Demmpa Demmpa skrev:
Ni har idag en LVVP som är dockad till en elpanna.

Med tex nattsänkning vissa tider på dygnet så kommer medeltemperaturen i huset att sjunka, på så sätt minskar energiförbrukningen.
MEN elkostnaden kan öka.
Detta beror på att när temperaturen i huset ska höjas så åtgår det högre effekt under en viss tid än om temperaturen hade legat stabilt. Om denna effektökning hamnar när det är dyrare elpris så ökar kostnaden.

Sen kommer effekttaxan inom några år, senast 1 januari 2027.
Exakt hur det kommer att utformas är olika mellan olika elnätsbolag.


Det går tex att blockera elspetsen när det är högt elpris.
Med hjälp av ackumulatortank så kan man bygga upp en värmebyffert när det är lågt elpris och nyttja den när elpriset är högt.
Energiförbrukningen kommer totalt att minska, att den högre förbrukningen vid uppstart skulle öka den totala förbrukningen är fel. Det är ju som om jag skulle ta en paus när jag kör bil och låter den gå på tomgång därför att jag TROR att den högre förbrukningen vid start av en kallare motor skulle äta upp det jag tjänar på att ha den avstängd i 10 minuter.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
O oveåfasa skrev:
Det är precis min förhoppning men vill känna mig säker på att det är rätt väg att gå. Därav mina frågor här.
Än så länge ligger jag mellan 10 och 14 kwh per dag så inte jättebrått. Bättre att göra rätt.
[bild]
Detta är likadana som mina, då kan du gå in i menyn och göra inställningar på sänkning under vissa tider, bara bläddra i menyn så hittar du dit, jag har endast använt mej av semestersänkningen.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
T tony wester skrev:
glöm inte isolera golven på alla våningar i huset, iso sjunker ihop med tiden sedan blir det en köldbrygga under golvbrädorna . jag har blåst in lösull i mina golv det blev bra o billigt ta det försiktigt bara när det är fullt så är det fullt tvinga inte in mer iso då lyfter golvbrädorna spec om ni kör med 6bar tryck ....numera kan jag gå barfota på mina golv på vintern
Jag har betongväggar, betonggolv och betong-tak. Vet inte hur man byggde i början på 60-talet men i så fall ligger det ju isolering inne i betongen ???
Så har inga golvbrädor mer än på vinden.
Oavsett inget jag kan fylla på. Bara på vinden om jag löser det där med daggpunkten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag har betongväggar, betonggolv och betong-tak. Vet inte hur man byggde i början på 60-talet men i så fall ligger det ju isolering inne i betongen ???
Så har inga golvbrädor mer än på vinden.
Oavsett inget jag kan fylla på. Bara på vinden om jag löser det där med daggpunkten.
Det är bra. Betong är tungt, och den uppvärmda massan hjälper till att utjämna temperaturen när du slår ifrån värmeproduktionen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Visste inte ens att det fanns termostater som kan tids-styras, ska läsa in mig lite och se om det kan vara ett alternativ.
Det finns olika varianter av styrbara termostater.
Termostater fungerar alldeles utmärkt ihop med värmepump. De "stryper" inte flödet till värmepumpen som några skriver. Det är bara flödet till radiatorn som stryps. Om flödet flödet i värmepumpens värmebärarkrets påverkas är det så lite att det inte stör VPn funktion. Man kan ha en radiator utan termostat om man har en VP som kräver det. Som exempel använder NIBE detta tillsammans med sina VP.
O oveåfasa skrev:
Är dock lite tveksam om det ger sk full utdelning.
Det fungerar som så att när radiatorn i ett rum värmer rummet kyler den samtidigt inkommande varmvattnet i framledningen så att vattnet efter radiatorn i returledningen blir kallare. Så fortsätter flödet i returledningen till VP, som märker att vattnet är lite kallare. När temperaturen i huset är tillräckligt hög värmer inte radiatorerna rummen och kyler inte heller vattnet i returledningen. VPn får tillbaka varmt vatten och reagerar genom att inte värma mer.

Med styrbara termostater i radiatorerna kan de stänga av flödet, rumsuppvärmningen och avkylningen av vattnet. Med resultat att returledningens vatten blir varmare. VPn reagerar likadant som ovan och värmer inte mer. Man låter termostaterna "stänga av" VPn skulle man kunna säga. Och man sparar ström.

Det fiffiga med att styra radiatorerna är att man styr temperaturen i huset istället för VPns eltillförsel. Effekten av det blir i princip samma sak lägre elförbrukning och lägre rumstemp. Det behövs då inga mer beräkningar. Bara att ställa in vilken temp man vill ha. Eller hur stor sänkning man kan acceptera i högprisperioderna.

Hur man än vrider och vänder på saken gäller: Man sparar alltid el genom att sänka innetemperaturen. Så med styrbara termostater kan man vara lite smartare än att bara styra VPn. Man kan göra mer än att styra efter elpris. T.ex. kan man ha lägre temp i sådana rum ingen vistas i. Kanske behöver vardagsrummet inte vara lika varmt på morgonen som på eftermiddagen/kvällen. Man kan styra som man själv vill.
O oveåfasa skrev:
Olika temp i olika rum är heller inte så användbart här då vi inte har dörrar mer än till sovrummet
Det är användbart till att kunna nattsänka temp i hela huset utom sovrummet. MIsstänker att ni planerar skaffa eller redan har dörrar till bad och WC.😁 Varje rum kan styras separat.
O oveåfasa skrev:
och inte heller många rum. 😉
Rent generellt så kan man spara en hel del på att undvika öppna planlösningar och då kunna spara på att ha det kallare där ingen vistas.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
jag har själv i min bostadsrätt betong valv i golven, min isolering är sand ovanför betong valvet fyllt upp till parkettgolvet sanden flyttar sig också o rinner ut sedan blir det köldbrygga sand isolerar nog inget vidare jag tror på gullfiber i golven räcker nog med tio cm i golven på andra våning och 15cm på första vån. det måste finnas iso av ngt slag i betong hus annars skulle det bli svinkallt ...på kattvinden ovanför andra vån tror jag 30cm räcker beroende på vart du bor så klart värmen går rakt upp så isolera tjockt i väggarna tror inte jag på dreva runt fönstren med gullfiber och byt tätnings lister
 
Nissens
D Dilato skrev:
Man kan enkelt lura pumpen att varmvattnet är varmare än det är, på min pump (Termia Atria) kopplar man ett motstånd paralellt med NTC-givaren i tanken så tror pumpen att vattnet är varmare än det är och försöker inte värma VVB-delen.
Visst, men vem orkar pyssla med sånt om man är en måttlig användare…
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
...som vill att värmen skall fungera... ...och garantin gälla...
 
  • Gilla
tony wester och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
...som vill att värmen skall fungera... ...och garantin gälla...
jaa, och om man sänker värmen för att sedan höja efter några timmar trä rör sig det är ett levande material.... tapeter kan spricka av rörelser sänker man för mkt då blir det fukt i tapeterna mao svarta prickar....inte lätt att labba med höja o sänka tempen i huset jag tror på isolera alla golven och kattvinden täta fönster och hålla konstant lägre temp i dom rummen som ni ej använder jag kör 10 grader + torrboll i min sommarstuga det funkar ok ..jag är motståndare till använda plast har blivit varnad så många ggr för plast...huset måste andas annars blir det mögel . min kyllärare sade att om man har syrefattig luft i huset då blir det mkt svårt att värma upp luften den luften vi andas ut innehåller mkt vätska denna söker sig till den kalla ytan där den utkondenseras det märks när man isolerat väggarna det rinner då vatten på fönstrenistället för att passera genom väggarna sedan svart mögel längst ner på fönster karmen.....i en sommarstuga som står tom där tror jag absolut inte på ngn plast i väggar golv o tak ska man ha tätt skikt då tror jag på måla tak panelen med tät färg på insidan mot rummet ingen plast innanför, baksidan av vägg tak panelen. Då ser ni om det är blött av kondens vatten bygg inte in fukten är det blött ventilera och då får ni starta fläkt för att få ut kondens vattnet
 
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Intressant!
Ett annat alternativ är
Nattstyrning/sänkning ingår i rumspanelen till värmepumpen och den drar ned till 16 °C kl 22-04 och kl 8-15, lör & sönd enbart 22-05.
Detta system jobbar med termostat i rumpanelen och stänger inte av/på v-p.
Sparar vad vi kan se
2700 kWh/år. Vilket är rätt bra! Då ingår att vi sänker om vi är bortresta någon helg.

Energiförlusten blir mindre från huset eftersom tempen sänks. Mindre energi läcker ut från huset! Det hinner sällan bli 16 °C i huset. Man sover bättre.

kontorshus, affärer, skolor och liknande använder nattstyrning.

Bygger nu nytt och yttertaket från Raymond solar. Kommer att ha en styrning mot timpris. Vp jobbar mer vid lågt, mindre vid högt
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin72 och 1 till
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Försök att installera en ackumulator-tank ifall det är möjligt. Då fördröjer du nedkylningen av värmesystemet om du tror att det hjälper att stänga av systemet. Ackumulatortank gör att du spar energi dygnet runt, vi gör så med en värmepump och den går 24/7. Precis som någon skrev helt avstängd värme. du spar marginellt men värmepumpen får arbeta maximalt för att komma upp till rätt temperatur igen.
 
O oveåfasa skrev:
Tack för ett bra och fullödigt svar. Jag ska göra testen med mätningarna vid ytterväggen för att se hur mycket värmeförlusten är vid olika yttertemperaturer. Tappar jag 1 grad per timme så är det ok. Är det mer så kanske jag minskar antalet timmar till 2x2 istället. När det gäller på och avstängningen av VP så ska jag prata med firman som installerade den och som fortfarande finns kvar först. Tanken är ju att jag ska spara pengar genom att inte ha på värmesystemet några timmar per dag när elen är som dyrast. och eftersom jag har timpris kan ta hem värmen sen när priset har gått ner. Det har varit vanligt att priset på elen mina timmar när jag vill stänga av, har varit från dubbelt till x8 mot vad det går ner till en timme, eller två senare.

När det gäller vinden så funderar jag på om det överhuvudtaget ligger nån ångspärr .. la man det i början på 60: talet? Gränsfall. Jag ska gå upp och kolla. Har inte gjort det än. Tanken med att tilläggsisolera, med kanske 10 cm är med två st fuktstyrda fläktar, en i var gavel. Just för att undvika risken för mögel. Har också köpt en enkel Hygrometer som via en app gör att jag kan hålla koll på fuktigheten. Idag är det torrt och fint däruppe.
... men återigen så spekulerar jag med hjälp av google utan nån egentlig kunskap.
Var förstktig med ångspärr på äldre hus, det blir sällan bra. Minsta hål i en ångspärr och det blir ett lokalt problem där som är mycket illa. Hade ett hus uppfört 92 efter en brand. Ångspärr i form av plast under innertak. De lyckades mossa en bit där plasten var uppskuren. Skulle sätta in en lampa där senare efter några år och det sprutade vatten, säkert tio liter minst och isolering var dyblöt. Tror inte man kan få en ångspärr inlagd i efterhand tät.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
P PEmde skrev:
...du spar marginellt men värmepumpen får arbeta maximalt för att komma upp till rätt temperatur igen.
Nej, man (vårt hus) sparar på sänkning med Danfoss rumspanel på ett år mer kWh än vad värsta/kallaste månaden i januari förbrukar.

Rätt! vp får gå lite längre tid när termostaten går på igen. Helt logiskt.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Intressant!
Ett annat alternativ är
Nattstyrning/sänkning ingår i rumspanelen till värmepumpen och den drar ned till 16 °C kl 22-04 och kl 8-15, lör & sönd enbart 22-05.
Detta system jobbar med termostat i rumpanelen och stänger inte av/på v-p.
Sparar vad vi kan se
2700 kWh/år. Vilket är rätt bra! Då ingår att vi sänker om vi är bortresta någon helg.

Energiförlusten blir mindre från huset eftersom tempen sänks. Mindre energi läcker ut från huset! Det hinner sällan bli 16 °C i huset. Man sover bättre.

kontorshus, affärer, skolor och liknande använder nattstyrning.

Bygger nu nytt och yttertaket från Raymond solar. Kommer att ha en styrning mot timpris. Vp jobbar mer vid lågt, mindre vid högt
Det låter ju bra och är det säkert. Det innebär ju dock att det som jag vill åt, att både få ner förbrukningen men (viktigt) involvera elprisets fluktuationer i besparingarna blir inte lika påtagliga. Ska dock vara ärlig med att jag har ingen aning om vilket som skulle ge mest men håller på att lära mig. Här och på nätet. 😅
 
P PEmde skrev:
Försök att installera en ackumulator-tank ifall det är möjligt. Då fördröjer du nedkylningen av värmesystemet om du tror att det hjälper att stänga av systemet. Ackumulatortank gör att du spar energi dygnet runt, vi gör så med en värmepump och den går 24/7. Precis som någon skrev helt avstängd värme. du spar marginellt men värmepumpen får arbeta maximalt för att komma upp till rätt temperatur igen.
Nattsänkning spar alltid energi, detta oberoende om det finns någon ackumulatortank eller inte.

Den energi man sparar är den minskade energiförlusterna genom husets klimatskal.

Ju längre tid man har nattsänkning ju mer energi sparar man.

Ja, det åtgår energi för att värma upp huset igen men den energimängden är samma som den energi som inte går åt under tiden temperaturen faller.

Det är alltså energimängden mellan "normal" rumstemperatur och den lägre dygnsmedeltemeraturen som man sparar in varje dygn med hjälp av "nattsänkning".

Om den insparade energin ger någon avkastning i plånboken är en annan sak.
Den behöver man också ta hänsyn till, tex genom att spärra elpatronen under den tiden på året som VPn klarar av att få upp värmen inom "lagom" tid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.