29 035 läst · 172 svar
29k läst
172 svar
Hur gör jag för att sänka värmekostnaderna, ett steg till ...
Sover i källaren gör vi ibland på sommaren om det blir för varmt, på vintern sover vi hellre i bodelen.B boped skrev:Jag har 22 grader i källaren året om stöttar med en luft-luft på sommaren bla för att hålla källaren torr viktigt i källar hus då de ofta har stått en oljepanna från början som slukade en massa luft!
Har du källare varför skall du köra kyla då sov i källaren de gör jag!
Termostater på elementen så sköter det sig själv.
Jag tänker med att det behövs framförallt ventilation i källaren samtidigt som man tillför värme.
22 grader i källaren tycker jag inte jag behöver men 20 grader hade varit nice.
Kallt eller inte det beror på vad man jämför med. Men nog upplever jag att vintrarna är betydligt kallare än somrarna även i Skåne. Eller?O oveåfasa skrev:
De som dimensionerar värmeppumpar och har elpatron har den som ett sk tillskott. En VP är dyr i inköp och billig i drift.För att klara sig med en mindre och billigare kompressor/VP kompletterar man med en elpatron. Elpatronen är billig i inköp men dyr i drift.
Om man kopplar bort elpatronen så att VP får arbeta mer finns det något att vinna. Men å andra sidan bruka elpatronen normalt bara gå in när VP inte räcker. Så kopplar man bort elpatronen helt riskerar man att det bara blir negativt. När det är varmt ute används elpatronen ändå inte och när det är kallt ute blir väl egentligen enda effekten att det blir kallt inne oxo.
Men för korta kalla perioder kanske det fungerar. Dessutom skall man kolla om elpatronen krävs för periodvis anti-legionella uppvärmning av varmvattnet.
Aha, det med legionel tänkte jag inte på. Ska fundera lite på det.O skrev:Kallt eller inte det beror på vad man jämför med. Men nog upplever jag att vintrarna är betydligt kallare än somrarna även i Skåne. Eller?
De som dimensionerar värmeppumpar och har elpatron har den som ett sk tillskott. En VP är dyr i inköp och billig i drift.För att klara sig med en mindre och billigare kompressor/VP kompletterar man med en elpatron. Elpatronen är billig i inköp men dyr i drift.
Om man kopplar bort elpatronen så att VP får arbeta mer finns det något att vinna. Men å andra sidan bruka elpatronen normalt bara gå in när VP inte räcker. Så kopplar man bort elpatronen helt riskerar man att det bara blir negativt. När det är varmt ute används elpatronen ändå inte och när det är kallt ute blir väl egentligen enda effekten att det blir kallt inne oxo.
Men för korta kalla perioder kanske det fungerar. Dessutom skall man kolla om elpatronen krävs för periodvis anti-legionella uppvärmning av varmvattnet.
På min LVVP kan man stänga av elpatron för värme, men inte för avisning eller legionella (om man kör varmvatten via LVVPn)O skrev:Kallt eller inte det beror på vad man jämför med. Men nog upplever jag att vintrarna är betydligt kallare än somrarna även i Skåne. Eller?
Du har alltid en baslast med förbrukning så säg att du måste göra av med 1-2kwh på matlagning de dyra timmarna 7-9 och 18-20 då elen säg kostar 2kr/kWh, då spelar det inte så stor roll att du värmer huset resten av tiden när elen kostar säg 30öre/kWh. De fyra timmarnas genomslag är större än man först kan tro. Satsa på månadsmedel och låg förbrukning.O oveåfasa skrev:Ok, förvånande för mig. Om det fungerar att stänga av de timmar jag angivit så innebär det att jag inte förbrukar nåt under dygnets 6 timmar när elen är x2 till x8 dyrare Sen går det naturligtvis åt mer för att återhämta det jag förlorat men till ett avsevärt billigare timpris.
Oavsett kommer jag prova manuellt några dagar för att se vad som händer och mäta temperaturtapp både i källaren och bodelen och jämföra med förbrukning innan och med det som grund räkna lite.
Jag kommer att återkomma nästa vecka med lite mer resultat.
Jag har typ 3års statistikO oveåfasa skrev:Ok, förvånande för mig. Om det fungerar att stänga av de timmar jag angivit så innebär det att jag inte förbrukar nåt under dygnets 6 timmar när elen är x2 till x8 dyrare Sen går det naturligtvis åt mer för att återhämta det jag förlorat men till ett avsevärt billigare timpris.
Oavsett kommer jag prova manuellt några dagar för att se vad som händer och mäta temperaturtapp både i källaren och bodelen och jämföra med förbrukning innan och med det som grund räkna lite.
Jag kommer att återkomma nästa vecka med lite mer resultat.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 581 inlägg
Nja, lagar mat på morgonen gör vi inte. Vattenkokaren går en gång på ett par minuter och det är allt. Lagar mat gör jag innan klockan är 18. Timdebitering har jag redan igång och vill testa. Sen tänker jag att beroende hur mycket temp jag tappar så stänger jag av VP 3 timmar på morgonen och 3 timmar på kvällen.F FC_Bygg skrev:Du har alltid en baslast med förbrukning så säg att du måste göra av med 1-2kwh på matlagning de dyra timmarna 7-9 och 18-20 då elen säg kostar 2kr/kWh, då spelar det inte så stor roll att du värmer huset resten av tiden när elen kostar säg 30öre/kWh. De fyra timmarnas genomslag är större än man först kan tro. Satsa på månadsmedel och låg förbrukning.
Jag har redan börjat göra tester och även om det inte är så kallt ute än så ska jag köra veckan ut och se. Igår tappade jag i stort sett inte en hel grad. Märktes inte de 4 timmar jag stängde av överhuvudtaget, vilket förvånade mig men skillnaden mellan ute och inne är ju inte så stor än.
Vatten ångan kondenseras i kallare utrymmen därav fuktiga källare så håll varmt i källaren även på sommaren de kommer du att tjäna på!O oveåfasa skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 581 inlägg
Jag har en rätt rejäl avfuktare men kör den inte på grund av att jag tänkt precis så.B boped skrev:
Vet dock inte egentligen vilket som är bäst. Att det blir torrare av att köra luftavfuktare är ju ingen tvekan om men då får man ju köra den ... året runt i intervaller.