energiförbrukningen, minskat mängden köpt el & ökat mängden såld el.
Hur stor är din elförbrukning om du räknar både det du köper & det som kommer ifrån din egen produktion?
+10- -5 och du bekymrar dig över några kilowatt januari 23 låg medeltemperaturen hos mig på -21 grader...O oveåfasa skrev:. Det är ett tegelhus som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla)
Här i Skåne har vi mycket sällan rejält kallt. Normalt kanske vi har -10 i ett par veckor på hela vintern. Annars mellan +10 till -5. Tänker att trögheten är rätt bra med ett hus byggt i betong, alla ytterväggar samt innerväggar och golv och tak. Därför viktigt att veta hur mycket man tappar (mellan tummen och pekfingret), blir det för mycket kan man ju ta två timmar på morgonen och två timmar på kvällen.
... men bara spekulationer i min okunskap. 😆
Du har alldeles rätt. 😉L lat skrev:Nä, du halverade inte din förbrukning, du halverade den del du köper.
Nu finns det såna som tycker att detta är att "märka ord", men jag gillar när man använder rätt ord.
Hade du däremot minskat tex isolerförlusterna i huset hade du sänkt energiförbrukningen, minskat mängden köpt el & ökat mängden såld el.
Hur stor är din elförbrukning om du räknar både det du köper & det som kommer ifrån din egen produktion?
Vi flyttade in 2020 och hade första året strax över 20 och sen vi installerat solpanelerna har vi legat strax under 7 och samtidigt producerat mellan 8.5 och 9.5. Har inte stenkoll på hur mycket vi säljer. Nöjd oavsett.
Man ska dock vara medveten om samtidigt som man installerar solpaneler så väcker man ett intresse av att spara el, i alla fall jag, så man gör andra åtgärder med i det dagliga livet som sänker förbrukningen.
Lite längre fram tänker jag att det ska dit ett batteri också. För att förlänga tiden som man i stort sett inte köer någon el alls (mer eller mindre).
Gissar att egenförbrukningen ligger mellan 30-50%
😉A anders.Nordsvahn skrev:
Jag bekymrar mig inte. Jag tycker energijakten är kul och rätt åtgärder ska minska min kostnad med x antal tusenlappar som jag kan ha roligare för utan att försämra min bekvämlighet.
Sen, jo, jag bor i Skåne så vår medeltemperatur är inte hög. Det ska ju därför inte hindra mig att spara el.
👍
... ökade du på din isolering med 270 mm men märkte ingenting på förbrukningen?B boped skrev:
Det var märkligt tycker jag. Sen beror det ju på vad du hade innan.
Jag är orolig för att få mögel om jag bara lägger på mer isolering utan att göra mer åtgärder för att få ner fukthalten. Hur gjorde du och vilken ålder har ditt hus?
Aha, kanske. Det går ju att tolka på bägge hållen men jag är nog beredd att hålla med om att sannolikheten är att det är som du säger. Har han då haft 200 och lagt på 70 till så är det ju inte jättemycket extra.Demmpa skrev:
Tycker nog att det borde märkts lite ändå men läcker det för mycket från fönster etc så förstår jag att man inte märker det. 👍
Det lönar sig knappt inte med timpris, kanske 0-5% billigare OM du kan styra bort förbrukningstopparna. (Jag har testat i två år)O oveåfasa skrev:Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.
Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]
Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?
Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.
Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Däremot kan det bli jäkligt dyrt om du inte har styrning.
Satsa på månadsmedel
lekte lite med siffror påO oveåfasa skrev:Aha, kanske. Det går ju att tolka på bägge hållen men jag är nog beredd att hålla med om att sannolikheten är att det är som du säger. Har han då haft 200 och lagt på 70 till så är det ju inte jättemycket extra.
Tycker nog att det borde märkts lite ändå men läcker det för mycket från fönster etc så förstår jag att man inte märker det. 👍
https://www.dimensionera.se/energi/u-varde.php
Och så vitt jag kan se så om du har 100kvm tak och går från 200mm mineralull till 270mm så minskar värmeförlusten från ca 626W (vid 20C inne och -15C ute) till 469W , dvs 177W (som ger 4.2kWh värme per dygn i minskning och med en VP så är det 1-1.5kWh el.
Visst man kan märka det, men det kan även försvinna i bruset av varierande utetemperatur.
Kanon. TackM MrDizzy skrev:lekte lite med siffror på
[länk]
Och så vitt jag kan se så om du har 100kvm tak och går från 200mm mineralull till 270mm så minskar värmeförlusten från ca 626W (vid 20C inne och -15C ute) till 469W , dvs 177W (som ger 4.2kWh värme per dygn i minskning och med en VP så är det 1-1.5kWh el.
Visst man kan märka det, men det kan även försvinna i bruset av varierande utetemperatur.