Gamla ledningar går oftast utmärkt att dra i så länge det är PVC. Undantagen är textilisolerade trådar vilket kan påträffas i äldre hus, samt gummiisolerad tråd vilket i princip bara förekommer i gammal dödskuhlo och den skall ändå bytas ut.

Dra in en nolla med fjäder är skiten kel om det bara finns plats i rören men visst är det lika bra att byta hela rasket när man ändå håller på.
 
R
A Anders_Nilsson skrev:
Gamla ledningar går oftast utmärkt att dra i så länge det är PVC. Undantagen är textilisolerade trådar vilket kan påträffas i äldre hus, samt gummiisolerad tråd vilket i princip bara förekommer i gammal dödskuhlo och den skall ändå bytas ut.

Dra in en nolla med fjäder är skiten kel om det bara finns plats i rören men visst är det lika bra att byta hela rasket när man ändå håller på.
Men du vet ju inte ens om det saknas nolla. Det kan också vara så att den finns men har släppt någonstans på vägen.
 
Redigerat:
R RoAd skrev:
Men du vet ju inte ens om det saknas nolla. Det kan också vara så att den finns men har släppt någonstans på vägen.
Jag sa i ett tidigare i lägg att man skulle försöka följa gruppens väg tillbaka till centralen med dragfjäder. Det kan gå lite hur som helst från dosa till dosa i gamla hemmabuggda anläggningar från 40-talet. Då kanske man stöter på en nolla på vägen.
 
J JFrisk skrev:
Kanske inte rätt inlägg att svara på, men som svar på diskussionen, detta är väl inte avstånd till golv jag jag förstått utan avstånd till ovansida på maskinen under? Borde väl vara en meter upp eller så sett från de första bilderna?

[länk]
Jag tror också att det kan vara så (på 1:a bilden ser man vad som kan vara skaftet på en fönsterskarapa och en sladd som försvinner ner/bakom), men som sagt även om det var från golv är det inget problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
A Anders_Nilsson skrev:
Jag sa i ett tidigare i lägg att man skulle försöka följa gruppens väg tillbaka till centralen med dragfjäder. Det kan gå lite hur som helst från dosa till dosa i gamla hemmabuggda anläggningar från 40-talet. Då kanske man stöter på en nolla på vägen.
Ja, det kanske är lösningen, EFTER att det faktiskt konstaterats att det saknas en nolla. Jag vänder mig mot att du verkar ha en lösning klar innan felet hittats.
 
R RoAd skrev:
Ja, det kanske är lösningen, EFTER att det faktiskt konstaterats att det saknas en nolla. Jag vänder mig mot att du verkar ha en lösning klar innan felet hittats.
Om man ser en bomb falla mot ett köpcentrum bör man lösa in sina presentkort snarast.
På samma sätt vet man helt enkelt att all el i gamla hus från 70-talet och äldre är fusk, skit och kass. Detta var epoken då man inte drog nolla till spisen för det var onödigt och man ville spara 10 meter FK. Vidare förekommer lägenheter med två eluttag i varje rum och tre säkringar på hela lägenheten.
 
R
A Anders_Nilsson skrev:
Om man ser en bomb falla mot ett köpcentrum bör man lösa in sina presentkort snarast.
På samma sätt vet man helt enkelt att all el i gamla hus från 70-talet och äldre är fusk, skit och kass. Detta var epoken då man inte drog nolla till spisen för det var onödigt och man ville spara 10 meter FK. Vidare förekommer lägenheter med två eluttag i varje rum och tre säkringar på hela lägenheten.
Du vet ju inte om elen är omdragen eller inte. Uttaget är ju definitivt inte från 40-talet så något är ju bevisligen gjort.

Är det inte bäst att först felsöka, och sedan laga?

Ps: jag har ett hus från 70-talet och i det hittades inget fusk eller skit när anläggningen gicks igenom. Uttag, strömbrytare, och elcentral byttes men allt kablage behålls. Så generaliseringar kan du gärna sluta med.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Om man ser en bomb falla mot ett köpcentrum bör man lösa in sina presentkort snarast.
Njaee, man bör nog undvika att gå in där om bomben är på väg…
A Anders_Nilsson skrev:
På samma sätt vet man helt enkelt att all el i gamla hus från 70-talet och äldre är fusk, skit och kass. Detta var epoken då man inte drog nolla till spisen för det var onödigt och man ville spara 10 meter FK. Vidare förekommer lägenheter med två eluttag i varje rum och tre säkringar på hela lägenheten.
Överallt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Om man ser en bomb falla mot ett köpcentrum bör man lösa in sina presentkort snarast
Om man har litte vett har man inga presentkort alls, risken är ju överhängande att dom kommer att bli värdelösa så presentkort löser man in DIREKT.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Kan det suttit ett elelement där med 2 faser och jord ?
 
#21
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa.. En rimlig hypotes om vad som gått fel här, är att det har suttit en elradiator som drivs av 400V här tidigare. Sedan har någon tagit bort radiatorn och monterat ett vägguttag istället, och den personen har inte haft rätt kunskap, och inte heller förmåga att kontrollera sin installation.

Om hypotesen stämmer, så finns troligen ingen nolla i dosan, och det blir lite mer komplicerat att rätta till detta genom att sätta ett annat uttag. Man behöver på något sätt få dit en nolla. En elektriker löser säkert detta relativt snabbt, men det lär överstiga tiden för kaffebryggning.
En rimlig extrapolering på teorin är att det var draget med en 3G1,5-kabel där en av faserna gick i den blå ledaen. Sedan har någon med bristande kunskap antagit att den blåa varit nolla utan att kontrollera.
 
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Kolla att nollan är ok
 
A Arne Westling skrev:
Kollat att nollan är ok?alltså noll?
A Arne Westling skrev:
Kolla att nollan är ok
Ekar det här? Men välkommen till forumet!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ekar det här? Men välkommen till forumet!
Repetition är inlärandets moder! 🤠
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.