Om man skall tro Wikipedia så kom den nya standarden 2009.

"Until 1987, mains voltage in large parts of Europe, including Germany, Austria and Switzerland, was 220±22 V while the UK used 240±14.4 V. Standard ISO IEC 60038:1983 defined the new standard European voltage to be 230±23 V. From 1987 onwards, a step-wise shift towards 230+13.8
−23 V was implemented.
From 2009 on, the voltage is permitted to be 230±23 V.[8][9] No change in voltage was required by either the Central European or the UK system, as both 220 V and 240 V fall within the lower 230 V tolerance bands (230 V ±6%). Usually the voltage of 230V ±3% is maintained."

https://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity#Standardization

Fanns säkert nationella variationer.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har för mig att standarden någon gång runt år 2000 var 230 +6% -10%
Men jag tar inte gift på detta.
Du kan ta gift ungefär 10 år till och överleva.
Sen gäller även lite olika gränser beroende på varaktigheten och mer aktuellt i nutid även flicker osv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Vad behöver du hjälp med, har du fått något svar i dessa 170 inlägg?
Har du gjort ditt yttersta för att förklara dina förutsättningar och frågeställning?

Det ska inte vara 400 V i ett vanlig enfasuttag.
Tack fattar de med.. jag vill ha våra tvätt och torktumlare i de utagget därför jag starta tråden för jag kolla alla el i huset efter som de finns konstiga dragningar tex ojordat och jordat i huset och i laddan är 2 st el centraler och ut i garaget är de ny draget sen var förra ägaren en extrem data nörd it fantast (fiber indraget) sen från källaren indragna tp kablar snyggt och prydligt från 2 vångar upp och även från huset till Ladugården som var en data central tydligen med bitcoins maskiner som jag inte vet vart jag ska göra av köpte hela gården för 700 tusen av kronofogden
dobesikt inga dolda fel där av ipptäkten av 400 v

Föra ägaren fick privata problem och försvan till Thailand jag fick allt i huset en ny bil oxå hehe

Och ägaren innan så var detta en lastbils central så marken laddan ( lastbilsgaraget är kanon bra kan gå under bilen från en källare för serva bilar och 2 stall för hästar så köpet var jag mer än nöjd med..

men osäker på hela elen för jättw bra på dem platser han kände att vara prio vilket vara cct kamror bitcoins servrar och sådan medans min prio är rena kläder

Städat utt röjt röjt värderat om 2.4 miljoner


Men vill gärna lära mig själv något men inte så att jag ljuger där av frågan hur lyckas man med 2 faser få 400v

Jag ska komma med svaret men tacksam för svar men folk som ska driva vara el poliser och skratta åt andra ni får min respekt om ni klara lösa denna gåtan



Om jag och du går in ska köpa en elkontakt elkotakten kostar 30kr

Vi ger 15kr var

Så går vi ..då kommer el mobbaren på kontakten kostar bara 27kr så han springer ikapp oss men tyvärr har ingen växel så ger

Mig 1kr
Och
Dig 1kr

Då har vi betalat 14kr var för elkontakten eller hur?

Och el mobbaren behåller 1kr för han fick springa

Då är frågan 14kr gånger 2 är 28kr och el mobbaren har 1kr de är (29(kr)

OPS var ju 30 Vem stal den sista kronan?
30/2= 15 30-27=3

3 kr en till mig 14kr en till dig 14kr
28kr och mobbaren 1kr
29kr

Ingen är prefekt inte ens matematik

God söndag
 

Bästa svaret

Ok, du verkar ha gjort en bra affär. Dags att lägga lite pengar på en riktig elektriker. Förra ägaren har alltså "fått lite problem", det har varit bitcoin mining och lastbilscentral. Låter som att det kan finnas fler gravade hundar i huset som Refaat hade uttryckt det.
 
  • Gilla
Kalo81 och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
K Kalo81 skrev:
Tack fattar de med.. jag vill ha våra tvätt och torktumlare i de utagget därför jag starta tråden för jag kolla alla el i huset efter som de finns konstiga dragningar tex ojordat och jordat i huset och i laddan är 2 st el centraler och ut i garaget är de ny draget sen var förra ägaren en extrem data nörd it fantast (fiber indraget) sen från källaren indragna tp kablar snyggt och prydligt från 2 vångar upp och även från huset till Ladugården som var en data central tydligen med bitcoins maskiner som jag inte vet vart jag ska göra av köpte hela gården för 700 tusen av kronofogden
dobesikt inga dolda fel där av ipptäkten av 400 v

Föra ägaren fick privata problem och försvan till Thailand jag fick allt i huset en ny bil oxå hehe

Och ägaren innan så var detta en lastbils central så marken laddan ( lastbilsgaraget är kanon bra kan gå under bilen från en källare för serva bilar och 2 stall för hästar så köpet var jag mer än nöjd med..

men osäker på hela elen för jättw bra på dem platser han kände att vara prio vilket vara cct kamror bitcoins servrar och sådan medans min prio är rena kläder

Städat utt röjt röjt värderat om 2.4 miljoner


Men vill gärna lära mig själv något men inte så att jag ljuger där av frågan hur lyckas man med 2 faser få 400v

Jag ska komma med svaret men tacksam för svar men folk som ska driva vara el poliser och skratta åt andra ni får min respekt om ni klara lösa denna gåtan



Om jag och du går in ska köpa en elkontakt elkotakten kostar 30kr

Vi ger 15kr var

Så går vi ..då kommer el mobbaren på kontakten kostar bara 27kr så han springer ikapp oss men tyvärr har ingen växel så ger

Mig 1kr
Och
Dig 1kr

Då har vi betalat 14kr var för elkontakten eller hur?

Och el mobbaren behåller 1kr för han fick springa

Då är frågan 14kr gånger 2 är 28kr och el mobbaren har 1kr de är (29(kr)

OPS var ju 30 Vem stal den sista kronan?
30/2= 15 30-27=3

3 kr en till mig 14kr en till dig 14kr
28kr och mobbaren 1kr
29kr

Ingen är prefekt inte ens matematik

God söndag
Jag tror det skulle vara intressant för många här på BH om du startar en tråd om din fastighet med detaljerad beskrivning. Låter "spännande" nämligen.
 
  • Gilla
Kalo81 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.