M MrDizzy skrev:
Ja man kan beräkna hur många grader huset tappar, fast det är inte det lättaste.
Du måste ha koll på isoleringstal för alla delar av väggar & tak för både bostadsvåning och källare.
Och är det inte du som har byggt och exakt vet hur mycket isolering och vilka material som används överallt så blir det ändå bara en uppskattning

Dock skulle jag köra med denna metod istället:
(enklare och billigare men tar mer tid och ger ungefär samma resultat)
Du har koll på hur varmt du har på insidan en yttervägg mha IT-termometer (kostar några hundra )
Du har även koll på hur varmt/kallt det är ute
Sen stänger du av värmen dina 3 timmar.
du skriver ned temperaturerna varje timme på ett papper.
säg 10grader ute och 20 inne och att det minskade 1C
en tempskillnad på 10C (mellan ute och inne) i 3 timmar minskade innetemperaturen med 1C
Upprepa vid olika ute temperaturer och få en känsla på hur mycket det minskar
Men tumme-pekfinger ger det då att om det är 0C ute tappar du 2C
och vid -10C tappar du 3C
Nu drog jag bara till med några tillrättalagda siffror.

Personligen har jag hållt mig ifrån att externt bryta strömmen till min LVVP med timer/smartstyrning.
Är inte så säker på att den är designad för att klara det.
Att strömmen går nån gång om sänder ska de klara... men hur elektroniken mår , speciellt då det är minsugrader ute, av av externt bryta ofta och regelbundet ... nä känns obra.

Ang att isolera vinden mer så beror det på hur bra ångspärr du har mellan innertaket och vindsisoleringen.
Har en lika dan byggd kåk som du, där det ligger tjärpapp som ångspärr och sen 20cm kutterspån och på det 9cm träfiberisolering. Det motsvarar ca 20cm glasfiber isolering.
Jag vågar inte lägga på mer isolering då det KAN riskera att man får daggpunkten inne i isolering.

Sen mer isolering på vinden gör att man sänker temperaturen på vinden och det i sin tur gör att den relativa fuktigheten där ökar. (och har man inte koll på hur mycket fukt man har på vinden så kan det gå över gränsen och börja mögla)
Här råder jag dig att börja med att införskaffa antingen smarthub o temp&fukt sensorer som du sätter på vinden eller en väderstation som har trådlösa temp&fukt-sensorer (varvid du då kan stoppa en/två sådana på vinden)
Kör du med smarthub kan du få den att automatiskt spara ned värdena från sensorerna så att du kan gå tillbaka och kolla hur det såg ut bakåt i tiden.
Kör du varianten med väderstation får du skriva upp själv.
Kör med detta ett tag så du får koll på klimatet på vinden.
Ligger du nära gränsen bör du inte isolera mer.
[bild]


En extra luft/luft värmepump som går som AC på sommaren och som extra tillskott på vintern är ju alltid bra. Då har man en liten backup om huvudvärmesystemet börjar bråka, vilket kan vara nog så trevligt om det bråkar just som det är kallast.
Du misstänker att LVVP skulle vara känslig för extern styrning. Varför? Elektroniken i en LVVP jämfört med en LLVP är ingen skillnad, det som skiljer är ju hårdvaran. Mina 4 LLVP har styrts externt under 20 år så det torde vara en indikator på låg risk för haverier orsakade av spänningsbortfall.
 
  • Gilla
oveåfasa och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har man VP som energikälla så bör man undvika att strypa flödet med termostaterna.
Termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
All annan rumstemperaturreglering bör ske med framledningstemperaturen.
Varför så?
 
  • Gilla
oveåfasa och 2 till
  • Laddar…
luft"värme"pump för att köra kyla finn ett fel
 
  • Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
20cm funkar möjligen på ett garage, så 30 eller helst mer är ingen dum idé.

Rent ekonomiskt är det inte lätt att försvara att byta generation på LED lampor… hur lång återbetalningstid tror du det är på den åtgärden? Troligen ett par mansåldrar…

Att generellt isolera huset bättre är sannolikt en mycket bättre ide
Ren ekonomiskt är det inte lätt att försvara isolering av väggar. Blir en sjukt lång återbetalningstid.
Byta LED lampor är däremot snabbare då man kan byta när dessa tjänat ut, dvs lyser förs svagt eller inte alls.
 
  • Gilla
oveåfasa och 1 till
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Det är massor av faktorer som spelar in. Främst temperaturskillnad inne och ute. Styrka och riktning på blåst. Luftfuktighet ute och inne. Snö på marken. Frost mot källaren. Om inte minusgrader regn. För att nämna några. Om man vet ungefär effektbehov kan man räkna ut vad man behöver tillföra per dygn. Sen ackumulera det man behöver när man stänger av. T ex ackumulatortankar. Om du bara använder huset som ackumulator kommer det bli kallt.
 
  • Gilla
Ben39 och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha läst alla kloka svar
Sänk temperaturen istället under längre perioder med högre elpris
lätt att stressa upp sig med timvärdena det är genomsnitttet du ska agera på
det är ett trögt system med buffert i huset och aldrig effektivt att höja och sänka som du tänker
 
  • Gilla
oveåfasa och 1 till
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Jag har ett till förslag för att ordna natt- och dagsänkning av temp: elektroniska radiatortermostater. Jag har installerat sådana från Danfoss och de gav en bra besparing. Bedömt ca 10%, men det behövs nog drift ngt år till för att veta säkert. Bäst är att de är helt fenomenala på att hålla jämn rumstemperatur jmf med de gamla termostaterna vi hade.
Danfoss Ally heter systemet.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag styr min LLVP efter utetemp, elpris, väderprognos, helgdagar, inne sensor.

Tar hänsyn till COP faktor och återställer värmen lagom tills man vaknar/kommer hem från jobb/skola.

Sparar lite kostnad med timpris, men framför allt sänker det förbrukningen.

[länk]
Vet du om den fungerar med Nibes värmepumpar?
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Vad har du för ventilation i huset?
 
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Tänk på att snart kommer effekt avgift på de dyraste timmarna.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Tänk på att snart kommer effekt avgift på de dyraste timmarna.
Hur effekttaxa kommer att se ut är olika beroende på elnätsföretaget, vissa kör dygnet runt vissa mellan tex 06 & 22, vissa kör högsta toppen, vissa kör medelvärdet av x antal toppar.

Så nej, det är inte effekttaxa bara under de dyraste timmarna.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Har precis låtit montera en Nibe LVVP. Där finns denna funktionen redan inbygd, men man måste naturligtvis även ha timdebitering på elen då.
I nuläget har jag både 20A huvudsäkring och rörligt elpris, så håller på att kolla ev förtjänst på att säkra ner till 16A, samt att gå över till timdebitering och då aktivera tariffstyrningen på VP:n.
Finns även en annan smart funktion som tar in väderprognosen och i förtid höjer/sänker värmeproduktionen efter vilket värmebehov som förväntas att komma. Den funktion upplever jag fungerar bra.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Jag funderar på att styra värmepannan med klocka (om det går) för att inte värma huset under de timmar på dagen när elpriset är som högst. Se hur långt jag kan komma utan att riskera huset och ändå ha en tillräcklig värme i huset. Jag tänker främst på tiderna ca 06.00-09.00 samt 17.00 till 20.00 då priserna är högre och värmebehovet till natten är mindre.

Jag bor i ett hus på 80 kvm med delvis inredd källare byggt 1962. Det är ett tegelhus med betonggolv och betongväggar som värms upp med värmepump luft/ vatten IVT Optima 900 IVT med elpanna IVT 290 A/W (15 år gamla). Huset har relativt nyinstallerade treglasfönster. På taket har vi solpaneler i söderläge 9 kwh. Vi värmer huset till ca 20 gr. På vinden ligger 20 cm glasull. Förbereder för att installera fuktstyrd fläkt i källaren och ev på vinden.
Vi köper ca 7000 kwh per år. Bor i Skåne. Vi har idag timpris.
[bild]


Nu till mina frågor:
Kan man beräkna hur många grader huset tappar under de tre timmar som värmen är avslagen?
Sliter det mer eller mindre på pannan att den slås på och av?
Tilläggsisolera mer på vinden (med förbättrad ventilation)?
Hur kontrollerar jag om det är inomhus eller utomhus/ regulator till värmepumpen?

Funderar även på att installera en luftvärmepump för att köra kyla på sommaren när jag ändå har solpaneler och tänker att jag kan använda den för att snabbt få upp tempen på morgonen.

Tankar och kommentarer tas gärna emot både plus och minus.
Låter det som ett klokt beslut och om inte, varför?
Är novis i sammanhanget men har ändå spekulerat i att ta energibesparingar ett ytterligare steg till.
Du har ju redan låga kostnader om du bara köper 7000kwh per år. Jag köper 25000 och håller inte på att jaga kwh överallt.
 
  • Gilla
oveåfasa och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi inte samma förutsättningar, men för mitt hus så stänger jag av värmen under de två tydliga topparna på dygnet, jag gör också extra mycket varmvatten under natten när det är billigt.

Då jag har bergvärme, golvvärme i betongplattan och FTX så noterar jag inte över huvud taget att värmen är avstängd dessa timmar under dygnet.

Känns som detta blir extra aktuellt när effektavgiften kommer och man kanske inte vill göra värme samtidigt som man lagar all mat.
 
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Jag har ett till förslag för att ordna natt- och dagsänkning av temp: elektroniska radiatortermostater. Jag har installerat sådana från Danfoss och de gav en bra besparing. Bedömt ca 10%, men det behövs nog drift ngt år till för att veta säkert. Bäst är att de är helt fenomenala på att hålla jämn rumstemperatur jmf med de gamla termostaterna vi hade.
Danfoss Ally heter sysystemet.
Du har värmepump?

Har man VP som energikälla så bör man undvika att strypa flödet med termostaterna.
Termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
All annan rumstemperaturreglering bör ske med framledningstemperaturen.

M maxmsm skrev:
Varför så?
En VP vill ha flöde på värmekretsen.
Den vill bli av med den värme den producerar.
Det kan bli fellarm som gör att kompressorn stoppar och värmepumpen går i nöddrift (elpatron).
 
  • Gilla
oveåfasa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.