57 948 läst · 2 431 svar
58k läst
2,4k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Påstår du att det inte finns några alternativ till marginalprissättning?D Daniel 109 skrev:
Då frågade jag hur elen skulle prissättas, och du svarade ”Inte alls”
Svepande anklagelser, ALDRIG konkreta och oförmåga att citera det som påstås.J jawen skrev:
Det är liksom så att det är den som påstår nåt som också ska bevisa att det är på det sättet.
Inte vi andra som ska bevisa att det INTE är så…
Men upp till bevis, var konkret. Visa var vi har fel (om du kan)
Som vanligt blir det rörigt när du inte citerar rätt person. Det var Paralun som svarade och det var på ditt eviga påstående du vräker omkring dig att vi inte förstår marknadsekonomi.D Daniel 109 skrev:
Det är tydligt att du har autistiska drag här för att uttrycka det vänligt.
Blir det nåt svar från dig på min enkla fråga : Finns det några alternativ till marginalprissättning på en fri marknad?
Ja det var väl lite en replik till er båda som jag citerat, och kanske lite allmänt till alla som skrivit något om att PPA och derivat skulle vara någon slags mängdrabatt.S Snikholt skrev:
Och jag menar helt enkelt att med denna vara (el) så finns det nog inget större incitament för säljaren att ge mängdrabatt, ty säljaren får ju liksom sålt allt som produceras ändå.
I alla fall bara ett svagt incitament.
Men ägaren av kärnreaktorer kanske kan vara intresserade för att försäkra sig om att slippa sälja sin produktion till negativt pris - och det blir ju alltså till nackdel för köparen, dvs köparen får ingen rabatt utan kommer få betala mer.
Men för kärnkraftsägaren så finns det ett visst incitament att sälja en andel av sin produktion på långa kontrakt, för att säkra upp att man säkert får betalt minst vad produktionskostnaden + lämplig vinst är.
Men som du ser, då är det alltså ingen rabatt, utan faktiskt en risk för köparen att denne faktiskt får betala mer än om denne köpt på spot hela tiden.
Det blir alltså en slags dubbelriktad försäkring, där parterna har försäkrat sig om att dels gå lite lagom plus på produktionen, dels att inte drabbas av oväntade skyhöga elpriser.
Men mängdrabatt är det inte fråga om.
Däremot krävs det säkerligen en större volym, inte för någon mängdrabatts skull, utan för att skapa och underhålla och övervaka avtalen gör att det blir ointressant med för små kunder.
Sen kan det finnas andra skäl, t.ex. som Zodde var inne på, att när man letar efter investerarpengar till t.ex. en ny vindkraftspark, så kan det gå lättare om man kan visa investerarna att man redan har sålt en stor del av produktionen på långa kontrakt.
Investerare blir oroliga över risk och osäkerheter, och bästa glidmedlet för affärerna är att minska osäkerheter och risk.
Det fungerar oftast bra enligt denna rapport, men det finns alternativ. https://www.ifn.se/publikationer/working-papers/2023/1460/D Daniel 109 skrev:
Det är väl samma aspekt på volym som jag skrivt om tidigare, om volymen är känd är det fullt möjligt att köpare o säljare kommer överens om något annat än ett annat par av köpare o säljare. Det finns ingen naturlag att priset ska vara samma för alla. Det är nästan lite planekonomi över det.
Jag undrar vilka alternativ du menar att finns.
Nuvarande modell är raka motsatsen till planekonomi.
Nuvarande modell är raka motsatsen till planekonomi.
Man hade ju kunnat lösa konsumentpriserna på många andra sätt utan att förstöra marknaden i övrigt. Det finns exempelvis möjlighet att via höjd elskatt och elprisutjämning göra det mer rättvist att köpa el. Låt oss säga att man tar ut 30 öre extra skatt på elen. Dessa pengar skulle kunna användas för att rabattera elpriset för de som har högre elpris än medelsvensken betalar (enligt dagens elområden). Detta skulle i praktiken höja priserna i norr och sänka dem i söder. Bara för att presentera en möjlig modell...
![Boilerplate4U](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/263/263353.jpg?1575096993)
Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 174 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 174 inlägg
Om det fortfarande handlar om PPA tycker jag det är ett bra inlägg med en bra slutsats.Mikael_L skrev:
Ja det var väl lite en replik till er båda som jag citerat, och kanske lite allmänt till alla som skrivit något om att PPA och derivat skulle vara någon slags mängdrabatt.
Och jag menar helt enkelt att med denna vara (el) så finns det nog inget större incitament för säljaren att ge mängdrabatt, ty säljaren får ju liksom sålt allt som produceras ändå.
I alla fall bara ett svagt incitament.
Men ägaren av kärnreaktorer kanske kan vara intresserade för att försäkra sig om att slippa sälja sin produktion till negativt pris - och det blir ju alltså till nackdel för köparen, dvs köparen får ingen rabatt utan kommer få betala mer.
Men för kärnkraftsägaren så finns det ett visst incitament att sälja en andel av sin produktion på långa kontrakt, för att säkra upp att man säkert får betalt minst vad produktionskostnaden + lämplig vinst är.
Men som du ser, då är det alltså ingen rabatt, utan faktiskt en risk för köparen att denne faktiskt får betala mer än om denne köpt på spot hela tiden.
Det blir alltså en slags dubbelriktad försäkring, där parterna har försäkrat sig om att dels gå lite lagom plus på produktionen, dels att inte drabbas av oväntade skyhöga elpriser.
Men mängdrabatt är det inte fråga om.
Däremot krävs det säkerligen en större volym, inte för någon mängdrabatts skull, utan för att skapa och underhålla och övervaka avtalen gör att det blir ointressant med för små kunder.
Sen kan det finnas andra skäl, t.ex. som Zodde var inne på, att när man letar efter investerarpengar till t.ex. en ny vindkraftspark, så kan det gå lättare om man kan visa investerarna att man redan har sålt en stor del av produktionen på långa kontrakt.
Investerare blir oroliga över risk och osäkerheter, och bästa glidmedlet för affärerna är att minska osäkerheter och risk.
Och visst, man kan kalla det "mängdrabatt" eller något annat för de olika delarna i affärsförhandlingarna men i slutändan handlar det nog mest om hur risk och pris delas upp mellan parterna som är det yttersta målet (typ "hedga" på börsslang om man så vill). Själva förhandlingarna utförs ofta med hjälp av upphandlingskonsulter.
Redigerat:
![Boilerplate4U](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/263/263353.jpg?1575096993)
Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 174 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 174 inlägg
Påminner om hur Norge har löst det.pacman42 skrev:
Man hade ju kunnat lösa konsumentpriserna på många andra sätt utan att förstöra marknaden i övrigt. Det finns exempelvis möjlighet att via höjd elskatt och elprisutjämning göra det mer rättvist att köpa el. Låt oss säga att man tar ut 30 öre extra skatt på elen. Dessa pengar skulle kunna användas för att rabattera elpriset för de som har högre elpris än medelsvensken betalar (enligt dagens elområden). Detta skulle i praktiken höja priserna i norr och sänka dem i söder. Bara för att presentera en möjlig modell...