1 112 läst · 98 svar
1k läst
98 svar
Hur fungerar bankernas utlåning?
FÖR 3:E GGR, JAG SKREV " i praktiken hur mycket pengar som helst.” (sluta ändra det folk skriver )Z Zodde skrev:
stopp, stanna, lägg ner, upphör, avsluta, ge upp, dra dig tillbaka med just denna diskussion NU!
Mitt bidrag i sakfrågan är att du har fel gällande hur pengar skapas. FEL.Z Zodde skrev:
Du vrider vänder på allt som skrivs, i syfte dels att leda iväg från sakfrågan, dels på alla vis försöka rädda dina egna tokigheter så du alltid kommer ut som en vinnare ur alla diskussioner.
Din polare Daniel109 är likadan. Trots att han blivit påkommen med att inte ens begripa vitsen med 3-fas ända fram till slutkunden så hävdar han i oändlighet att det inte är några problem med 1-fas tekniken som finns i UK bla.
Man tar sig för pannan. Oj vad fel det blir..
Kanske han skulle hejdat sig ifall du berättade för att han saknar basala elkunskaper, så du kan ju ägna dig åt det kanske. Ni kan prata privat så slipper ni erkänna era fadäser för oss alla här.
Det var redan där betydligt mer än du bidragit med i nån enda tråd.
Banken kan inte låna ut mer än de har lånat in, men om din bank skapar ett lån på en miljon och betalar ut det till ditt konto, så ökar deras utlåning med 1 miljon (pga lånet till dig) men inlåningen ökar också med 1 miljon (eftersom det landade på ditt konto).blackarrow skrev:
Sen när du betalar för din renovering, så flyttas pengar från ditt konto till betalningsmottagarens konto. Dvs din bank får mindre inlåning och mottagarens bank får mer. Ur ett systemperspektiv skapas/förstörs inga pengar, men din bank får mindre täckning för sina lån.
Nötegårdsgubben skrev:
Penningteori är svårt (för att inte tala om långt från trådens ämne), men om man inte förstår kan det hjälpa att tänka att pengar bara är ett kvitto för reala världen.
Det är inte pengarna som är det intressanta, utan de underliggande tillgångar de symboliserar. Och dessa skapas inte av banker, utan av hårt arbetande människor.
När ekonomin går bra och det skapas nya värden kan det också skapas nya pengar som symboliserar dess. Och när ekonomin krymper finns det färre saker att belåna och då krymper penningmängden.
Bara de som tror att världen styrs av marionettspelare, vare sig det är bankerna, staten eller judarna man tror styr, tillmäter pengar de magiska egenskaper de
… men lånet bokförs som en tillgång hos banken.K krfsm skrev:Banken kan inte låna ut mer än de har lånat in, men om din bank skapar ett lån på en miljon och betalar ut det till ditt konto, så ökar deras utlåning med 1 miljon (pga lånet till dig) men inlåningen ökar också med 1 miljon (eftersom det landade på ditt konto).
Sen när du betalar för din renovering, så flyttas pengar från ditt konto till betalningsmottagarens konto. Dvs din bank får mindre inlåning och mottagarens bank får mer. Ur ett systemperspektiv skapas/förstörs inga pengar, men din bank får mindre täckning för sina lån.
Som de kan använda för att låna ut igen, och igen, osv…. Med reservation för kapitaltäckningskravet på x%.
Eller är jag ute och cyklar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 905 inlägg
Just så.
Misstänkte det 😬D Daniel 109 skrev:
Har som sagt försökt förstå mig på det här förut men gått bet.
Om jag sätter in 1000 spänn får banken låna ut 900:- av dem till någon annan, givet 10% kapitaltäckning. Bokföra en skuld (inlåning) och betala en ränta till mig.
Det räntebeloppet är lägre än vad den som lånat de 900:- får betala till banken.
Mellanskillnaden genererar intäkt för banken.
Lånet på 900:- är en tillgång för banken som genererar ränteintäkt. Vad hindrar banken att låna ut vinsten de gör på utlåning med 10% FRB?
Du har inte bidragit nåt i sakfrågan mer än att säga att jag har fel plus diverse personangrepp.K karlmb skrev:Mitt bidrag i sakfrågan är att du har fel gällande hur pengar skapas. FEL.
Du vrider vänder på allt som skrivs, i syfte dels att leda iväg från sakfrågan, dels på alla vis försöka rädda dina egna tokigheter så du alltid kommer ut som en vinnare ur alla diskussioner.
Din polare Daniel109 är likadan. Trots att han blivit påkommen med att inte ens begripa vitsen med 3-fas ända fram till slutkunden så hävdar han i oändlighet att det inte är några problem med 1-fas tekniken som finns i UK bla.
Man tar sig för pannan. Oj vad fel det blir..
Kanske han skulle hejdat sig ifall du berättade för att han saknar basala elkunskaper, så du kan ju ägna dig åt det kanske. Ni kan prata privat så slipper ni erkänna era fadäser för oss alla här.
Det var redan där betydligt mer än du bidragit med i nån enda tråd.
Du kan börja med VAD exakt jag sagt som är fel (om du kan)
Ränteintäkter har inget med fractional banking å göra.S Snikholt skrev:Misstänkte det 😬
Har som sagt försökt förstå mig på det här förut men gått bet.
Om jag sätter in 1000 spänn får banken låna ut 900:- av dem till någon annan, givet 10% kapitaltäckning. Bokföra en skuld (inlåning) och betala en ränta till mig.
Det räntebeloppet är lägre än vad den som lånat de 900:- får betala till banken.
Mellanskillnaden genererar intäkt för banken.
Lånet på 900:- är en tillgång för banken som genererar ränteintäkt. Vad hindrar banken att låna ut vinsten de gör på utlåning med 10% FRB?
Tanken är att de 900 som nån lånar av banken i ditt exempel kommer finna vägen till en ny insättning i en bank nånstans som sen gör möjlighet till ett nytt lån etc.
Jag ändrade inget. Jag citerade EXAKT vad du skrev.J jawen skrev:
Z Zodde skrev:
Okay. Tänkte har för mig att du skrev att varje utlåning måste motsvaras av inlåning.Z Zodde skrev:
Men får de inte göra samma lika med eget kapital? Alltså låna ut 90% av det.
Äsch jag ger upp. Jag kommer aldrig fatta, plus att ekonomi-teori är inte mitt gebit.
Jag fattar knappt vad jag själv menar 😅
Man kan inte låna ut mer än vad man kan finansiera genom inlåning eller på marknaden. (logiskt tänkande i alla sammanhang, så även här. Dvs man kan inte låna ut mer än man förfogar över)S Snikholt skrev:
Sen begränsar det egna kapitalet HUR mycket du kan låna ut.
( Och nej, du kan inte låna ut det egna kapitalet)
Men om man bara ska förklara principiellt hur penningmängden ökar genom kreditgivning behöver man inte nödvändigtvis blanda in olika begränsningar som kapitaltäckningsgrad som varierar över tiden.
Skogsägare
· 19 905 inlägg
Nej, det är i allt väsentligt inte så det fungerar. Och kapitaltäckning räknas inte på inlånat kapital, utan eget kapital.S Snikholt skrev:
Trots vad många tror är det inte inlånade pengar som lånas ut och ränteskillnaden däremellan som banker tjänar pengar på.
Det är bara att titta på sig själv: Många av oss har vår lön (och lite till) som max på kontot, pengar som ofta halveras eller mer under månaden. Företag har iofs. ett omvänt kassaflöde, men motsvarande stort. Sen har vi lån på säg 20 gånger de beloppen. Lån som är närmast konstanta på månadsbasis (även om de varierar över längre tid, och mellan individer).
I verkligheten lånar banker ut ungefär 1,5–2 gånger så mycket som de lånar in totalt sett.
Den magiska mellanskillnaden däremellan är pengar som bankerna skapar. Det utgår från eget kapital, alltså aktier i banken. Det är dessa pengar som multipliceras och som man räknar kapitaltäckning på. I ditt exempel med 10 % kapitaltäckning (i verkligheten är det lägre) skulle dina insatta pengar inte ens behövas för att låna ut de 900 kronorna till någon annan. Det skulle räcka med att banken hade ett eget kapital (alltså aktier son någon köpt i banken) på 90 kr för att kunna låna ut dessa 900.
Inget hindrar det, och de kommer därtill kunna låna ut de pengarna flera gånger om). Vinsten (efter alla omkostnader) blir eget kapital i banken (ökar värdet på aktierna som finns) så de kan användas som ovan.S Snikholt skrev:
Skogsägare
· 19 905 inlägg
Tog du en mening på måfå och ifrågasatte, @Daniel 109? För jag kan inte se att @Zodde hade rätt i en enda sak där.