Solskugga Solskugga skrev:
Jag är okunnig på detta. Upplys mig gärna hur det kan bli bättre än kabel kopplat till en accesspunkt
Du kopplar in datorn i accesspunkten du satte i stugan med kabel i stället för att koppla med WiFi.
 
Solskugga Solskugga skrev:
Just den du länkade verkar bara gå att koppla ihop med en befintlig Asus.

Funderar på den här, tror du den kan passa mitt ändamål?
Jag är 100% på att den kan kopplas som AP till vilken router som helst
Inställningsmeny som visar olika driftslägen för AiMesh-routrar, med "Access Point(AP) mode / AiMesh Router in AP mode" vald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du kopplar in datorn i accesspunkten du satte i stugan med kabel i stället för att koppla med WiFi.
Jaha du menar så. Ja det är tanken att datorn skall kopplas till den, ska bara använda trådlöst där till telefonen. Tack för dig förklaring
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är 100% på att den kan kopplas som AP till vilken router som helst
[bild]
Tack så mycket, då vet jag det😊
 
tommib
Jag rekommenderar att du börjar med att läsa på hur saker fungerar.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet

Då har du kanske en bättre bild av vad du behöver. Sättet du ställer dina frågor på gör mig väldigt tveksam kring din förståelse för problemet du försöker lösa.

Generellt kan man också säga att det finns risker med att dra kopparledningar mellan hus. Dels finns risk för spänningar i utrustningen pga åsknedslag, dels finns risk för potentialskillnader och jordloopar. Dessa risker är troligen små men vill man vara helt säker kör man fiber. Det finns färdigkontakterad patchfiber att köpa, tillsammans med mediakonverterare.

För WiFi så ska du ha en accesspunkt. Dilato visar på en Asusrouter som kan konfigureras som AP. Det är inte alla som kan konfigureras så (enkelt i alla fall). En dedikerad accesspunkt kan vara billigare men behöver inte vara det.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag rekommenderar att du börjar med att läsa på hur saker fungerar.

[länk]

Då har du kanske en bättre bild av vad du behöver. Sättet du ställer dina frågor på gör mig väldigt tveksam kring din förståelse för problemet du försöker lösa.

Generellt kan man också säga att det finns risker med att dra kopparledningar mellan hus. Dels finns risk för spänningar i utrustningen pga åsknedslag, dels finns risk för potentialskillnader och jordloopar. Dessa risker är troligen små men vill man vara helt säker kör man fiber. Det finns färdigkontakterad patchfiber att köpa, tillsammans med mediakonverterare.

För WiFi så ska du ha en accesspunkt. Dilato visar på en Asusrouter som kan konfigureras som AP. Det är inte alla som kan konfigureras så (enkelt i alla fall). En dedikerad accesspunkt kan vara billigare men behöver inte vara det.
Tack snälla för ditt svar😊
 
När jag har dragit kabel genom väggen så blir det ju inte så fint i väggen. Hur ordnar man fint runt hålet på bästa sätt? Eller ska man man fast installera ett interneuttag? Eller bara sätta ett doslock för en sladd över?
 
tommib
Ett nätverksuttag är det lättaste sättet. I bägge ändarna. Köp riktig installationskabel och jack för verktygslös montering så är det busenkelt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.