optimizer optimizer skrev:
Mäter ni alla uttag när ni besiktar hus?
Bara detta uttaget som har 400v
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nästan garanterat finns det åtskilliga fler grava fel i elanläggningen om man råkar på en sån här dunderfadäs...

Intressant att TS alls valde att kolla detta uttag dock - de allra flesta inklusive jag själv skulle utgått från att det var 230 V i aktuellt uttag om det inte fanns tydliga indikationer på att installationen utförts av en klåpare.
För att de var gamal maskin och vi satte en brytare i andra delen för inte ha el alls i badrummet utan pannrummet där en ivt jordvärme är och frysbox kan den vara så de finns 400v i den delen?
 
TEkman TEkman skrev:
[bild]

[länk]
Tack då behöver inte folk mobba mig kunde varit detta som förra ägaren hade då?
 
D Daniel Hedberg1 skrev:
Lite misstänkt att TS mätt håller jag med om. Det logiska hade varit en trasig maskin. Säkert att TS inte gjort ett försök att pula själv? Bytt från perilexkontakt till vanligt uttag för att få ihop det? Detta är den enda anledningen till vår hårda reglering av fasta installationer. Utan jordfelsbrytare kan man göra så många fel som för en lekman kan verka rimliga.
Jag har ej pillat i dosa
P Putte 9497 skrev:
Uttaget ser ut att sitta lite för nära golvet om det ska vara godkänt
De sitter högt upp mot taket
 
K Kalo81 skrev:
Jag har ej pillat i dosa

De sitter högt upp mot taket
Vad behöver du hjälp med, har du fått något svar i dessa 170 inlägg?
Har du gjort ditt yttersta för att förklara dina förutsättningar och frågeställning?

Det ska inte vara 400 V i ett vanlig enfasuttag.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Vad behöver du hjälp med, har du fått något svar i dessa 170 inlägg?
Har du gjort ditt yttersta för att förklara dina förutsättningar och frågeställning?

Det ska inte vara 400 V i ett vanlig enfasuttag.
ja jag har fått massa svar tacksam..
 
  • Gilla
Gott1 och 1 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
En rimlig extrapolering på teorin är att det var draget med en 3G1,5-kabel där en av faserna gick i den blå ledaren. Sedan har någon med bristande kunskap antagit att den blåa varit nolla utan att kontrollera.
K Kalo81 skrev:
Tack då behöver inte folk mobba mig kunde varit detta som förra ägaren hade då?
Nej, det uttaget behöver två faser och nolla vilket det är osannolikt att du har. De två enskilda uttagen i bilden är alltså var för sig normala enfasuttag men kopplade till två olika faser, dvs. begöver 4 ledare (skyddsjord, nolla samt två fasledningar). Det är inte så vanligt att man gör så, men kan vara användbart om man behöver två stora elförbrukare bredvid varandra, som i kök eller badrum med t.ex. tvättmaskin och torktumlare eller kök med mikrovågsugn, vattenkokare och/eller bänkdiskmaskin.

Om min gissning är korrekt så finns det inget korrekt uttag som passar att installera utan att ändra ledningsdragningen, men har du tur så är det en 3G1,5 eller 3G2,5-kabel (jag tycker det ser ut som en kabel och inte ett VP-rör) som går direkt från elcentralen till dosan, och i så fall är det sannolikt väldigt enkelt för en elektriker att koppla om den i elcentralen så det blir korrekt.

Oavsett behöver du ta dit en elektriker för att koppla om, det går inte att ordna detta på ett bra sätt utan att koppla om i den fasta installation vilket är direkt olämpligt att göra om man inte vet exakt vad man pysslar med, det nuvarande tillståndet är farligt på riktigt eftersom någon kan t.ex. koppla in en dammsugare i uttaget och orsaka brand. Som nödlösning om du inte vill fixa detta nu, stoppa in petskydd för barnsäkring som är svåra att ta bort utan verktyg.
 
Mikael_L
A Arnodt skrev:
I Sverige är nätspänningen:
-mellan fas-nolla: ca 235 Volt.
-mellan två faser ca 400 Volt.
Nej, nätspänningen är nominellt 230V fasspänning och 400V huvudspänning.
Eller egentligen 400V huvudspänning och VH /sqrt(3) =230,9 V
 
  • Gilla
Kalo81 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Uttaget ser ut att sitta lite för nära golvet om det ska vara godkänt
Vad är höjden för godkänt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är höjden för godkänt?
Allt är väll godkänt men normalt brukar de sitt ca 200 mm över golv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, nätspänningen är nominellt 230V fasspänning och 400V huvudspänning.
Eller egentligen 400V huvudspänning och VH /sqrt(3) =230,9 V
Men verkligheten ser inte ut så, jag tycer nog att @Arnodt har i vart fall delvis rätt när denne säger cirka 235V.

Närbild på en AC/DC klämma amperemeter som visar en mätning på 236,2 volt och 50,0 Hertz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjegraph som visar spänningsvariationer för tre ledningar (L1, L2, L3) över tid i sekunder, med linjefärgerna blå, rosa och grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja sen läste jag vidare och såg att det var en hel del skrivet om höjden/tillåten höjd.

Men ska vi ta det precis som det är, vad som gäller.
Man börjar först med att bedöma vilket slags rum/utrymme det är. I ss4364000 kap 700 finns det speciella regler för många olika slags utrymmen, här räknas undantag och kompletteringar gentemot de allmänna reglerna upp. Det kan vara simbassänger, badrum, bastu, utomhus osv osv.
Vidare kan man ibland vara tvungen att kika på helt andra standarder, t.ex. SEK HB 450 - Elinstallationer i medicinska utrymmen, eller kanske reglerna för jordbrukets byggnader osv.

Då uttaget i denna tråden troligen är beläget i ett badrum, så får man kolla det kapitlet i 4364000.
Och då är det i praktiken områdesindelningen man får kolla på, uttaget måste alltså vara i de oklassade området (dagens regler, har ändrats, kommer troligen ändras i någon framtid).
Sen ska man naturligtvis ha koll på alla övriga reglerna, t.ex. kravet på JFB etc.

Men det är inte klart ännu.
Lika viktigt är att vi gör den allmänna bedömningen som gäller precis allt elinstallationsarbete, den vi hittar i elsäkerhetsverkets föreskrift elsäk fs2022-1

1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis såatt den ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada på grund av el.Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt avden praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterandestandarder eller andra bedömningsgrunder.

Detta medför då naturligtvis att inte allt är tillåtet. Vi hittar ingen regel mot att sätta ett uttag på själva golvet mitt i badrummet, bara det är utanför område 1&2. Jag tänker ett sånt där uttag som man ofta hittar på scengolv osv.
Men det tas hand om av §1kap2 i elsäk fs2022-1

Detta är ju rätt mycket gummibandsparagraf, en del elektriker hävdar att ett uttag bakom kyl/frys inte behöver ha JFB, andra hävdar att det krävs. En del är petiga med 1,7 meter över golv/mark för diverse elapparater, andra tycker inte det, eller har andra höjder.

Det blir många gånger omöjligt att nå konsensus, men samtidigt finns det en massa märkliga installationsmöjligheter som elektrikerkåren skulle vara ganska eniga om att de inte är tillåtna, s.k praxis har uppstått.
Ytterligare konstiga installationsfall, önskningar från kund, får man helt enkelt fundera över själv - Blir detta verkligen en säker installation som jag kan stå för !!!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Men verkligheten ser inte ut så, jag tycer nog att @Arnodt har i vart fall delvis rätt när denne säger cirka 235V.

[bild]
[bild]
Hos min mamma mätte jag upp lite smått chockerande 249V.
Men det är faktiskt fortfarande godkänt, med liten marginal.

Men nominellt har hon 231VAC, och i allmänt tungomål är det alltså tvåtretti.
 
Ifall ni undrar, standarden säger 230V +/- 10% vilket alltså blir 207 V - 253 V.
 
Mikael_L
M -MH- skrev:
Ifall ni undrar, standarden säger 230V +/- 10% vilket alltså blir 207 V - 253 V.
Jag har för mig att standarden någon gång runt år 2000 var 230 +6% -10%
Men jag tar inte gift på detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.