J jonaserik skrev:
Och när du sdka höja värmen efter så går det åt ännu mer, många kW för att komma tillbaka på nivån innan stoppet.
Det beror på hur du menar.

Vad menar du med "ännu mer"?

Ja, effekttoppen blir högre efter "nattsänkning", men totala energiförbrukningen från nattsänkningen börjar tills temperaturen är uppe i rätt nivå igen blir lägre, detta eftersom rumsmedeltemperaturen blir lägre.
Alltså den totala energiförbrukningen blir lägre med "nattsänkning".


Om sänkningen av den totala energiförbrukningen syns i plånboken eller inte och om det är positivt eller negativt beror på kostnaden för värmeproduktionen, bl.a. elpriset och om elspetsen i VPn behöver gå in när temperaturen höjs.
 
  • Gilla
oveåfasa och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med "ännu mer"
Blir nog som att köra en bil. Hastighetsbegränsning, lättar på gasen och efter mer gas för att komma upp i fart. Det finns inga genvägar för att kompensera värme och farten på en bil. Kostar på att öka allt.
 
  • Gilla
oveåfasa och 1 till
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag tänker att skillnaden i pris dessa timmar (ovan angivet) skiljer ibland väldigt mycket, så även om man ska värma upp det igen gör man det på ett avsevärt billigare elpris.
OBS: Om man som jag har timpris.
Jepp det blir att prova sig fram vad det kan bli, där kan jag inte förutsäga något. Bara den erfarenhet jag har av anläggningar som åkte jojo i tempen mellan dag och natt.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det finns ju även ett mellanting. Sätter man dit en shelly, så kan man få den att köra utifrån dels husets tröghet men även utomhustemperaturen.

Skriptet nedan går att ställa in tröghet på byggnaden samt hur många timmar per dygn som värmepumpen ska tillåtas vara i drift. T.ex. kan man programmera den så värmepumpen är igång dygnet runt vid stark kyla, men att den vis t.ex. +5 tillåts att stänga av ett antal timmar, för att undvika dyrtimmar.

Det här är ju lite halvsvår optimering. Om elpriset är jämnt så borde man köra värmepumpen dygnet runt på jämn låg temp (högst cop). Är elpriset högt under några timmar, så bör den ju vara av de timmarna och köra resten av timmarna med lite högre temp (lite sämre cop - fler köpta kWh, men förhoppningsvis lägre totalkostnad). Gäller ju även att man inte råkar ställa av värmepumpen så elpatronen får gå in, för att man hamnar efter för mycket.

Nedanstående script var visst inte för nordpoolområdet, har sett att det finns ett liknande skript för sverige-elpriser, har dock slarvat bort länken.

shellyn ska inte bryta strömmen. Man bör istället använda sig av ingångar på kortet till värmepumpen, eller möjligen fejka temperatur så värmepumpen reducerar, eller t.ex. lägga till en sensibo-air och med hjälp av den ändra börvärdet på inomhustemperaturen om man har en luft luft värmepump.

jag tänkte testa ett liknande script i vinter till min luft luftvp, men har ingen erfarenhet av det ännu tyvärr.

[länk]
Tack. Intressant läsning och ska absolut läsa in mig på "Shelly". Har inte stött på det förut. Hela poängen jag har är ju att inte köra när elen är som dyrast även om det sen går åt mer el så blir kostnaden mindre, så skillnaden kan vara så mycket som x2 till x8. Vid sällsynta tillfällen ännu mer.
 
M maxmsm skrev:
Detta verkar vara vad jag har, har du bilder på ute och inne del som du kan lägga in?
Om det är samma så kan du gå in i menyerna och lägga dessa sänkningar fast.
Det är precis min förhoppning men vill känna mig säker på att det är rätt väg att gå. Därav mina frågor här.
Än så länge ligger jag mellan 10 och 14 kwh per dag så inte jättebrått. Bättre att göra rätt.
Bild av en instruktionssida med text och illustrationer av elpannan 290 A/W, reglerecentral och värmepump Optima.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på hur du menar.

Vad menar du med "ännu mer"?

Ja, effekttoppen blir högre efter "nattsänkning", men totala energiförbrukningen från nattsänkningen börjar tills temperaturen är uppe i rätt nivå igen blir lägre, detta eftersom rumsmedeltemperaturen blir lägre.
Alltså den totala energiförbrukningen blir lägre med "nattsänkning".


Om sänkningen av den totala energiförbrukningen syns i plånboken eller inte och om det är positivt eller negativt beror på kostnaden för värmeproduktionen, bl.a. elpriset och om elspetsen i VPn behöver gå in när temperaturen höjs.
Om du "tar" energi ur huset (väggar osv) under nattsänkningen så måste denna energi "åter laddas" in i konstruktionen under den tid du inte har nattsänkning, annars kommer husets medeltemp sakta att sänkas under tid
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Detta håller jag med om ... så länge max/min över dygnet på spotpriserna (om man har timpris dvs) är under 50-75 öre är det liten till ingen ingen nytta alls att styra förbrukningen i tiden.

Dock kan det då effekttaxa införs bli en ide att se till att tex VVB inte börjar värma varmvattnet samtidigt som värmesystemet maxar då det är svinkallt ute. Lyckas man hålla nere max-effekten så kommer man troligen att kunna tjäna endel.
Fast då styr man inte VP:n utan VVBn.
Lika så om man har elbil och ska ladda den ... att styra den tiden till lågpris OCH så att de blir minsta maxeffekt.

Själva värmesystemet i huset har jag svårt att se att man tyvärr tjänar mycket på att styra över dygnet.
Om elpriset håller sig på denna nivå, så jo, då är det inte så mycket att spara, även om det borde bli en liten slant sett till mycket lite jobb, på årsbasis. Ser man över en längre period så kommer säkert elpriset att skifta och fördelarna öka vid besparingen och fokuseringen på att inte bruka när elpriset är som högst. Sen att lära sig mer om hur hålla nere max-effekten, det blir nästa steg.
😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Sätt på mössan på huset med att tilläggs isolera vinden👍
Det är absolut en tanke men ... det är ju inte bara att lägga på mer isolering. Har en bekant som gjorde det och fick vinden full med mögel. Jag tänker mig en fuktstyrd fläkt på var gavel och en Hygrometer som jag kan läsa av i telefonen.
... men det kommer nog. 👍
 
glöm inte isolera golven på alla våningar i huset, iso sjunker ihop med tiden sedan blir det en köldbrygga under golvbrädorna . jag har blåst in lösull i mina golv det blev bra o billigt ta det försiktigt bara när det är fullt så är det fullt tvinga inte in mer iso då lyfter golvbrädorna spec om ni kör med 6bar tryck ....numera kan jag gå barfota på mina golv på vintern
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir nog som att köra en bil. Hastighetsbegränsning, lättar på gasen och efter mer gas för att komma upp i fart. Det finns inga genvägar för att kompensera värme och farten på en bil. Kostar på att öka allt.
L lat skrev:
Om du "tar" energi ur huset (väggar osv) under nattsänkningen så måste denna energi "åter laddas" in i konstruktionen under den tid du inte har nattsänkning, annars kommer husets medeltemp sakta att sänkas under tid
Ja, det går åt energi för att höja värmen men samma mängd energi som går åt till att höja värmen spar man in när man sänker värmen!!!
Dessutom så sparar man en del energi på att hålla en lägre temperatur jämför med att hålla en högre temperatur.

Ja, man "tar" energi från väggar mm, som behöver tillföras vid temperaturhöjning, men återigen, den energin som åtgår till temperaturhöjningen spasdes in vid temperatursänkningen.
Alltså totala energiförbrukningen för bara temperatursänkningen plus temperaturökningen är noll (0).
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Elpannan (elpatronen) skulle man ju ganska enkelt kunna stänga av under dygnets två högprisperioder.

Man kan styra på radiatorerna istf VPn eller pannan. Det finns ett antal olika radiatortermostater man kan använda för att spara.

Vissa med inbyggd tidsstyrning. En del fjärrstyrda via Wifi eller Z.Wave osv. Fjärrstyrning gör att man kan styra alla radiatorer från en central controller. T.ex. PC, Rpi, eller dedicerad kontrollbox.

Det är inte helt fel att ha i husets kallaste rum och inte i rum med kraftig solinstrålning samt sovrum. Man kan då optimera rum för rum och säkerligen spara en hel del. Om de har speciella program för "semester" kan man spara in en hel del när man inte är hemma. Mycket beror på individuella behov såklart. Men det ger en flexibilitet och möjlighet till att anpassa efter behovet i varje rum vid varje tidpunkt.
Visste inte ens att det fanns termostater som kan tids-styras, ska läsa in mig lite och se om det kan vara ett alternativ. Är dock lite tveksam om det ger sk full utdelning. Olika temp i olika rum är heller inte så användbart här då vi inte har dörrar mer än till sovrummet och inte heller många rum. 😉
 
O oveåfasa skrev:
Det är absolut en tanke men ... det är ju inte bara att lägga på mer isolering. Har en bekant som gjorde det och fick vinden full med mögel. Jag tänker mig en fuktstyrd fläkt på var gavel och en Hygrometer som jag kan läsa av i telefonen.
... men det kommer nog. 👍
Det är tyvärr inte bara att lägga på mer isolering och sätta in en fuktstyrd fläkt av typ pax/badrums-modell.
Dels måste man ha koll på hur luftfuktigheten är ute så att fläkten inte går igång om det är fuktigare ute tex då det regnar.
Dels vill man inte heller dra in kall luft som värms upp på vinden och då har större relativ fuktighet än luften som redan finns på vinden
Pax/badrums-modellar tar bara hänsyn till fuktigheten på vinden och inte det som är ute och det kan ställa till problem som man inte tänkt på.
Dock om du köper en "trygghetsvakten vind" så har den sensorer och mjukvara för att klara det "out of the box" om jag förstått det rätt.
Själv byggde jag en egen motsvarande variant mha smarthub och smarta sensorer som styr en fläkt av/på.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Saigonkick Saigonkick skrev:
Fattar jag det rätt att du enbart har en kostnad på 7000kw per år? Är den ens lönt att orka hålla på att bry sig när man har dom siffrorna?
Det är lite av en grej, förutom att varje krona ... 🍺
 
O oveåfasa skrev:
Visste inte ens att det fanns termostater som kan tids-styras, ska läsa in mig lite och se om det kan vara ett alternativ. Är dock lite tveksam om det ger sk full utdelning. Olika temp i olika rum är heller inte så användbart här då vi inte har dörrar mer än till sovrummet och inte heller många rum. 😉
Hoppa över det med en massa elektronik som börjar att strula, inte värt det. Bara en hög kostnad att införskaffa. Bäst är att ge från värmekällan vad som behövs och om det blir fört varmt, ställa ner en vanlig termostat. Klart det är upp till varje person att avgöra vad som ska installeras. Men betänk allt är inte guld som glimmar, som andra och tillverkar säger, är så bra.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Om du har timpris är det väl bättre att styra bort de dyraste timmarna än att köra på vissa klockslag (elen är ju inte alltid dyr). De kallaste dagarna på året när du använder värmepumpens fulla effekt bör du inte styra bort i samma utsträckning, blir svårt för Vp att ”jobba ikapp” när den redan går nära sin max-effekt typ dygnet runt. Shelly samt ett konto på elonoff.se kan vara ett alternativ att titta på.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.