K Kalo81 skrev:
Dettabara i badrummet är då så därför jag undrar om förra ägaren dragit dem tre gul blå brun fel för få 330v+ kan jag dra dem rätt men hur lyckades han få 400v i ett 230v uttag därför jag frågar inte alla utag i kåken som har 380v bara de i badrummet(tvättstugan) så vågar ej koppla in tvättmaskin
För din egen o din familjs säkerhet, ring en riktig elektriker, plocka inte med sådant du inte begriper, seriöst.
 
Och för fortbildandets skull:

Vad är de möjliga orsakerna till detta?

1. Det är två faser (+ev jord) kopplade till uttaget, istället för fas och nolla (+ev jord).

2. Det är en fas och nolla (+ev jord) kopplade till uttaget (dvs korrekt kopplat), men nollan är flytande. De olika faserna i huset kommer då tävla om att dra nollan mot sig (dvs minska spänningen mellan sig själv och nollan). I TS fall är fasen i uttaget kanske obelastad, och om någon annan fas används (hårt?) så sticker spänningen mellan nolla och fasen i uttag upp mot/till 400V.

Behöver nollan vara bruten i/före själva centralen? Eller vad händer om den har glapp/avbrott mellan uttaget och centralen?

3. Fler möjliga alternativ?

Hur utesluter man det ena eller andra?
 
Abc&123 RPåsse skrev:
för svaren är inte alltid helt bra tyvärr.
Enskilda svar kan vara riktigt dåliga men läser man samtliga svar med lite sunt förnuft påstår jag att man får ett bättre svar än det man får av en slumpmässigt vald elektriker.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Enskilda svar kan vara riktigt dåliga men läser man samtliga svar med lite sunt förnuft påstår jag att man får ett bättre svar än det man får av en slumpmässigt vald elektriker.

Välkommen till forumet!
Där har du nog lite fel är jag rädd. För att kunna avgöra vilka svar som är bra behöver man kunna en del själv. Är du behörig elektriker så kan du säkerligen hjälpa TS på ett bättre sätt. Framför allt så följer man gällande regler vilket är viktigt.
 
B Bengths skrev:
Vi ha alldeles för många ”elektriker”, kontakta en riktig elektriker.
Jag anlitade en riktig elektiker för att komplettera med ett till eluttag, han skarvade från en kopplingsdosa vid golvet och monterade dit ett extra uttag.
När vi tände lampan small det till, där han tagit strömmen ifrån var ett bortkopplat 400v elelement.
Det kom en ramsa från han med bla annat f..n skulle mätt innan.

Så detta kan även hända riktiga elektiker eller vad man nu skall kalla dom
OBS, har ej själv trixat med elen och har säkert använt fel fackuttryck men jag vet att även elektriker kan ha otur 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Abc&123 RPåsse skrev:
Där har du nog lite fel är jag rädd. För att kunna avgöra vilka svar som är bra behöver man kunna en del själv. Är du behörig elektriker så kan du säkerligen hjälpa TS på ett bättre sätt. Framför allt så följer man gällande regler vilket är viktigt.
Kan du själv avgöra vilka svar som är bra eller dåliga då? Dina svar ligger i klass med alla de andra som inte har kunskapen för att ge svar i tråden utan endast varnar för liv och lem. Det är ok. Det man inte behärskar det tar med man hjälp med, men man ska inte lägga sina egna bristfälliga kunskaper på andra.

Elinstallatörer har svarat i denna tråd. En elinstallatör är behörig. Elektriker är inte behöriga.

TS har inte visat avsikter att gräva i detta själv utan har sannolikt redan kontaktat en elfirma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Vad är de möjliga orsakerna till detta?
1. Det är två faser (+ev jord) kopplade till uttaget, istället för fas och nolla (+ev jord).
Ja
A Alexander HB skrev:
2. Det är en fas och nolla (+ev jord) kopplade till uttaget (dvs korrekt kopplat), men nollan är flytande. De olika faserna i huset kommer då tävla om att dra nollan mot sig (dvs minska spänningen mellan sig själv och nollan). I TS fall är fasen i uttaget kanske obelastad, och om någon annan fas används (hårt?) så sticker spänningen mellan nolla och fasen i uttag upp mot/till 400V.
Ja
A Alexander HB skrev:
Behöver nollan vara bruten i/före själva centralen? Eller vad händer om den har glapp/avbrott mellan uttaget och centralen?
Ja. Kanske inte, visst kan inkommande nolla gå av men då TS inte rapporterar om fel i hela huset så är det lokalt avbrott på N i en trefasig gruppledning. Det finns alltså förbrukare på de andra faserna som drar nollan åt sig. Det räcker med en fönsterlampa då mätinstrumenten är högohmiga.
A Alexander HB skrev:
3. Fler möjliga alternativ?
Inte vad jag kan se i hastigheten.
A Alexander HB skrev:
Hur utesluter man det ena eller andra?
Kontroll, kontroll, kontroll.
Att aldrig koppla blint.
Att alltid med säkerhet ta reda på varje ledares funktion.

Detta fall är dock speciellt då man inte ska behöva misstänka fel spänning i ett vägguttag. Det var ren tur att TS mätte. Orsaken till detta hoppas jag TS kommer att reda ut så att vi får veta. Det kan ju vara en medveten felkoppling för att mata en 400 V elradiator med stickpropp, eller det omvända, ett misstag.
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Lätt fixat. Ring dit en elfirma innan du gör någonting, när man hittar sådant så misstänker jag alltid en massa annat hemmapulat el.
 
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Du ska inte göra ngt alls utom att kontakta behörig elektriker. Gör du ngt begår du en kriminell handling, med fängelse i straffskalan. Tillsammans med att händer det ngt, täcker inte dina försäkringar skadorna, vare sig personliga eller materiella.
 
  • Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du själv avgöra vilka svar som är bra eller dåliga då? Dina svar ligger i klass med alla de andra som inte har kunskapen för att ge svar i tråden utan endast varnar för liv och lem. Det är ok. Det man inte behärskar det tar med man hjälp med, men man ska inte lägga sina egna bristfälliga kunskaper på andra.

Elinstallatörer har svarat i denna tråd. En elinstallatör är behörig. Elektriker är inte behöriga.

TS har inte visat avsikter att gräva i detta själv utan har sannolikt redan kontaktat en elfirma.
Jag är helt kapabel att avgöra vilka svar som är bra och de är alla svar där TS får rådet att anlita en elinstallatör/elektriker. För att få göra arbeten på annans elanläggning skall företaget man anlitar vara registrerat hos Elsäkerhetsverket och på det företaget måste det finnas en ansvarig ”elektriker” med minst den behörighet som krävs för att utföra aktuellt jobb. De behörigheter som finns är A, AL och B. Om TS tänkt att anlita en fackman så hade han inte behövt ställa frågan här om hur man löser problemet, eller hur.

Jag har behörighet och kunskapen och skulle utan vidare kunnat hjälpa TS med att lösa hans problem. Men eftersom jag inte har möjlighet att göra ett platsbesök och inte har ett företag som är registrat hos elsäkerhetsverket så är inte detta tillåtet. Att på ett forum ge tipps och råd om elinstallationer till någon som inte har de rätta kunskaperna får jag säga är väldigt oansvarigt. Det är tråkigt att det skall behöva varnas för liv och lem i elfrågor i dessa forum för det borde vara självklart att är man inte en behörig elektriker så rör man inte elen, (Vissa enklare saker får man dock göra som lekman om man har kunskap) men för många ”hobbyelektriker” så är det inte det inte så självklart.

Det enda rätta rådet till TS är att kontakta en registrerad elfirma så att en elektriker (gärna en med behörighet) kan göra en riktig felsökning och därefter åtgärda eventuella fel och brister. Därefter kan TS känna sig trygg med att han gjort allt på rätt sätt och även i fortsättningen ha en hemförsäkring som täcker ev. elbränder och annat.
 
  • Älska
Ileyset
  • Laddar…
Abc&123 RPåsse skrev:
Jag är helt kapabel att avgöra vilka svar som är bra och de är alla svar där TS får rådet att anlita en elinstallatör/elektriker. För att få göra arbeten på annans elanläggning skall företaget man anlitar vara registrerat hos Elsäkerhetsverket och på det företaget måste det finnas en ansvarig ”elektriker” med minst den behörighet som krävs för att utföra aktuellt jobb. De behörigheter som finns är A, AL och B. Om TS tänkt att anlita en fackman så hade han inte behövt ställa frågan här om hur man löser problemet, eller hur.

Jag har behörighet och kunskapen och skulle utan vidare kunnat hjälpa TS med att lösa hans problem. Men eftersom jag inte har möjlighet att göra ett platsbesök och inte har ett företag som är registrat hos elsäkerhetsverket så är inte detta tillåtet. Att på ett forum ge tipps och råd om elinstallationer till någon som inte har de rätta kunskaperna får jag säga är väldigt oansvarigt. Det är tråkigt att det skall behöva varnas för liv och lem i elfrågor i dessa forum för det borde vara självklart att är man inte en behörig elektriker så rör man inte elen, (Vissa enklare saker får man dock göra som lekman om man har kunskap) men för många ”hobbyelektriker” så är det inte det inte så självklart.

Det enda rätta rådet till TS är att kontakta en registrerad elfirma så att en elektriker (gärna en med behörighet) kan göra en riktig felsökning och därefter åtgärda eventuella fel och brister. Därefter kan TS känna sig trygg med att han gjort allt på rätt sätt och även i fortsättningen ha en hemförsäkring som täcker ev. elbränder och annat.
Blir ett ganska ointressant forum om alla svar ska vara ”ring en elektriker”. Själv är jag intressera av el och läser eltrådarna för att långsamt samla på mig kunskap. Dels för att jag är intresse av ämnet och dels för att förstå och kunna hantera min egen elanläggning på bästa och säkraste sätt.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 12 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det svajar lite i dina kunskaper tror jag för det är många år sedan man avskaffade behörigheter A, AL och B mm. Så innan du blir allt för högröstad så ta och kolla vad som gäller. Det ger lite större tyngd åt dina inlägg.
Du menar att det numera heter auktorisation i stället för behörighet?
 
E elmont skrev:
Och det har inte samma "funktion" som den g:a behörigheten.
Men just A, AL & B är väl dom nya beteckningarna?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Abc&123 RPåsse skrev:
För att få göra arbeten på annans elanläggning
Visst, men på den egna anläggningen får väl TS i vart fall öppna uttaget och kontrollera/mäta, dra åt skruvar och byta ut uttaget.

Nollsläpp är väl busenkelt att mäta, då har nollan dålig kontakt med skyddsjord 🤔
 
Abc&123 RPåsse skrev:
Att på ett forum ge tipps och råd om elinstallationer till någon som inte har de rätta kunskaperna får jag säga är väldigt oansvarigt.
Kan du peka ut dessa svar som råder TS att utföra något som är farligt. Jag hävdar att du inte kan det.
Abc&123 RPåsse skrev:
Därefter kan TS känna sig trygg med att han gjort allt på rätt sätt och även i fortsättningen ha en hemförsäkring som täcker ev. elbränder och annat.
Vilka "orätta" saker har TS antytt att han tänkt göra? Kan du peka på det? Jag hävdar att du inte kan det.
Abc&123 RPåsse skrev:
Det är tråkigt att det skall behöva varnas för liv och lem i elfrågor i dessa forum för det borde vara självklart att är man inte en behörig elektriker så rör man inte elen
Forumet behandlar frågeställare som vuxna som själva får bedöma om de vill bryta mot behörighetsreglerna. Vi uppmuntrar ingenting sådant även om du kan hitta inlägg som liknar det. Det finns inte i denna tråd.

Så vad vill du egentligen? Du får gärna hänga kvar och hjälpa till, om du nu har kunskapen. Det är inte förbjudet att svara på frågor. Det kan vara värre elsäkerhetsmässigt att inte svara på hur saker ska utföras korrekt.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.