39 926 läst · 187 svar
40k läst
187 svar
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v
Vad som är felet får en elektriker reda ut.
Finns kanske inte överallt men i alla äldre hyreshus som jag varit i, oftast Från 80 talet och bakåt men även in på 90 talet är uttagen som är gjorda för fast installation av tvättmaskin 380 V.
Finns kanske inte överallt men i alla äldre hyreshus som jag varit i, oftast Från 80 talet och bakåt men även in på 90 talet är uttagen som är gjorda för fast installation av tvättmaskin 380 V.
Håller med, låter väldigt misstänksamt. Jag gick i alla fall inte och kollade varenda eluttag i huset innan jag kopplade in elprylar. Dessutom har TS försvunnit från forumet. Han kanske skäms...H Harald Blåtumme skrev:Nästan garanterat finns det åtskilliga fler grava fel i elanläggningen om man råkar på en sån här dunderfadäs...
Intressant att TS alls valde att kolla detta uttag dock - de allra flesta inklusive jag själv skulle utgått från att det var 230 V i aktuellt uttag om det inte fanns tydliga indikationer på att installationen utförts av en klåpare.
Jag noterar flera konton i tråden med få inlägg som kort skriver att TS omedelbart ska kontakta elektriker innan han dör eller ännu värre. Har elbranschen också trollfabrik?🤔🤔🤔
Någon har väl gjort en beräkning vad tipsen i elforumet "kostar" elbranschen så snart kommer väl krav på ersättning för förlorade inkomster, ungefär som när STIM jagade piratkopierare!Farstatjej90 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 439 inlägg
Men allvarligt talat, om man inte vet något mer än vad som TS skrivit och vad vederbörande indikerar om sin kunskap inom detta område: rådet till TS att kontakta elektriker är väldigt befogat skulle jag säga.Farstatjej90 skrev:
Jag vet vad jag själv skulle göra i motsvarande läge men känner inte att det är rätt att skriva detta, det kräver dels mätinstrument som jag inte vet om TS har tillgång till, dels kunskap om hur dessa används vilket jag inte känner mig övertygad att TS besitter.
Man kan fixa mycket själv men detta bekymmer som TS beskriver bör kollas upp av elektriker. Finns för många saker som kan ha gått fel här.
Ett axplock:
- flytande nolla (mer klurigt)
- ren förväxling nolla / fas (enkelt)
- avsaknad av nolla (enkelt men då får man fixa en nolla från centralen)
Tror jag skulle anlitat min elektriker om det inte bara var det enkla fallet. Vill av princip inte in och pilla i elcentraler.
Redigerat:
Dags att stänga den här tråden?
Varifrån får du alla dessa olika spänningar du skriver om?K Kalo81 skrev:
Det är ju ca 320V voltmetern visar, inget annat.
OM det är den faktiska spänningen så är det väldigt märkligt. Kanske någon potential som flyter?