29 041 läst · 172 svar
29k läst
172 svar
Hur gör jag för att sänka värmekostnaderna, ett steg till ...
Du har helt rätt. Passar perfekt om man har fast kWh pris.O oveåfasa skrev:Det låter ju bra och är det säkert. Det innebär ju dock att det som jag vill åt, att både få ner förbrukningen men (viktigt) involvera elprisets fluktuationer i besparingarna blir inte lika påtagliga. Ska dock vara ärlig med att jag har ingen aning om vilket som skulle ge mest men håller på att lära mig. Här och på nätet. 😅
Systemet tar inte hänsyn till timpris. Men blir billigare ändå, fast detta är inte optimalt.
Om man skall vara borta tex hela lördagen så sänker man på morgonen temp med en knapptryckning fram till 2 timmar innan man beräknar komma hem.
Men nu i nästa hus kommer det tas hänsyn till timpriset också. En slags datorstyrning från Raymond, via en rumspanel igen, även app. Varje rum har en termostat på väggen också. Så om någon är bortrest längre tid sänker man det rummet. Hoppas det blir bra.
Jag förstår, så är det ju med oss alla. Vi har olika förutsättningar och tankar. Själv har jag precis gått över till timbaserat och därmed vill jag undvika de timmar på morgonen och på kvällen när elen är x2 till x8 dyrare.L L Jan skrev:Du har helt rätt. Passar perfekt om man har fast kWh pris.
Systemet tar inte hänsyn till timpris. Men blir billigare ändå, fast detta är inte optimalt.
Om man skall vara borta tex hela lördagen så sänker man på morgonen temp med en knapptryckning fram till 2 timmar innan man beräknar komma hem.
Men nu i nästa hus kommer det tas hänsyn till timpriset också. En slags datorstyrning från Raymond, via en rumspanel igen, även app. Varje rum har en termostat på väggen också. Så om någon är bortrest längre tid sänker man det rummet. Hoppas det blir bra.
Helt korrekt! Min erfarenhet också. Mkt energi sparas desto oftare man sänker. Vi ser det på statistiken lätt.Demmpa skrev:Nattsänkning spar alltid energi, detta oberoende om det finns någon ackumulatortank eller inte.
Den energi man sparar är den minskade energiförlusterna genom husets klimatskal.
Ju längre tid man har nattsänkning ju mer energi sparar man.
Ja, det åtgår energi för att värma upp huset igen men den energimängden är samma som den energi som inte går åt under tiden temperaturen faller.
Det är alltså energimängden mellan "normal" rumstemperatur och den lägre dygnsmedeltemeraturen som man sparar in varje dygn med hjälp av "nattsänkning".
Om den insparade energin ger någon avkastning i plånboken är en annan sak.
Den behöver man också ta hänsyn till, tex genom att spärra elpatronen under den tiden på året som VPn klarar av att få upp värmen inom "lagom" tid.
Elpatron på vp är alltid urkopplad förutom på auto om borta en vecka på sportlovet. Behövs ej elpatron, drar bara onödigt massor av el. Över 50 grader och över dör legionella ändå.
Jag måste bara säga att bergvärme är bra på alla sätt. Bor i tegelvilla också. 230 m2O oveåfasa skrev:Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.
Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]
Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?
Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.
Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Förbrukning 8700 kwh om man tar det lite lugnt runt 20grader inne. Och inte tar de längsta duscharna ! Tyst, problemfritt är väl ingenting men funkar väldigt bra.
Det låter ju helt suveränt. Då förbrukar du avsevärt mindre än jag per kvm.N Nisse114 skrev:
Jag har solceller 9kwh (inte batterier än)
Treglasfönster
80 kvm boyta + 80 kvm källare (som värms med samma temp)
Tegelhus från 60-talet
ca 20 gr
Bor i Skåne
Vattenburen värme L/V (15 år gammal)
Om det vore ok så skriv gärna vad du har som matchar ovan och vad du har mer som jag inte har.
Alltid intresserad att lära hur andra har det. Är det fler som vill så skriv ni också.
Nej det betalar sig inte direkt om besparingen är liten och inventeringen är stor. Tvär om ett riktigt dåligt råd från dig till TS.Nissens skrev:Nej, husets värde ökar med lägre energiförbrukning, så det betalar sig direkt. Så är det absolut inte med att byta från en LED lampa till en annan.
Har du kol på LED lampornas brinntid?
Det blir lååång tid att byta dom.
Men självklart köper man moderna lampor när de gamla LED är slut, men det var inte det du föreslog.
Nej efter några år kan det vara läge att byta LED, det är inte främst brinntiden som avgör utan hur mycket ljus man tappat från en äldre lampa. Läs på lite innan du kritiserar det du inte förstår!
Kan bara instämma med Ulltand. Att tilläggsisolera en frisk fasad är överlag ekonomiskt tveksamt. Att tilläggsisolera en tegelkåk är än mer tveksamt.Nissens skrev:
-75 tegelO oveåfasa skrev:Det låter ju helt suveränt. Då förbrukar du avsevärt mindre än jag per kvm.
Jag har solceller 9kwh (inte batterier än)
Treglasfönster
80 kvm boyta + 80 kvm källare (som värms med samma temp)
Tegelhus från 60-talet
ca 20 gr
Bor i Skåne
Vattenburen värme L/V (15 år gammal)
Om det vore ok så skriv gärna vad du har som matchar ovan och vad du har mer som jag inte har.
Alltid intresserad att lära hur andra har det. Är det fler som vill så skriv ni också.
115+115
3-glas
Ca-20
Om du tycker att det är ekonomiskt försvarbart att byta LED lampor mot andra LED lampor som Ulltand förespråkade så är du ute och cyklar.Intet skrev:
Man isolerar inte fasader, man isolerar väggar och tak. Man minskar effektförbrukningen och höjer värdet på huset betydligt mer genom att isolera jänfört med att byta LED lampor mot nya LED lampor.
Har du endast 7000kwh på ett år skall du vara nöjd jag har ett likadant hus och hade 20000kwh 22grader på ett år en person!O oveåfasa skrev:Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.
Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]
Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?
Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.
Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Pannan är bytt nu till en helt ny CTC och jag hoppas på 7000kwh!
I Skåne gör knappt 3glas fönster någon skillnad och det gör inte heller tilläggsisolering på vinden jag hade ordentlig koll på det, Ytterväggarna endast är 70mm isolering!
Viktigast är hela tätningslister i dörrar o fönster!
Jag förstår naturligtvis vad du menar och ser i svaren här och på många andra frågor att återbetalningstiden är en viktig faktor för många. Jag kan kan dock tänka när det gäller mycket som jag spenderar pengar på att "the greater good" kan ibland vara allenarådande eller något annat skäl. Måste inte få tillbaka alla pengar jag spenderar, på samma sätt som jag inte tänker så när det gäller inköp av bil, till exempel.G G.L. skrev:
😅
Jag har också noterat att det är ganska många som inte kan räkna på återbetalningstiden vilket också är lite knepigt.
O oveåfasa skrev:Jag förstår naturligtvis vad du menar och ser i svaren här och på många andra frågor att återbetalningstiden är en viktig faktor för många. Jag kan kan dock tänka när det gäller mycket som jag spenderar pengar på att "the greater good" kan ibland vara allenarådande eller något annat skäl. Måste inte få tillbaka alla pengar jag spenderar, på samma sätt som jag inte tänker så när det gäller inköp av bil, till exempel.
😅
Jag har också noterat att det är ganska många som inte kan räkna på återbetalningstiden vilket också är lite knepigt.
Kan tillägga att en del i allt är att förbereda för framtiden, när man blir gammal och grå och inte orkar göra alla saker som man har tid med nu i början av sin pension. Vill ju bo kvar så länge det går i huset så bättre att tänka och göra nu ....
😆