2 976 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Hur funkar min värmepanna utan el
Såg att du fått manualen redan i andra svaret, grymt @Demmpa ! läs den, den gäller i högsta grad och förklarar även vad som är vad på pannan.
Elpatronen ska automatiskt kopplas ifrån då du eldar med ved, allt enligt manualen.
Var beredd på att dragregulatorn kanske inte fungerar, de gör de sällan när de blivit till åren. Men inga problem att justera manuellt. Stäng luckan när elden brunnit ut, så sparar du värme.
Elpatronen ska automatiskt kopplas ifrån då du eldar med ved, allt enligt manualen.
Var beredd på att dragregulatorn kanske inte fungerar, de gör de sällan när de blivit till åren. Men inga problem att justera manuellt. Stäng luckan när elden brunnit ut, så sparar du värme.
Så där, varit lite off senaste men fattar inte ännu tanken här.
Nu är de så att varmvattnet tar slut direkt efter en dusch pö 3 minuter och när vi var bortresta i 2 dagar så kom vi hem till ett hus med väldigt låg temp trots vi hade ställt drift termostaten på 50 grader och shuntventilen på 5.
undra också vad den snurran till höger är som går med en kedja neråt på vänster sida?
vad är den röda tanke för något och tanken i hörnan?
Nu är de så att varmvattnet tar slut direkt efter en dusch pö 3 minuter och när vi var bortresta i 2 dagar så kom vi hem till ett hus med väldigt låg temp trots vi hade ställt drift termostaten på 50 grader och shuntventilen på 5.
undra också vad den snurran till höger är som går med en kedja neråt på vänster sida?
vad är den röda tanke för något och tanken i hörnan?
Den röda tanken är ett expansionskärl. Vatten expanderar vid ökad temp.
Kedjan är till för vedeldningen. Ska kopplas till luckan längst ner. Om pannan blir för varm så ska den reducera tillförseln av syre, så effekten sjunker. Sedan när tempen är lägre så ska den öppna på med luft igen.
Med tanke på att ni har acktank, och vedutrymnet är rätt litet, så skulle jag nog inte bry mig om kedjan som kokskydd, om den inte fungerar.
Däremot är det ju hög tid att byta ut pannan, om ni ska fortsätta med ved. En sådan här är helt kass jämfört med en riktig vedpanna.
Kedjan är till för vedeldningen. Ska kopplas till luckan längst ner. Om pannan blir för varm så ska den reducera tillförseln av syre, så effekten sjunker. Sedan när tempen är lägre så ska den öppna på med luft igen.
Med tanke på att ni har acktank, och vedutrymnet är rätt litet, så skulle jag nog inte bry mig om kedjan som kokskydd, om den inte fungerar.
Däremot är det ju hög tid att byta ut pannan, om ni ska fortsätta med ved. En sådan här är helt kass jämfört med en riktig vedpanna.
En tumregel är att hålla panntemperaturen över 60grader närman eldar. Kör man på el är det inte lika viktigt. Då styr i allmänhet varmvattentemperaturen.
Kedjan i vänsterkan av pannan börjar i dragregulatorn och ska sluta i dragluckan (vid eldning). Den reglerar hur mycket förbränningsluft som ska in i eldstaden, ju varmare pannan är ju mer stänger dragluckan.
Den röda burken är expansionskärlet, den ser till så att det är tryck i pannan och radiatorkretsen.
Den stora tanken är en ackumulatortank på 500 liter.
Både ackumulatortanken och röret till cirkulationspumpen ovanpå pannan håller ca 10⁰.
Den röda burken är expansionskärlet, den ser till så att det är tryck i pannan och radiatorkretsen.
Den stora tanken är en ackumulatortank på 500 liter.
Både ackumulatortanken och röret till cirkulationspumpen ovanpå pannan håller ca 10⁰.
Har man acktank använder man normalt sett inte dragregulator.
aaa håller med ang pannan, hyr dock huset av en person och vår tanke var att köra med ved och elda.B BSOD skrev:Den röda tanken är ett expansionskärl. Vatten expanderar vid ökad temp.
Men vi blir inte kloka för att varmvattnet ges enbart så pass lite trots vi eldar upp till höga grader typ
tjena!D Daniel 109 skrev:
Vi ville helst hålla oss enbart till veden, men vi inser lite att sitta härnere och elda bed för att nå 60 grader tar en stund, men vi blir inte klokare med att hur vi får varmvattnet så de ej tar slut pö 10 sekubder ?
så här står de nu när jag har eldat en stund
Nej det är märkligt om ni har varmvatten I 3 minuter. Det står att beredaren är 105 liter, och den borde räcka längre än så om ni eldat så pannan är varm tycker jag.E Eminil600 skrev:
Har sett varmvattenberedare med enorma kalkutfällningar, och pannan är ju gammal, så det kanske inte är otänkbart att den effektiva volymen i beredaren gått ner, och att värmeöverföringen försämrats med åren pga beläggningar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Silikontejp - eller vad är den vita tejpen utan klister och hur funkar den?
Värmepumpar -
Trälim (mdf) som funkar utan press?
Byggmaterial & Byggteknik -
Elko strömbrytare funkar bara utan knapp men inte med
Belysning -
Är spisen en trefas-spis och funkar den utan "nollan"?
El -
Lutande golv under frys och värmepanna
Golv