Vad som är felet får en elektriker reda ut.

Finns kanske inte överallt men i alla äldre hyreshus som jag varit i, oftast Från 80 talet och bakåt men även in på 90 talet är uttagen som är gjorda för fast installation av tvättmaskin 380 V.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nästan garanterat finns det åtskilliga fler grava fel i elanläggningen om man råkar på en sån här dunderfadäs...

Intressant att TS alls valde att kolla detta uttag dock - de allra flesta inklusive jag själv skulle utgått från att det var 230 V i aktuellt uttag om det inte fanns tydliga indikationer på att installationen utförts av en klåpare.
Håller med, låter väldigt misstänksamt. Jag gick i alla fall inte och kollade varenda eluttag i huset innan jag kopplade in elprylar. Dessutom har TS försvunnit från forumet. Han kanske skäms...
 
Jag noterar flera konton i tråden med få inlägg som kort skriver att TS omedelbart ska kontakta elektriker innan han dör eller ännu värre. Har elbranschen också trollfabrik?🤔🤔🤔
 
  • Gilla
  • Haha
pether och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag noterar flera konton i tråden med få inlägg som kort skriver att TS omedelbart ska kontakta elektriker innan han dör eller ännu värre. Har elbranschen också trollfabrik?🤔🤔🤔
Någon har väl gjort en beräkning vad tipsen i elforumet "kostar" elbranschen så snart kommer väl krav på ersättning för förlorade inkomster, ungefär som när STIM jagade piratkopierare!
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag noterar flera konton i tråden med få inlägg som kort skriver att TS omedelbart ska kontakta elektriker innan han dör eller ännu värre. Har elbranschen också trollfabrik?🤔🤔🤔
Men allvarligt talat, om man inte vet något mer än vad som TS skrivit och vad vederbörande indikerar om sin kunskap inom detta område: rådet till TS att kontakta elektriker är väldigt befogat skulle jag säga.

Jag vet vad jag själv skulle göra i motsvarande läge men känner inte att det är rätt att skriva detta, det kräver dels mätinstrument som jag inte vet om TS har tillgång till, dels kunskap om hur dessa används vilket jag inte känner mig övertygad att TS besitter.

Man kan fixa mycket själv men detta bekymmer som TS beskriver bör kollas upp av elektriker. Finns för många saker som kan ha gått fel här.

Ett axplock:
- flytande nolla (mer klurigt)
- ren förväxling nolla / fas (enkelt)
- avsaknad av nolla (enkelt men då får man fixa en nolla från centralen)

Tror jag skulle anlitat min elektriker om det inte bara var det enkla fallet. Vill av princip inte in och pilla i elcentraler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ileyset och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag noterar flera konton i tråden med få inlägg som kort skriver att TS omedelbart ska kontakta elektriker innan han dör eller ännu värre. Har elbranschen också trollfabrik?🤔🤔🤔
japp. Lätt att glida i trådarna. Ska bättra mig och hålla fokus på TS.
 
Dags att stänga den här tråden?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Dags att stänga den här tråden?
Det är extremt sällan någon tråd stängs på detta forum, händer typ en gång var femte år om ens det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är extremt sällan någon tråd stängs på detta forum, händer typ en gång var femte år om ens det.
Tillför den något längre eller är allt redan sagt?
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Tillför den något längre eller är allt redan sagt?
Vi väntar på att TS återkommer med vad felet var.

Stängs tråden kan TS inte skriva...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja, vore intressant att höra från trådskaparen vad det var för tokighet. Men det är radiotystnad från honom sedan ca 3 dagar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
K Kalo81 skrev:
Dettabara i badrummet är då så därför jag undrar om förra ägaren dragit dem tre gul blå brun fel för få 330v+ kan jag dra dem rätt men hur lyckades han få 400v i ett 230v uttag därför jag frågar inte alla utag i kåken som har 380v bara de i badrummet(tvättstugan) så vågar ej koppla in tvättmaskin
Varifrån får du alla dessa olika spänningar du skriver om?
Det är ju ca 320V voltmetern visar, inget annat.

OM det är den faktiska spänningen så är det väldigt märkligt. Kanske någon potential som flyter?
 
Nissens Nissens skrev:
Varifrån får du alla dessa olika spänningar du skriver om?
Det är ju ca 320V voltmetern visar, inget annat.

OM det är den faktiska spänningen så är det väldigt märkligt. Kanske någon potential som flyter?
Se #11
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju ca 320V voltmetern visar, inget annat.
398 V tycker jag nog är det som visas
#14
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
398 V tycker jag nog är det som visas
[länk]
Missade att det fanns två olika mätningar. Då lär det vara felkopplat någonstans…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.