36 719 läst · 186 svar
37k läst
186 svar
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v
Han ville väl ha 380 och kopplade bort den blå från nollskenan och satte den på en säkring istället. kolla hur kabeln är kopplad i centralen.K Kalo81 skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 371 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 371 inlägg
Om du hade möjlighet att göra ett platsbesök hos TS så skulle du kunna hjälpa honom/henne men inte ta betalt, med beslutet om auktorisationen följer det en text om vad det innebär att vara elinstallatör som bland annat innehåller följande text:Abc&123 skrev:
"Som auktoriserad elinstallatör har du också möjlighet att utföra elinstallationsarbete privat, under förutsättning att det inte sker yrkesmässigt."
Så man kan hjälpa privat om man har auktorisation utan att ha ett företag registrerat men inte ta betalt.
Förlåt för offtopic men kunde inte låta bli.
Den du anlitade kan inte varit en riktig elektriker. Som riktig elektriker gör man inte sådana fel. Som riktigt elektriker kollar man och mäter så man har koll på läget. Jag skulle aldrig göra ett sådant fel. Och jag är inte längre en riktig elektriker.G Gopp skrev:Jag anlitade en riktig elektiker för att komplettera med ett till eluttag, han skarvade från en kopplingsdosa vid golvet och monterade dit ett extra uttag.
När vi tände lampan small det till, där han tagit strömmen ifrån var ett bortkopplat 400v elelement.
Det kom en ramsa från han med bla annat f..n skulle mätt innan.
Så detta kan även hända riktiga elektiker eller vad man nu skall kalla dom
OBS, har ej själv trixat med elen och har säkert använt fel fackuttryck men jag vet att även elektriker kan ha otur 😂
Pga att jag inte är uppdaterad på alla regler som gäller nu. Jag håller på med värme och ventilation hela dagarna. Gjort det i mer än 15 år.
Redigerat:
Harrisburg:S Styrtekniker skrev:
Olyckan föregicks av ett underhållsarbete, där personal av misstag lämnat ventiler stängda.
Det medförde att flera reservmatarpumpar för kylvatten inte gick att använda, innan personalen upptäckt felet.
Ringhals 2:
Bortglömd dammsugare i reaktorn
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...omd-dammsugare-kostade-ringhals-1-8-miljarder
Ringhals 4:
Glömer att man måste ha vatten om man ska testa värmeelement
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2022/forsenad-aterstart-av-ringhals-4
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Kan lova dej att även en riktig elektriker gör fel förmodligen har även du gjort ett misstag eller fler under ditt yrkesliv det har iallafall jag gjort.S Styrtekniker skrev:Den du anlitade kan inte varit en riktig elektriker. Som riktig elektriker gör man inte sådana fel. Som riktigt elektriker kollar man och mäter så man har koll på läget. Jag skulle aldrig göra ett sådant fel. Och jag är inte längre en riktig elektriker.
Pga att jag inte är uppdaterad på alla regler som gäller nu. Jag håller på med värme och ventilation hela dagarna. Gjort det i mer än 15 år.
Medlem
· Halland
· 4 122 inlägg
Kärnkraftverk får man inte bygga och drifta hur som helst. Därför har dessa automatiserade system för drift och övrvakning som inte går att runda på något enkelt vis och de larmar om något går fel. Man har tänkt på det där med kärnkraftverkschauffören som har en dålig dag på jobbet.S Styrtekniker skrev:
Det finns mängder av trådar om elektriker och andra hantverkare som borde kunna och göra rätt men ändå gör helt sjuka saker och lämnar hos kund. .... Naturligtvis är det inte det vanliga men det är jättebra att forumet finns så man kan få hjälp.... Och det är inte alls säkert att nån du ringer ger bättre hjälp. Till att börja med vill den personen sälja material och tjänster till dig.......Abc&123 skrev:
Alltid bra att kolla med Byggahus 👍
Klart jag har gjort misstag. Fast jag kan tacka min kontroll noja. Att vid just kontroll upptäckt de fel jag gjort. En av de största hemskheter/faser en elektriker kan göra är att koppla jorden fel. Och peppar peppar har det inte hänt än.Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Då är du noggrann dom flesta elektriker jag träffat som inte är på nybyggen har sällan gjort kontroll före drifttagning vilket efter jordkontiunitet(med reservation för att ja stavar som en kratta ) i min värld borde vara självklart.
Som min lärare på el-teleteknisk linje sa. Ska du eller prästen jorda.Andreas_kalmar skrev: